130 let

Trosky letounu An-148 | foto: ČTK

‚To je vše. Jsme v pr**li!‘ Poslední momenty pilotů před pádem ruského letadla

Svět
  •   5:00
MOSKVA/PRAHA - Nahrávací zařízení z ruského linkového letadla, které havarovalo před měsícem kousek za Moskvou, zachytilo poslední slova pilotů. Ti se snažili zabránit pádu letadla, u nějž se objevily komplikace krátce po startu. Na palubě zahynulo 71 lidí.

„Nahoru! Taaak je to dobře,“ řekl velící pilot svému kopilotovi. „OK, OK,“ reagoval kopilot. „To je vrak,“ dodal následně. Seděli na palubě letounu Antonov An-148, který přepravoval 65 cestujících a další čtyři členy posádky.

„Chápu, chtěl si to. A udělal si opak, dolů,“ zní z nahrávky hlas hlavního pilota. „Tak máme všechno pod kontrolou. Vše je v pořádku. Rychlost je v normálu,“ komentuje stav letu kopilot.

Pád letadla An-148 u Moskvy asi zavinili piloti, nechali zamrznout snímače

„Upravte rychlost. Upravte rychlost,“ zazněl do ticha hlášení automatického informačního systému.  Pravděpodobně kvůli špatně zobrazené rychlosti a směru letounu. Dosavadní závěry vyšetřování havárie naznačují, že piloti před startem nezapnuli systém vytápění snímačů a proto jim nefungovaly systémy.

„Op-op-op...390,“ reagoval rychle kopilot.

„Proč dolů, proč letíš dolů, proč dolů,“ křičí pilot zatímco v pozadí je stále slyšet automatické hlášení systému, které piloty informuje o tom, že by měli upravit rychlost.

„Dost! Rychlost je 200!“ bylo na záznamu slyšet kopilota.

Letadlo se zřítilo šest minut po startu.
Na místo nehody dorazili i záchranáři. Nikdo z pasažérů ale havárii letounu...

„Výška! Výška! Výška!“  křičel pilot a automatické hlášení se změnilo z úpravy rychlosti na to, že se letadlo blíží k zemi. „Nahoru!“ vykřikl pilot. Mezi tímto výkřikem a posledními slovy uplynulo jen pár sekund.

„To je všechno. Jsme v pr**li!“

Podle agentury RBC potvrdila pravost záznamu Federální vzdušná transportní agentura i zdroj z moskevské Mezistátní letecký výbor. Ani jedna ze stran však nechtěla záležitost komentovat a pouze se odkázali na dřívější prohlášení.

Letoun An-148 Saratovských aerolinií se zřítil v neděli 11. února šest minut po startu z moskevského letiště Domodědovo. Zahynulo 65 cestujících a šest členů posádky.

Piloti po vzletu přepnuli řízení stroje na autopilota, ale řízení převzali zpět, když viděli rozdílné údaje o rychlosti; podle údajů z jednoho snímače rychlost stoupala, podle druhého klesala, takže posádka ztratila přehled o situaci.

Letadlo se zřítilo krátce po startu z moskevského letiště Domodědovo.

„Předběžná analýza zaznamenaných údajů, stejně jako analýza analogických případů z minulosti umožňuje předpokládat, že faktorem, který vedl k vývoji mimořádné letové situace, se mohly stát nepřesné údaje o rychlosti letu zobrazené na přístrojích v pilotní kabině,“ uvedl MAK. Tyto chybné údaje podle něj souvisely se zamrznutím snímačů, protože systém jejich vyhřívání byl vypnutý.

Letoun An-148 byl ve své době označován za příklad ukrajinsko-ruské průmyslové spolupráce, po anexi Krymu a vzpouře proruských separatistů na Donbasu ale výrobní kooperace skončila.

Autor: Martin Hampejs
  • Vybrali jsme pro Vás