Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Odborníci poprvé zařadili závislost na počítačových hrách mezi mentální poruchy

Zdraví

  6:00
LONDÝN/PRAHA - Jedenáctá Mezinárodní klasifikace nemocí (ICD) bude obsahovat i „herní poruchu“. Lidé, kteří jí trpí, se soustavně nachází v situaci, kdy pro ně počítačové hry představují vyšší hodnotu než jiné životní zájmy, nebo se do této situace opakovaně dostávají.
Počítačová hra (ilustrační foto).

Počítačová hra (ilustrační foto). foto: Adam ZiajaShutterstock

Některé státy závislost na hrách dokonce již označily za jedno z hlavních ohrožení veřejného zdraví. Mnohé z nich, včetně Spojených států, mají soukromé kliniky, kde se tato porucha léčí.

ICD sestává z klasifikace chorob a popisu jejich symptomů. Slouží lékařům i vědcům, aby nemoci snáze diagnostikovali. Poslední verze seznamu pochází z roku 1992, letos by měla být zveřejněna verze nová.

Zločinci, kteří po vzoru hry GTA zabíjeli řidiče, stříleli u moskevského soudu. Tři z nich zemřeli

Aby byla člověku diagnostikována herní porucha, abnormální chování musí podle ICD přetrvávat déle než rok. V případě, že jsou příznaky obzvlášť vážné, může být nemoc diagnostikována i po kratší době. Mezi symptomy patří neschopnost kontrolovat častost, intenzitu a délku hraní her, neobvyklá důležitost her v životě hráče a hraní navzdory negativním důsledkům.

Richard Graham, specialista na závislosti na technologiích z londýnské nemocnice Nightingale, vítá, že byla závislost na počítačových hrách označena za poruchu. „Je to důležité, protože to otevírá možnosti novým specializovaným službám. Lidé teď začnou tento problém brát vážně,“ uvedl pro BBC

Jihokorejská vláda hlídá mladé hráče

Dodává ovšem, že chápe názor lidí, kteří poruchu nechtějí léčit medicínsky. „Mohlo by to mást rodiče, jejichž děti zkrátka jen rády hrají hry,“ myslí si Graham. Každoročně se setkává s padesáti novými případy závislostí na moderních technologiích. Zásadní pro něj je, zda má závislost vliv na základní věci, jako je spánek, jídlo, socializace a vzdělávání.

Mnoho psychiatrů se odvolává na Diagnostikační a statistický manuál mentálních poruch (DSM), jehož pátá verze vyšla v roce 2013. Podle ní je hraní počítačových her problémem k hlubšímu prostudování a není tedy oficiálně nemocí.

Závislost se snaží vyřešit mnoho států. Vláda Jižní Korey například přišla se zákonem zakazujícím dětem mladším šestnácti let přístup k online hrám mezi půlnocí a šestou hodinou ranní. Japonci, kteří v průběhu měsíce hrají hry déle než předem stanovenou dobu, zase obdržují upozornění. Čínský internetový gigant Tencent pak stanovil časový limit, po který mohou děti hrát jeho nejpopulárnější hry.

Časté hraní nemusí znamenat problém

Podle nedávné studie oxfordské univerzity jsou ale i děti, které tráví hodně času u počítače, obvykle zvládají propojit digitální svět s každodenním životem. Výzkum, který se soustředil na děti mladší osmnácti let, také ukázal, že chlapci hrají počítačové hry častěji než dívky.

„Lidé si myslí, že jsou děti závislé na technologiích, že tráví před obrazovkou veškerý svůj čas a nemohou se kvůli tomu věnovat jiným aktivitám. Teď už víme, že tomu tak není,“ říká vědec Killian Mullan. „Náš výzkum naopak ukazuje, že technologie bývají často používány jako doplněk jiných aktivit, například psaní domácích úkolů. Stejně jako dospělí, i děti používají digitální technologie v průběhu dne a mezitím dělají jiné věci.“

Autor: