Mýty o klesajících tržbách kvůli "krizi"
Domnívám se, že klesající tržby českých maloobchodníků nejsou ani tak způsobeny nenadále se objevivší úsporností obyvatelstva, které je schopno se bezuzdně zadlužovat u lichvářských firem, které mají v ČR své Eldorado, ale přesunem nákupů do zahraničí.Není tajemstvím, že české potraviny vykazují stále mizernější kvalitu a v mnoha případech potravinami již ani nejsou. Dokonce i bojovník za české potraviny, jakým se pan Babiš rád tituluje, přispívá svými gigaprodukcemi průmyslových nepoživatin k celkovému marasmu a trendu klesající kvality potravin v nabídce maloobchodů. A moudří manageři Tesca a dalších hal pro skladování odpadků si sednou k excelu, vyhodnotí klesající profitabilitu a opětovně zatlačí na dodavatele, aby do potravin dávali ještě méně jedlých přísad a více pilin či čeho, hlavně aby to bylo levné.Rozumný člověk, který chápe, co se prodává v řetězcích, nakupuje u malých producentů, farmářů či na trzích, a tyto tržby se samozřejmě do statistiky nedostanou. A čím dál častěji nakupuje v zahraničí. Podívejte se např. v Kauflandu v Drážďanech do košíků nakupujících Čechů. Jsou jich tam mraky a košíky jsou naplněny zbožím za více než 100€. Kolik lidí udělá takový nákup v českém supermarketu?Totéž platí o nepotravinářském sortimentu. Elektronika, IT a další produkty se přesouvají na síť a na eBay. Opět tyto tržby ve statistice nejsou. O sportovním zboží, oděvech a obuvi zase platí, že v blízkém zahraničí mají mnohem zajímavější výběr, příznivějsí ceny a vstřícný personál.Takže než debatovat o vlivu DPH na tržby, navrhuji spíše debatovat o tom, jak učinit český maloobchod pro zákazníka zajímavější než ten drážďanský. Bez kvality, šíře nabídky a slušného chování to nepůjde. Takže to nepůjde nikdy. A tržby budou nadále klesat, i kdyby DPH bylo 2%.