130 let
Fernando Alonso ve Valencii

Fernando Alonso ve Valencii | foto: ČTK

Doporučujeme

Atraktivní formule 1 děkuje i pneumatikám

Sport
  •   9:00
PRAHA - Udělali přesně to, o co je požádal. Když se před dvěma lety stala společnosti Pirelli jediným dodavatelem pneumatik do formule 1, dostala za úkol od promotéra šampionátu Bernieho Ecclestona udělat závody atraktivnějšími.

Po prvním roce zkoušení se jí to povedlo. Důkazem je třeba to, že v prvních sedmi závodech vyhrálo sedm různých jezdců, což se nikdy předtím v historii nestalo. Fanoušci jásají, vždyť právě i díky pneumatikám byla nedělní, jindy nudná, Velká cena Evropy ve Valencii skvělou podívanou plnou předjíždění a zajímavých momentů.

INFOGRAFIKA

Grafika: pneumatiky ve formuli 1

"Význam pneumatik pro celkový úspěch vzrostl z nějakých pětadvaceti na šedesát až sedmdesát procent. Dříve týmy po dvou závodech věděly, co od pneumatik čekat, měly je přečtené. Letos tomu ale tak není," vysvětlil LN bývalý manažer McLarenu Pavel Turek.

Co vůbec Pirelli udělalo? Vcelku jednoduchou věc. Formule 1 sice představuje v rámci technologie úplnou špičku, ale dodavatel pneumatik šel opačnou cestou. Jejich produkt má kratší životnost, na "výkonu" ztrácí po odjetí určitého počtu kol a pak je propad značný a může znamenat klidně i ztrátu v řádech sekund na jedno kolo závodu.

Autor: Vojtěch Gibiš