130 let

Massovi se zničila pneumatika. | foto: Reuters

Byl to spíš boj o přežití než závod: v F1 bouchaly pneumatiky

Sport
  •   10:14
SILVERSTONE - Nejdřív fakta: Velkou cenu Británie vyhrál Nico Rosberg z Mercedesu. Dál však šampionát formule 1 vede obhájce titulu Sebastian Vettel, který včera dostal těžkou facku. Byl první, leč deset kol před koncem závodu musel pro poruchu svůj vůz odstavit.

Jenže při včerejším závodu na okruhu v Silverstonu nešlo o výsledky. Šlo spíš o přežití. Byť jsou současné monoposty F1 bezpečné, na boxových zídkách trnuli týmoví šéfové hrůzou, kdy zase přijde další exploze.

Hned čtyřem jezdcům (Hamiltonovi, Massovi, Vergnemu a Pérezovi) postupně bouchla levá zadní pneumatika a byl vlastně zázrak, že v rychlosti, která se blížila i třístovce, se nikomu nic vážného nestalo.

Dokonce zvládli dojet do boxů k výměně a Hamilton se prodral až ke čtvrtému místu, byť po vítězství v kvalifikaci je to málo.

Co s výsledky testu?

"Riskujeme životy a nemůžeme čekat na to, až se to stane všem. Pirelli musí něco zlepšit," nadával po závodě Sergio Pérez.

A jeho týmový parťák z McLarenu Jenson Button přidal: "Není to nebezpečné jen pro jezdce v autě, ale i pro ty za ním. Mohl ztratit kontrolu nad vozem a ty za nímmohla trefit velká část gumy, ve které je i kov."

A ještě jeden hlas, tentokrát od Lewise Hamiltona: "Měli jsme test pneumatik, během něhož jsme vyvíjeli a vylepšovali gumy, aby se takové věci nestávaly. Nikdo na to ale nereagoval. Asi se něco změní, teprve až se někdo zraní." Včera to byla opravdu děsivá podívaná: nejdřív explodovala levá zadní pneumatika Hamiltonovi, o pár minut později Massovi a vzápětí Vergnemu.

I pro šéfy závodu to bylo dost, a tak raději na trať pustili safety car, aby ji vyčistili od gumových zbytků a analyzovali, co se vlastně děje. Nikdo to přesně nezjistil, jen přišlo upozornění jezdcům, že se mají vyhýbat obrubníkům a že vliv má i vyšší teplota.

Po závodě sportovní šéf Pirelli Paul Hembery říkal: "Viděli jsme něco nového a musíme pochopit, co se stalo. Bereme to vážně, a až budeme znát odpověď, dáme vědět." Snad přijde brzy, už v pátek totiž začínají tréninky na německém Nürburgringu.

Jenže pneumatiky jsou v F1 velkým tématem od příchodu Pirelli. Firma totiž před svým vstupem v roce 2011 dostala za úkol udělat takové, které vydrží jen část závodu a donutí jezdce k častějším zastávkám, čímž se zvýší atraktivita.

Pirelli ztrácí důvěru

Úkol splnila, ale v některých velkých cenách se časté výměny změnily v chaos, jezdci i technici nadávali, že gumy jsou naprosto nepředvídatelné a každé stáji vyhovují jinak. A nakonec na zadání doplatilo i samo Pirelli - u fandů panuje povědomí, že jejich gumy nejsou kvalitní, nic nevydrží, a tak je nechtějí kupovat.

Přitom podle šéfů umějí jejich továrny vyrobit takové, které zvládnou celý závod.

Po včerejšku je však víra v jejich kvalitu na bodu mrazu. Alespoň u těch, kteří sledovali závod v Silverstonu poznamenaný jedním výbuchem za druhým.

Autor: