Bagrista, který pomohl uvolnit Suezský průplav, čeká na proplacení přesčasů |
„Toto plavidlo je nyní oficiálně zadrženo,“ uvedl podle AP šéf správy průplavu Usáma Rabía. „Nechtějí nic zaplatit,“ dodal. Plavidlo podle něj nebude moci opustit Egypt, dokud se odškodné nevyřeší.
Rabía výši odškodného neupřesnil. Pojišťovna UK Club nicméně podle Reuters uvedla, že Egypt po majiteli lodi požaduje 916 milionů dolarů. Majitelem plavidla je japonská společnost Shoei Kisen Kaish. Jeden z manažerů firmy dnes potvrdil, že egyptské úřady požadují odškodné a že loď nemá povolení Egypt opustit, neposkytl však žádné další podrobnosti.
Loď Ever Given, delší než čtyři fotbalová hřiště za sebou, se vzpříčila v jižní části kanálu za silných větrů 23. března. Vodní cestu blokovala šest dnů, proplout kvůli tomu nemohly stovky lodí. Až po týdnu se podařilo specialistům s flotilou remorkérů a díky vrcholícímu přílivu dostat 220 tisíc tun vážící kolos od písčitého břehu. Předtím několik bagrů odstraňovalo tisíce metrů krychlových písku a bláta kolem lodi.
Za dopravní kolaps v Suezu nemohla. Mladá lodní kapitánka se stala terčem útoku dezinformátorů |
Rabía minulý týden upozornil, že incident pro Suezský průplav znamenal nejen náklady na uvolnění lodi a výpadek příjmů, ale také „velkou morální újmu“. Podle pojišťovny UK Club požadované odškodné zahrnuje mimo jiné 300 milionů dolarů za „ztrátu pověsti“, napsala agentura Reuters.
Suezským průplavem prochází přes deset procent světového obchodu, včetně sedmi procent globálních dodávek ropy. V loňském roce tímto kanálem proplulo více než 19 tisíc lodí. Pro Egypt je Suezský průplav důležitým zdrojem devizových příjmů.