Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Ve zříceném boeingu našli součástku v neobvyklé pozici. Podobá se té v předchozí havárii

Svět

  10:26
Washington - Vyšetřovatelé pádu Boeingu 737 MAX etiopských aerolinií nalezli na místě neštěstí mezi troskami kus stabilizátoru s klapkami v neobvyklé pozici, která byla podobná té u havarovaného letounu indonéské společnosti Lion Air loni v říjnu. S odvoláním na dva nejmenované zdroje obeznámené s vyšetřováním o tom informovala agentura Reuters.

Záchranáři prohledávají trosky havarovaného Boeingu 737 MAX 8 v Etiopii. foto: ČTK/AP

Vyšetřovatelé pátrají po příčině letecké tragédie v Etiopii, v Británii pokračují brexitová jednání

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) již ve středu uvedl, že čerstvé informace o nehodě etiopského letadla, při němž zahynulo 157 lidí, a upřesněná data o trase jeho letu vykazovaly určité podobnosti s havárií letounu společnosti Lion Air.

V obou případech se zřítily letadla Boeing 737 MAX. FAA a další regulátoři po celém světě po havárii v Etiopii zakázaly těmto letounům létat. FAA dosud veřejně nepředložila žádné informace z vyšetřování tohoto leteckého neštěstí.

Pozice klapek na horizontálních ocasních plochách by mohla pomoci určit, zda byly nastavené pro střemhlavý let.

Předměty nalezené v troskách etiopského letadla.
Záchranáři prohledávají trosky havarovaného Boeingu 737 MAX 8 v Etiopii.

Akcie Boeingu strmě klesají. Od leteckého neštěstí v Etiopii ztratily 11 procent

Indonéské úřady v pátek rozhodly o uspíšení vydání závěrečné vyšetřovací zprávy o havárii letounu Lion Air, v níž zahynulo 189 lidí. K dispozici by měla být na přelomu července a srpna. Do Etiopie také vysílají vlastního vyšetřovatele. Předběžná zpráva o příčině pádu letadla Lion Air se soustřeďovala na údržbu, výcvik pilotů a chování automatického systému letadla při poklesu vztlaku pod křídlem. Konstatovala, že piloti měli potíže s udržením kontroly nad strojem ve chvíli, kdy automatický bezpečnostní systém opakovaně poslal letoun do střemhlavého letu.

Podle agentury AFP si na takovéto chování letadla již před havárií v Indonésii stěžovali nejméně čtyři američtí piloti. Podle nich stroj krátce po startu náhle přešel do prudkého klesání. Rizikovou situaci tehdy vyřešili tím, že vypnuli autopilota a manuálně dostali letoun do původního směru letu.

Analýzou se původně měla zabývat německá letecká komise. Etiopské aerolinky však v pátek na Twitteru uvedly, že černé skříňky se záznamem z kokpitu byly zaslány do Francie. Podle francouzských odborníků jsou černé skříňky nepoškozené a jediným problémem by mohl být drobný šelest v záznamu konverzace pilotů.

Zároveň byla potvrzena podobnost s leteckou havárií v Indonésii, při které zahynulo 189 lidí.

Autor: