No pochybuji, ze promeni cirkev v diskusni klub a vzda se dogmat, ktere cirkev vyznavala 2000 let a udela z ni politickou stranu. I kdyby to byl levicovy "pokrokovy" clovek, coz si myslim, ze neni, tak nektere veci, nemuze zmenit ani papez. A kdyby cirkev polehala okamzitym politickym popularnim smerum a neustale se menila jak zavane vitr tak by dlouho nevydrzela. Neni moudre, aby se cirkev prilis zapletla do politiky, na to jsou politicke strany.. Snazit se zalibit za kazdou cenu, jak to mnozi od katolicke cirkve vyzaduji, je sebevrazda a take nesnazit se vse vysvetlovat. To je rozdil mezi virou a vedou. Komu se cirkev nelibi, tak mohou odejit do jedne se stovek cirkvi, ktere jim budou vyhovovat, ale katolici by meli byt opatrni se zmenami. Hodne protestanskych cirkvi se snazi za kazdou cenu se vysvetlovat a byt "moderni" a rozpadaji se na kusy
to, že média kladou otázku, zda bude nový papež hybatelem změň, NEBO ochráncem dogmat, je další smutný doklad lehkomyslnosti dnešních novinářů. Prozrazuje to povrchnost, co se týče jak informovanosti o tématu, tak zacházení z jazykem. Slova "dogma" se možná v bžné řeči může ve smyslu "extrémní postoj", ale v souvislosti s křesťnaskou, a specificky katolickou věroukou má velmi přesně definovaný, a velmi odlišný význam. Nejsem ani teholog, ai katolík, ale myslím, že příliš nezjednodušuji, říkám-li, že v katolickém kontextu "dogma" zanmená základní, nenpopiratelná a nezrušitelná věroučná pravda, napřílad dogma o Nejsvětější Trojici. Z tohoto úhlu pohledu samozřejmě každý papež ochráncem "starých dogmat" být musí, je to jeh základní náplní práce. A seriózní novinář by měl velmi pečlivě volit slova - chce-li spekulovat o tom, bude-li nový papež konzervativní, či reformní, a´t to napíše přímo a adresně a neuchyluje se k nálepkám, které jsou v přslušném kontextu nešťastné a zavádějící.
Časně ráno 29. září 1978 byl ve své ložnici nalezen mrtev papež Jan Pavel I. Úřad vykonával pouhých třiatřicet dnů. Podle oficiálního prohlášení Vatikánu byla příčinou smrti srdeční vada. Pitva nebyla provedena, a tak nebylo možno příčinu smrti potvrdit. Ještě dnes vyvolává smrt Jana Pavla I. nejrůznější spekulace. Všeobecně rozšířená domněnka, že byl zavražděn, se stala vděčným námětem nejen pro novináře a spisovatele. Zmínku o ní přináší i poslední díl slavného Puzova Kmotra.Ti, kdož jsou přesvědčeni, že byl papež zavražděn, podezírají bankéře a vysoké funkcionáře vatikánského státu. Podle této nejrozšířenější teorie se Jan Pavel I. stal obětí spiknutí poté, co přišel na nekalé intriky Vatikánské banky a zednářské lóže P2 a rozhodl se jim učinit přítrž. Tato domněnka nikdy nebyla potvrzena, a proto se podezřelá smrt Jana Pavla I. řadí do dlouhého seznamu záhad, které patří k historii Vatikánu.
byl papežem zvolen dobrý kandidát a je třeba mu přát jak zdraví tak úspech. Má před sebou nelehké úkoly. No a pro zdejší kritiky - je dobré si o kritizovaném obstarat alespoň elementární informace. Velkohubá prohlášení hlupců jsou zřejmě nevyhnutelná, nicméně je třeba si uvědomit, že to, čemu v případě církve říkáme dogma je vlastně totéž co kupříkladu v medicíně nazýváme sylabem ...
"Už dávno nepanuje poriadok vo svete. Dokonca i na najvyšších miestach vládne Satan a riadi smer udalostí. Satan prenikne i do najvyšších pozícii v cirkvi. Bude úspešný v zasievaní zmätku do myslí vedcov, ktorí vynájdu zbrane schopné zničiť ľudstvo v niekoľkých sekundách. Satan získa moc nad predstaviteľmi národov a spôsobí masovú produkciu týcho deštruktívnych zbraní. ... Čas veľmi krutých bojov prichádza do cirkvi. Kardináli sa postavia proti kardinálom, biskupi proti biskupom. Satan vstúpi do ich stredu. V Ríme sa taktiež odohrajú veľké zmeny. Cirkev sa stane temnou a celý svet bude uvrhnutý do veľkého zmätku. ... Vek vekov prichádza, koniec všetkých koncov ľudstva, ak nebude ľudstvo ľutovať a nasledovať Boha. A ak sa toto nasledovanie neuskutoční zo strany vládcov sveta a cirkvi, žiaľ a väčší zármutok nastane pre ľudstvo."
Napriek tomu, že sa v dnešnej dobe mnoho ľudí s úprimným záujmom duchovne vzdeláva, dôsledky disharmonického života - choroby, krízy, utrpenie a vojny sústavne pretrvávajú. Z toho vyplýva jediný záver - ľudstvo sa nevzdeláva a nežije správne, keď ho kozmické zákony stále trestajú.Pretože ľudia majú slobodnú vôľu, Stvoriteľ ich necháva ísť po nimi zvolených životných cestách až na hranicu sebazničenia krízami a vojnami.
Nechci tomuto bizarnímu starci sahat do svědomí, ale možná by bylo zajímavé vědět, kolik - pokud vůbec - má za sebou zprzněných a rozsápaných dětí, což je katolická specialita nejenom minulosti, ale i současnosti.
Zprzněné a během umělých potratů rozsápané děti - to je specialita především sekulární společnosti.
nikdo nečeká. Nejmíň asi sami katolíci.
Obhájce dogmat jistě - ovšem dogmata není většina z toho, co my nekatolíci a nekřesťané za dogmata obvykle považujeme.
Takže leccos nového očekávat lze. Leccos nový papež slibuje i svým jménem. Co splní, co bude moci splnit, co mu bude umožněno splnit... TO je ta otázka.
jako ten, po kom má jméno, budu muset chtěnechtě zcela katolíkům přitakat. Kéž by se tak stalo...
Proč mnozí berou dogmata jako něco svazujícího, bránící pokroku? Dogmat ve víře moc není a jsou to ty nejzákladnější formulace. Např. že Ježíš je Boží syn. V matematice také nebereme jako svazující "dogma", že 1+1 jsou 2.
jako latinoamerický kněz dost levicový a sociálně cítící, jménem František se přihlásil k velkému nekonvenčnímu mysliteli... až mě od toho sboru konzervativců překvapuje, že si vybrali zrovna jeho.
Uvidíme, zda vydrží déle, než Jan Pavel I.
To mohl být možná hodně dobrý papež...