15. září 2019 5:00 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Všude samá matcha. Zářivě zelený prášek udržuje popularitu čaje

Matcha tea (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Matcha tea (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

TOKIO Zmrzliny, sladkosti či čokoláda s matchou: tento prášek ze zářivě zeleného čaje obšťastňuje chuťové buňky v Japonsku i v zahraničí. Japonští obchodníci v něm nalezli nový prostředek, jak zabránit poklesu konzumace čaje, píše agentura AFP.

V prodejně čaje v Šizuoce, které je hlavním městem stejnojmenné prefektury v zemi, se zákazníci tísní nejprve kolem pultu se sedmi druhy zmrzlin z matchy, jejíž zelená barva se mění v závislosti na hořkosti chuti, a pak ochutnávají čaj.

„Lidí, kteří pravidelně pijí čaj, je stále méně,“ vysvětluje Šigehiko Suzuki, majitel společnosti Marushichi Seicha, která vlastní na souostroví několik obchodů. Tento pětapadesátiletý podnikatel právě proto před 20 lety zahájil produkci čaje matcha, který se rychle stal módní záležitostí. Před devíti lety se pustil do výroby sedmi různých druhů zmrzliny z matchy. „Poptávka po čaji matcha prudce roste, zvláště v Asii a ve Spojených státech, oblíbené jsou zmrzliny, dezerty a káva,“ raduje se.

Loni Japonsko exportovalo více než 5000 tun zeleného čaje všeho druhu, desetkrát více než před 20 lety. Čaj se dováží i do Evropy. Během let narostla kolem čaje matcha konkurence téměř všude ve světě. „Japonsko není samo, kdo ho vyrábí, a matcha nemůže zachránit všechny producenty čaje v Japonsku,“ připouští Suzuki.

Několik kilometrů odsud sbírá pár venkovanů čajové lístky na poli. V nedalekém závodě se rozlévá vůně suchých lístků. Lístky se suší v peci, pak se třídí a drtí na jemný prášek, slavný matcha.

„Rozhodli jsme se začít vyrábět matchu, protože to více vynáší,“ říká sedmašedesátiletý Jošio Šoji. Matcha se prodává dvakrát dráže než sencha, nejrozšířenější zelený čaj v Japonsku.

Japonsko objevilo čaj na počátku 9. století. Pocházel z Číny a používal se tehdy k léčebným účelům. Teprve v 16. století byl v Kjótu vyroben matcha čaj, který neodmyslitelně patřil k čajovému obřadu, jejž zdokonalil japonský čajový mistr Sen no Rikjú. Sencha byla vynalezena až o dvě století později. Dnes představuje více než polovinu z 80.000 tun čaje, který se v Japonsku vyrobí za rok, zatímco čaj sloužící k výrobě matcha sotva překračuje tři procenta.

„Všude samá matcha! Japonci prodávají do zahraničí kimona a čajový obřad, při němž se rozmíchává matcha v teplé vodě za pomoci malé metličky z bambusu, to je kulturní stránka, ale rolníci zatím pláčou,“ říká francouzský obchodník s čajem Stéphane Danton, který žije dlouhodobě v Japonsku.

Počet polí s čajem se mezi lety 2000 až 2015 totiž snížil téměř na třetinu původní rozlohy. Podle Dantona však mají japonské čaje budoucnost. Aby nalákal západní nebo asijské jazýčky, málo přivyklé hořkosti některých japonských čajů, nabízí ve svém obchodě v centru Tokia mnoho chutí, od hrušky po Coca-Colu nebo mango.

Tyto chutě nevyhovují Japoncům, ale přitahují turisty, barmany a cukráře, říká tento bývalý someliér, který rád podává čaj ve sklence na nožce a čerstvý.

„Důležité je představit si nové podoby podávání čaje, aby lidé mohli znovu objevovat jeho hodnotu,“ říká Juka Iharová. Pracovala ve whisky baru, než nastoupila do nového podniku, kde se servírují čaje méně protokolárním způsobem než je tradiční čajový obřad, ale přesto rafinovaněji, než může být podáván čaj z plastové lahve koupený v supermarketu.

ČTK