Příčina sporu
|
Pražským taxikářům se nelíbí zejména to, že řidiči americké společnosti nabízejí stejné služby, ale jezdí bez taxikářské koncese, nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby a nedisponují taxametry. Jejich vozidla také často nejsou opatřena názvem provozovatele a svítilnou s nápisem.
Taxikáři proto po pražské primátorce Adrianě Krnáčové požadovali, aby situaci kolem podnikání firmy Uber do pátečního odpoledne vyřešila. Ta však po vypršení ultimáta uvedla, že je připravena jednat se zástupci taxislužeb, ale ne s těmi, kteří vyhrožují stávkami a napadají ostatní řidiče.
Podle svých slov ale nemá pro řešení toho sporu žádné pravomoce. Ruce ji svazuje tuzemská legislativa, jež na technologie využívané společností Uber není připravena.
“Magistrát nahlíží na Uber jako na klasickou taxislužbu. Provádí kontroly a v případě, že její řidiči nesplní podmínky, nemají taxametr, nejsou označeni, platí pokuty. Takhle postupuje pražský magistrát, protože takhle může postupovat,“ vysvětlila Krnáčová.
Podle mluvčího Sdružení českých taxikářů Davida Bednáře však primátorka je oprávněna situaci řešit, jen s taxikáři nekomunikuje.
“Dostali jsme vyjádření z ministerstva dopravy, v němž je napsáno, že je v kompetenci paní primátorky zasáhnout,“ uvedl Bednář pro ČT24.
Hrozbu, o níž taxikáři ultimátum opřeli, proto hodlají splnit. „Nenazval bych to blokádou. Chystáme demonstraci, třeba formou pomalé jízdy nebo opakovaných jízd. Vyjedeme v koloně a bude to velké. Ozvaly se nám dispečinky z celé republiky, Slovenska či Maďarska,“ doplnil Bednář posléze. Přesnou trasu, kudy taxikáři pojedou, ještě neurčili.
Radnice ovšem nehodlá nečinně přihlížet a proti taxikářům plánuje zasáhnout. „Bude to tak, abychom zabezpečili plynulost dopravy a bezpečnost našich lidí v Praze,“ uvedla primátorka Krnáčová ve čtvrtek v pořadu Rozstřel na iDNES.cz. Podrobnosti o razantnosti zásahu nechtěla komentovat.
200 taxíku na magistrále
K rozsáhlé stávce šoféři taxislužby přistoupili už loni v únoru, kdy zablokovali pražskou magistrálu u hlavního nádraží, jednu z ústředních tepen v metropoli. Ve dvou pruzích v obou směrech stálo zhruba 200 vozů přibližně osm hodin. Policie proti nim výrazněji nezasáhla. Tehdy protestovali proti vedení radnice, maximální povolené ceně za kilometr jízdy a právě alternativním taxislužbám.
Protest taxikářů z druhé strany. Vydávali se za pasažéry a provokovali mě, říká řidič Uberu |
Spor mezi oběma konkurenčními tábory se vyostřil minulý čtvrtek, kdy skupinka taxikařů zaútočila na řidiče Uberu na pražském Letišti Václava Havla. Na auto mu nalepila samolepku „nelegální transport“, sebrala mu mobilní telefon a rozbila čelní sklo (psali jsme ZDE).
Protesty na pražském letišti následně pokračovaly v pátek a v pondělí, kdy před letištními terminály demonstrovalo několik desítek taxikářů. Na začátku týdne na situaci dokonce dohlíželi těžkooděnci.
Americká společnost začala své služby poskytovat v české metropoli v roce 2014, v současnosti pro ni v Praze jezdí kolem dvou tisíců řidičů. Taxikáři si na rozdílné povinnosti a jejich nedodržování ze strany řidičů Uberu, stěžují od samého počátku. Společnost tvrdí, že není taxislužba, ale že nabízí spolujízdu v rámci takzvané sdílené ekonomiky. BBC v pátek přineslo informaci, že Uber musí z rozhodnutí regulátora dopravy skončit v Londýně.