Suezský kanál je už sice v provozu, ve frontě ale stále čeká 300 lodí. Egypt vyšetřuje okolnosti nehody |
V době, kdy k zablokování průplavu došlo, působila Elselehdarová jako první důstojník na lodi Aida IV v Alexandrii. Tehdy si ve zprávách přečetla, že je viníkem vzniklého kolapsu. „Byla jsem v šoku,“ vyjádřila se pro BBC.
Zvěsti o roli Marwy Elselehdarové v incidentu lodi Ever Given měly být zveřejněné zpravodajským serverem Arab News, ale titulek společně s fotografiemi byly přebrány z jiného původního článku, který naopak představoval Marwu jako první egyptskou ženskou kapitánku. Upravený obrázek byl mnohokrát sdílený na sociálních sítích.
„Nemám ponětí, kdo to mohl udělat a proč. Myslím si, že jsem cílem klepů, protože jsem úspěšná žena ve svém oboru nebo možná protože jsem Egypťanka, nevím,“ uvedla devětadvacetiletá kapitánka.
Není to poprvé co Elselehdarová čelí podobnému nařčení v oboru, ve kterém historicky dominují muži. Podle Mezinárodní námořní organizace tvoří v současnosti ženy v námořnictvu pouze dvě procenta ve světovém měřítku.
Kapitánka ve svých studentských letech milovala moře a následovala svého bratra na specializovanou školu, i když v době, kdy podávala přihlášku, přijímali pouze muže, dostala po přezkoumaní žádosti tehdejším egyptským prezidentem Husním Mubarakem od instituce zvláštní povolení k nástupu.
Suezský průplav je opět volný. Uvízlou loď, která ho blokovala skoro týden, se podařilo vyprostit |
V průběhu studií čelila Marwa sexismu na každém kroku. „Na palubě byli samí starší muži s různou mentalitou, takže bylo pro mě hodně obtížné najít někoho stejně smýšlejícího, abychom spolu mohli komunikovat. Bylo náročné tím projít sama a dokázat to překonat, aniž by to nějak ovlivnilo moje duševní zdraví.“
„Lidé v naší společnosti stále neberou představu žen pracujících daleko na moři pryč od rodiny, ale když děláte to, co milujete, není nutné usilovat o souhlas a pochopení každého,“ dodala Elselehdarová.
Po ukončení školy se Marwa stala prvním důstojníkem a kapitánkou lodi Aida IV. V roce 2015 to byla první loď, která proplula nově rozšířený Suezský průplav. V té době byla Elselehdarová nejmladší a první egyptskou kapitánkou. V roce 2017 jí udělil poctu egyptský prezident Abdel Fattah El-Sisi.
Když se na sítích začaly roznášet pomluvy ohledně její účasti na incidentu v Suezském průplavu, měla kapitánka Elselehdarová strach o svou reputaci a obávala se, jaký to bude mít dopad na její kariéru.
„Ten falešný článek byl v angličtině, takže se šířil i do dalších zemí. Snažila jsem se pracně vyvrátit to, co v tom článku bylo napsané, protože to ovlivňovalo moji pověst, a veškeré úsilí, které jsem vyvinula, abych byla tam, kde jsem teď.“
Suezský průplav zablokovala obří nákladní loď, najela na mělčinu. Nastal dopravní kolaps, zasáhlo to i tankery |
Komentáře pod článkem byly vůči ní hodně negativní a některé až drsné, ale našly se i příspěvky, které jí vyjadřovaly podporu. „Rozhodla jsem se soustředit na veškerou podporu a lásku, které se mi dostává, a můj hněv se změnil ve vděčnost. Musím také uznat, že mi stoupla popularita,“ řekla Marwa.
Příští měsíc čekají Marwu Elselehdarovou závěrečné zkoušky na plnou hodnost kapitána a doufá, že bude nadále vzorem pro ženy v námořním odvětví. „Moje zpráva pro všechny ženy, které chtějí pracovat v námořnickém oboru, je aby bojovaly za to, co milují a nedovolily, aby je nepřízeň ovlivnila.“