„Nahoru! Taaak je to dobře,“ řekl velící pilot svému kopilotovi. „OK, OK,“ reagoval kopilot. „To je vrak,“ dodal následně. Seděli na palubě letounu Antonov An-148, který přepravoval 65 cestujících a další čtyři členy posádky.
„Chápu, chtěl si to. A udělal si opak, dolů,“ zní z nahrávky hlas hlavního pilota. „Tak máme všechno pod kontrolou. Vše je v pořádku. Rychlost je v normálu,“ komentuje stav letu kopilot.
Pád letadla An-148 u Moskvy asi zavinili piloti, nechali zamrznout snímače |
„Upravte rychlost. Upravte rychlost,“ zazněl do ticha hlášení automatického informačního systému. Pravděpodobně kvůli špatně zobrazené rychlosti a směru letounu. Dosavadní závěry vyšetřování havárie naznačují, že piloti před startem nezapnuli systém vytápění snímačů a proto jim nefungovaly systémy.
„Op-op-op...390,“ reagoval rychle kopilot.
„Proč dolů, proč letíš dolů, proč dolů,“ křičí pilot zatímco v pozadí je stále slyšet automatické hlášení systému, které piloty informuje o tom, že by měli upravit rychlost.
„Dost! Rychlost je 200!“ bylo na záznamu slyšet kopilota.
„Výška! Výška! Výška!“ křičel pilot a automatické hlášení se změnilo z úpravy rychlosti na to, že se letadlo blíží k zemi. „Nahoru!“ vykřikl pilot. Mezi tímto výkřikem a posledními slovy uplynulo jen pár sekund.
„To je všechno. Jsme v pr**li!“
Podle agentury RBC potvrdila pravost záznamu Federální vzdušná transportní agentura i zdroj z moskevské Mezistátní letecký výbor. Ani jedna ze stran však nechtěla záležitost komentovat a pouze se odkázali na dřívější prohlášení.
Letoun An-148 Saratovských aerolinií se zřítil v neděli 11. února šest minut po startu z moskevského letiště Domodědovo. Zahynulo 65 cestujících a šest členů posádky.
Piloti po vzletu přepnuli řízení stroje na autopilota, ale řízení převzali zpět, když viděli rozdílné údaje o rychlosti; podle údajů z jednoho snímače rychlost stoupala, podle druhého klesala, takže posádka ztratila přehled o situaci.
„Předběžná analýza zaznamenaných údajů, stejně jako analýza analogických případů z minulosti umožňuje předpokládat, že faktorem, který vedl k vývoji mimořádné letové situace, se mohly stát nepřesné údaje o rychlosti letu zobrazené na přístrojích v pilotní kabině,“ uvedl MAK. Tyto chybné údaje podle něj souvisely se zamrznutím snímačů, protože systém jejich vyhřívání byl vypnutý.
Letoun An-148 byl ve své době označován za příklad ukrajinsko-ruské průmyslové spolupráce, po anexi Krymu a vzpouře proruských separatistů na Donbasu ale výrobní kooperace skončila.