Migrace je podle něj téma, které nyní hýbe Evropou. „Všichni víme, že Švédsko je velmi proaktivní v imigrační politice, což s sebou přináší celou řadu problémů a otázek, na které hledají odpovědi i současní švédští filmaři,“ uvedl dramaturg.
Letní filmová škola ukazuje svět podle sovětského režiséra Tarkovského |
Diváci ve čtvrtek v rámci této sekce viděli například snímek Skleněná křídla, který natočil v roce 2000 ve Švédsku režisér íránského původu Reza Bagher. „Snímek v roce 2000 způsobil celkem poprask a řada švédských filmů se jím inspirovala. Zpracovává téma migrace v rámci soužití několika generací v jedné rodině, což bylo téma, kterým se Švédsko do té doby příliš nezabývalo.
Je zajímavé, jak zobrazuje starší generaci, která si zuby nehty snaží zachovat svou tradici a kulturu ve společnosti, do které se musela přestěhovat. Zároveň je konfrontována s mladší generací, kterou představuje Sára, to je generace, která se ve Švédsku narodila a zvolila si švédské normy a nevidí důvod, proč si osvojovat normy, které zná spíše jen z vyprávění,“ uvedla v úvodu filmu Jana Jedličková.
Zajímavostí podle jejích slov je, že hlavní představitelka Sáry, herečka Sara Sommerfeldová, byla tehdy vyzdvihována švédskými médii. Hvězda se poté stala z jejího hereckého partnera Alexandra Skarsgarda. „Na LFŠ jej diváci mohou vidět také v minisérii HBO Sedmilhářky,“ uvedla Jedličková.
Letní filmová škola představuje tvorbu režiséra a scénáristy Františka Čápa |
Návštěvníci filmové školy mohou vidět také další snímky o migraci, například drama Hra Rubena Östlunda, který letos získal Zlatou palmu v Cannes za snímek The Square, nebo film Honem! Honem!, který natočil Josef Fares původem z Libanonu.
LFŠ začala v pátek, potrvá do neděle. Letos jde o 43. ročník, zaměřen je na švédskou kinematografii, diváci vidí staré němé švédské filmy, sociální dramata i krimi.