Úterý 21. května 2024, svátek má Monika
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Moře překlene velemost. Čína otevírá nejdelší most světa přes moře, měří 55 kilometrů

Svět

  11:15
PEKING/HONGKONG - Mezi pevninskou Čínou a někdejšími koloniemi Britů a Portugalců Hongkongem a Macaem se otevírá nejdelší most světa přes moře. Je skoro 3,5krát delší než Öresundský most pojící Dánsko se Švédskem.

Mezi pevninskou Čínou a někdejšími koloniemi Britů a Portugalců Hongkongem a Macaem se otevírá nejdelší most světa přes moře. foto: Profimedia

Podle jedněch je to ukázka pokoření přírody a posunutí hranic moderního stavitelství. Podle druhých symbolická snaha vlády v Pekingu připoutat si k sobě dvě zvláštní správní oblasti a někdejší kolonie západních mocností. Ať tak či onak, ne náhodou se v kuloárech hovořilo o tom, že by se úterní velké slávy v čínském přístavním městě Ču-chaj na jihovýchodě země neměl zúčastnit nikdo jiný než Si Ťin-pching osobně. Generální tajemník vládnoucí komunistické strany a prezident.

Most z Hongkongu do Ču-chaje a Macaa

  • celková délka stavby: 55 km
  • část nad vodou: 22,9 km
  • podzemní tunel: 6,7 km
  • příjezdové nadzemní
  • komunikace: 25,9 km
  • maximální rychlost: 100 km/h
  • minimální životnost: 120 let 

Po devíti letech od zahájení stavebních prací se právě v Ču-chaji v úterý otevře mamutí most spojující někdejší britskou a portugalskou kolonii s pevninskou Čínou. Hongkong předali Britové pod správu Pekingu v roce 1997, Macao Portugalci dva roky nato. S celkovými 55 kilometry jde o nejdelší most světa vedoucí přes moře – je téměř 3,5krát delší než Öresundský most spojující Dánsko se Švédskem. Trasu z Hongkongu do Macaa má zkrátit ze stávajících tří hodin na 30 minut. 

Než si však vláda v Pekingu mohla připsat další stavitelský primát, museli se projektanti popasovat s nejednou výzvou. Impozantní stavba překlenuje deltu Perlové řeky, jíž vede jedna z nejvytíženějších lodních tepen světa. Obří nákladní plavidla obtěžkaná kontejnery prakticky nonstop proudí do některých z nejrušnějších přístavů světa, čínského Šen-čenu či Kantonu. V bezmála sedmikilometrovém úseku proto museli nakonec projektanti svést stavbu pod hladinu do tunelu ústícího na každé straně na umělý ostrov. Pokud by totiž chtěli trasu překlenout v celé délce nad hladinou, musela by stavba v některých úsecích sahat tak vysoko, že by podle odborníků narušovala bezpečnost letů z nedalekého hongkongského letiště. 

Most je skoro 3,5krát delší než Öresundský most pojící Dánsko se Švédskem.

Projektanti se ale museli poprat i s přírodními živly: tajfuny či zemětřeseními často sužujícími tyto oblasti. Most prý odolá větrům o rychlosti až 200 kilometrů za hodinu a zemětřesení do osmi stupňů Richterovy škály. Vydržet má i náraz velké nákladní lodi.

Průtahy i smrt dělníků

Neobešlo se to však úplně bez zádrhelů. Šestiproudový dálniční koridor měla vozidla brázdit původně už v roce 2016. Kolosální projekt ale narážel na průtahy stavebních prací, neustálé navyšování rozpočtu i problémy s bezpečností. Nejméně devět dělníků zemřelo při jeho stavbě a víc než 200 dalších utrpělo zranění. Nepříjemný bolehlav úřadům v Pekingu také způsobil skandál, který se rozpoutal po zveřejnění informace, že technici najatí jistou hongkongskou firmou podváděli při zkouškách odolnosti mostu. A to nikoliv jednou, ale soustavně mezi roky 2012 a 2016 tím, že falšovali testy betonových cihel. 

Letos v dubnu znepokojení způsobily i snímky vody zaplavující rozvodnu v budově imigrační kontroly na jednom z umělých ostrovů. Na vině bylo podle stavební společnosti špatně nainstalované kabelové vedení. Kritika se však sesypala na projektanty už jen kvůli nápadu umístit rozvodnu na umělém ostrově do suterénu. 

Většina z celkových 55 kilometrů stavby byla sice už nějaký čas hotová, s ostrým provozem ale čínské úřady dosud vyčkávaly. Po slavnostním otevření se zítra bude moci konečně projet po mostě i širší veřejnost. Osobní auta nicméně budou k vjezdu potřebovat speciální povolení. Úřady totiž zamýšlejí, že namísto nich po něm budou proudit především kyvadlové autobusy soukromých společností a nákladní automobily. Vjezd má být zpoplatněn podle typu vozidla. 

Už za šest let má přitom deltu Perlové řeky o něco severněji mezi městy Šen-čen a Čung-šan protnout další most. Kolem delty navíc paralelně s ním vzniká i nová rychlostní železnice. Vláda v Pekingu plánuje už dnes ekonomicky pulzující makroregion přetvořit v technologickou Mekku, jež se má stát hlavním rivalem ikonického kalifornského Silicon Valley. 

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...