13. prosince 2011 13:00 Lidovky.cz > Sport > Hokej

Rusko si zvyklo na chybu pilota

Tryzna v Minsku po letecké havárii hokejistů Jaroslavle. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tryzna v Minsku po letecké havárii hokejistů Jaroslavle. | foto: Reuters

MOSKVA/PRAHA O příčinách zářijové havárie letounu s hokejisty Jaroslavle podle zprávy Mezistátního leteckého výboru (MAK) není pochyb. V Rusku ale dodnes kolují pochybnosti. I některým leteckým expertům se zdá příliš banální důvod zanesený v závěrečném vyšetřovacím dokumentu: jeden z pilotů na chvíli pozapomněl, že řídí stroj Jak-42D, a choval se, jako kdyby seděl ve starším Jak-40.

Zapřel se nohama o podlahu tak, jak byl zvyklý. Vůbec si ale neuvědomil, že tím letadlo vší silou brzdí. V Jak-40 totiž má pilot při startu nohy na pedálu brzdy. Tato verze byla zpočátku označena jako šokující. Rusko si na ni ale zvyklo.

Vyšetřování proběhlo mimořádně rychle. Ostatně černé skříňky byly v ideálním stavu. Záznamy hlasů pilotů a palubního inženýra jsou skvěle slyšitelné. Vyšetřovatelé navíc zjišťovali sebemenší detaily ze života pilotů, které mohly ovlivnit jejich schopnost létat.

Češi by mohli létat pro KHL

Charterová dceřiná společnost Českých aerolinií (ČSA) firma Holidays Czech Airlines má šanci létat pro ruské kluby KHL. Potřebné dokumenty prý nyní schvaluje ruské ministerstvo dopravy. Zprávu zveřejnil minulý týden ve čtvrtek list Vedomosti.

Do médií se tak dostaly i pikantnosti, o které pozůstalí nejspíš vůbec nestáli. Například o nemoci druhého pilota Igora Ževeljova nebo o preparátech, které pravidelně užíval. Navíc se zjistilo, že velitelem posádky byl vlastně právě on, nikoliv Andrej Solomencev. V minulosti byl totiž nadřízeným svého kolegy, a dokonce i jeho instruktorem.

Do věci se ale zapojil i v Rusku slavný advokát Igor Trunov, který hájí většinou pozůstalé obětí teroristických útoků. Tentokrát zastupuje skupinu leteckých expertů, kteří tvrdí, že v kritickou chvíli bylo na letišti v Jaroslavli příliš mnoho letadel čekajících na přistání a vzlet. A většinu z nich lze označit jako "VIP". Přivezla totiž účastníky Mezinárodního ekonomického fóra – a byli mezi nimi i nejvýše postavení politici. MAK ale tvrdí, že bezpečnému startu Jak-42 nic nebránilo. Startovací dráha byla zcela pustá.

Horší situace než v Kongu

Pro celé ruské letectví měla havárie, při které zahynulo 44 lidí, tragické následky. Rusko se zařadilo opět do kategorie krajně nebezpečných leteckých velmocí. Je na tom dokonce hůř než Kongo, kde za rok 2011 zahynulo 108 cestujících. V Rusku 121.

Grafika: Jak šel čas v Jaroslavli od leteckého neštěstí

Kromě toho se potvrdily obavy Evropské letecké bezpečnostní agentury, která už v roce 2009 zakázala krajně nebezpečným jakům létat do Evropy. Jenže dodnes nad Ruskem brázdí nebe 170 strojů Jak-42...

Tragédie týmu Lokomotivu přece jen dala cosi do pohybu. Začínají platit nová pravidla, která by bezpečnost leteckého provozu v Rusku měla o něco zvýšit. Všechna letadla budou muset být vybavena novými systémy, které zabrání střetu se zemí i s jiným strojem ve vzduchu. Většina ruských letounů ovšem doposud nic takového nemá.

Malé letecké společnosti by mohly také zcela zaniknout, protože další nový pokyn nyní zní: každá firma musí disponovat nejméně deseti letadly.  Otázkou ale zůstává, jak přísně stanovená pravidla budou dodržována. To se ale zřejmě zjistí až po dalším leteckém neštěstí...

Petra Procházková

Autor

Petra Procházkováberkating@seznam.czČlánky

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!