16. června 2018 8:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Umělecká přehlídka Art Safari. Nebepeklo v industriálních prostorách

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Klára Sedlo: Autoportrét s marshmallows II (2018). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Klára Sedlo: Autoportrét s marshmallows II (2018). | foto: REPRO LN

PRAHA V sobotu 16. června se na dva dny umělecké studio Bubec se sídlem v pražských Řeporyjích otevře festivalu Art Safari. Přehlídky současného umění, pořádané v industriálním prostředí bývalé skladové haly, se zde konají od roku 2000.

Založení studia Bubec tehdy inicioval sochař Čestmír Suška, bývalý člen umělecké skupiny Tvrdohlaví. Víkendová přehlídka současného umění Art Safari byla na samém počátku koncipována jako otevřená prezentace různorodých tvůrčích aktivit přímo v syrových prostorách velké haly, kde také mnohé z nich přímo vznikaly. Už od prvních ročníků byla doplněna o doprovodné aktivity a měla vždy velmi neformální ráz s nádechem sousedské slavnosti.

Na poslední tři ročníky Art Safari, včetně toho letošního, si Čestmír Suška ke spolupráci přizval kurátorku současného umění Danielu Kramerovou, která výstavy začala koncipovat tematicky. První takto pojatá přehlídka se zaměřila na téma tradice domácího kutilství, silně zakořeněného v českém prostředí, loňská výstava byla zase věnována tématu jídla v současném umění. Pro letošní výstavu si kurátorka zvolila duchovnější téma: nebe a peklo – či obecněji model dobra a zla, jenž je přítomný v každém náboženství. Rozhodla se prozkoumat, jak se tento základní princip spirituální duality promítá do tvorby současných českých umělců všech generací.

Pojmy „nebe“ a „peklo“ lze vnímat i značně široce, v přeneseném anebo čistě osobním významu. Takto bezbřehé interpretaci se ale kurátorka výstavy Nebepeklo chtěla vyhnout, a tak výběr omezila jen na díla s náboženskou tematikou: „Snažila jsem se vybírat umělce, u kterých je duchovní rozměr vyjádřen konkrétněji, nejen například v obecné poloze dobra či zla, ale kde se například výrazněji pracuje s křesťanskou symbolikou. Ke katolické tradici ale někteří autoři přistupují poměrně ironicky či kriticky.“

Tematika tradičních náboženských představ „nebe“ na jedné straně, vnímaných ve vší vážnosti či s ironickým odstupem, je pak na druhé straně spektra doplněna o reflexi témat spojovaných obvykle s „peklem“, jež také u některých současných umělců představuje velmi silný zdroj inspirace. „Hodně mladých umělců,“ říká dále Kramerová, „pracuje s pekelnou, ďábelskou symbolikou. Temnota a drsnost, která je přitahuje, ale nemusí být chápána nutně negativně. Spíš je pociťována jako autentický zdroj síly a energie.“

Kromě etablovaných profesionálních umělců (např. J. David, M. Šejn, M. Preslová, P. Hábl a mnoho dalších) se návštěvníci setkají s díly začínajících tvůrců a studentů AVU (např. K. Sedlo, B. Dandová, E. Fajčíková), dále s autory vycházejícími z graffiti scény (F. Sabol, O. Vyhnálek), s performancemi (Olga Ziebińska) i tvorbou blízkou designu (Angel & Devil). Sobotní program doplní několik koncertů, netradiční módní přehlídka, vystoupení slam poetry a výtvarné dílny pro děti. V neděli výstavu doprovodí vystoupení multiinstrumentalisty T. Najbrta či kostýmní performance scénografky A. Králové. Celý festival ukončí koncert kapely Please the Trees.

Kateřina Pietrasová, historička umění
  • 0Diskuse