Čtvrtek 16. května 2024, svátek má Přemysl
130 let

Lidovky.cz

Evropská komise chce radikálně snížit emise

Svět

  12:31aktualizováno  12:51
BRUSEL - Evropská komise navrhla výrazné snížení emisí oxidu uhličitého u nových vozů. Automobilky ale varují, že to pro ně bude znamenat výrazné zvýšení výrobních nákladů a tedy cen automobilů na trhu. Škodovka kvůli tomu uvažuje o přesunu výroby na Východ.

Škoda foto: Pavel Wellner, Lidové noviny

Evropská komise navrhla snížení emisí u nových vozů ze současného průměru 161 gramů na kilometr na 130 gramů na kilometr do roku 2012. Podle komise je snížení emisí nezbytné v boji proti globálnímu oteplování; výrobci však hrozí, že snížení přinese výrazné zdražení aut.

Podle Společnosti motorových výrobců (SMMT) by uvedení technologie, která
by vedla ke splnění cíle EK, zdražila každé auto asi o 2500 eur (cca 70.000 Kč); některé automobilky mluví až o 150.000 korunách na vybraný model nového vozu.

Mladoboleslavská Škoda Auto v tisku uvedla, že směrnice by mohla vést ke zdražení aut o 40.000 až 70.000 korun. Firma dodala, že po přijetí směrnice bude uvažovat o přesunu výroby na východ.

Komise neví, jak snížení dosáhnout
Brusel v návrhu částečně zmírnil své požadavky; původně uvažoval o 120 gramech na kilometr. Zatím však není příliš jasné, jak chce snížení emisí dosáhnout. Je nepochybné, že navrhne legislativní změny o jejichž podobě se však rozhodne později.

Postoj automobilek není jednotný. Zatímco francouzské a italské firmy nemají s návrhem EU větší problémy, Němcům se snaha Evropské komise nelíbí. Německých automobilových výrobců se zastala i kancléřka Angela Merkelová, za což sklidila kritiku od zástupců automobilek PSA a Fiat. Podle nich Němci využívají své předsednictví EU k prosazování zájmů svých automobilových výrobců.

Uskutečnění cíle EK by nepochybně přineslo revoluci do celého automobilového průmyslu. Znamenalo by především ústup velkých automobilů s vysokou spotřebou a razantní nástup malých a úsporných automobilů. Výrazně by se zvýšil i podíl biopaliv na trhu.

Není vyloučeno, že by se časem snaha redukovat emise dotkla i samotných řidičů - EU totiž uvažuje například o snížení rychlosti na dálnici, proti čemuž se však staví opět Němci. Vědci upozorňují, že nečinnost ohledně emisí by napáchala obrovské škody. Snižování emisí se podle nich zatím jeví jako nejúčinnější způsob boje
proti globálnímu oteplování.

Slovensko žaluje Evropu kvůli povolenkám
Slovensko dnes podalo žalobu na Evropskou komisi kvůli snížení emisních kvót na oxid uhličitý. Novinářům to řekl ministr spravedlnosti Štefan Harabin. Slovensko chtělo na roky 2008 až 2012 povolenky na vypouštění 41,3 milionu tun skleníkových plynů ročně, komise mu ale tento objem loni v listopadu omezila na 30,9 milionu tun.

Autoři: ,