příměr s Husem plytký,.
to bychom mohli srovnávet kohokoliv s kýmkoliv, všichni nosíme ponožky. Kumulace prebend se popsána v Římě (možná dříve?) není to věc církve ani komunismu, ale systému, pokud věci v dané etapě vývoje dovolí. Obecně jde vždy o nějakou formu přisvojení si veřejného prostoru. I za Husa, kdy struktura primárně určená ke službě víc papala, než sloužila. Na téma existuje x studií a knih o veřejné správě, recept je především průhlednost, zpětná vazba vůči veřejnosti a vymahatelnost odpovědnosti. Samozřejmě prebendy může zrušit i osvícený revolucionář, ale pokud "demokratický" stav není ošetřen systémově, časem zachutná moc jemu popř. následníkům. U nás se netýká Sobotky, ani ČSSD, je obecný a od začátku. Kolik funkcí zvládal Václav Benda? Kolik správních či dozorčích rad vymetla jistá přihlouple se usmívající paní Livie? Má-li obecní, městský, krajský, parlamentní zastupitel plnit svůj mandát poctivě v té složitosti, jakou funkce přináší, neměl by již mít čas na cokoliv, upřímně vzato, pro zcela poctivé poslancování by musel dnes i pouhý obecní zastupitel projít odbornou nalejvárnou, nechat zaměstnání a věnovat se funkci na full time. Což si zastupitelé nepřipouští ba ani neuvědomují protože netuší. Kolik starostů současně úspěšně parlamentilo (+x dalších funkcí) i několik volebních období. Jediný skutečný efekt - zdržování zákona o veřejné správě, protože doma by se jim osamostatnili podřízení a začali by víc dodržovat zákony. Dokladovat úspěšnost starosty NY jeho vysokým nasazením (že by stachanovec?) je nepochopení. Každý (!) starosta NY a jeho kolegové musí jet na plný výkon, osobnostní předpoklady, politické schopnosti a okolnosti se mohou lišit. Charakter poslanecké práce dovoluje naprostou plytkost. Ve městském výboru pro rozvoj se hlasuje o změnách územného plánu (jeden ze 30 bodů) . Každá změna ovlivní na léta život tisíců lidí, změn jsou desítky, sfoukne se za 20 minut. Jeden poslanec předtím změnám věnoval stovky hodin a pomáhaly mu desítky aktivních občanů. Druhý netuší o co jde, myslí na večeři, ruku zvedá náhodně, popř. jak mu káže partaj či všimné. Hlas obou má stejnou váhu. Doporučení výboru pak odhajluje zastupitelstvo en bloc. Vždy mne fascinovaly TV záběry na spěchající členy vlády se špalky papírů, které se nedaly přečíst ani za rok. Největší míval pologramotný Gross. Pouhá sekretářka potřebuje minimálně psací a odkládací stůl. Poslanci parlamentu si zabrali a dali přestavět půl podhradí, pracují pod křišťálovými lustry.... na mimořádně odpovědnou a rizikovou práci, kdy plénum schvaluje stovky zákonů s tisíci paragrafy jim stačí ploška menší, než rozložený Blesk. Již 20 let. Etické kodexy jsou nevymahatelné v prostředí ne-odpovědnosti. Regule taxativně vymezující angažovanost a odpovědnost poslance jsou málo účinné, jsou od toho, aby se obcházely, pokud to projde. Skutečný efekt nesou zdánlivě ne-kvantifikovatelná opatření zpětné vazby a vymahatelnosti. Kužílkův a Mlynářův InfoZák.106/1999 (+Kužílkovy manuály+mravenčí práce) přinesl po letech plody, pro aktuální jisté zkvalitnění práce veřejné správy efekt větší, než všechny regule. Dtto zveřejňování rozpočtů na netu. Dtto whistblower Michálek, Ekologický právní servis, T.Pecina s jeho brilantními rozbory. A pochopitelně angažovanost veřejnosti + fungující trestní aparát.