Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Za rozbití skla auta Uberu dostal taxikář prospěšné práce, rozhodl soud

Česko

  16:08
PRAHA - Za rozbití skla automobilu služby Uber má taxikář odpracovat 80 hodin prospěšných prací. Rozhodl o tom ve čtvrtek Obvodní soud pro Prahu 6, který se zabýval incidentem z loňského protestu taxikářů proti Uberu na pražském Letišti Václava Havla. Verdikt není pravomocný, lze se proti němu odvolat.

Policie na pražském letišti během protestů proti Uberu. foto:  Dan Materna, MAFRA

Dvaatřicetiletý taxikář Jan Kadečka čelil obžalobě z toho, že před příletovou halou s dalšími kolegy bránil vozidlu Uber v odjezdu. Při tom za křiku nadávek dvakrát bouchl rukou do předního skla, které se rozbilo a majitel auta ho musel vyměnit.

Polepená auta, rozbité sklo a hádky. Na letišti taxikáři druhý den ‚bojovali‘ se službou Uber

Muž se ve čtvrtek k činu z velké části přiznal. Uvedl, že chtěl zabránit odjezdu auta do té doby, než přijedou policisté nebo strážníci, aby zadokumentovali, že po příjezdu pro zákazníka stál na zákazu. Zároveň chtěl, aby ho prověřili, jelikož šlo o řidiče firmy Uber, která podle něj vozí lidí nelegálně. „Je pravda, že jsem do auta bouchnul. Udělal jsem to v afektu, protože se rozjel proti mně, a nebylo to tak, že bych si ho vybral, že mu rozbiju auto. Lituji toho,“ řekl ve čtvrtek Kadečka soudu.

Za poškození cizí věci a výtržnictví mu hrozily až dva roky vězení. Státní zástupkyně pro něj navrhovala tříměsíční podmínku, s čímž muž nesouhlasil, jelikož by neměl čistý trestní rejstřík a nemohl by jezdit s taxi. Soud nakonec zvolil alternativní trest, jelikož Kadečka nebyl v minulosti trestán, k činu se z velké části přiznal a byl ochoten zaplatit škodu, kterou však už řidiči předtím proplatila pojišťovna.

Společnost Uber považuje zastrašování jakéhokoliv charakteru v moderní...
Protest taxikářů proti Uberu.

Řidiči taxi proti Uberu v loňském roce v Praze protestovali několikrát. Na některá auta lepili samolepky, které upozorňovaly na to, že jde o nelegální činnost. Taxikářům zejména vadí to, že za alternativní službu Uber jezdí řidiči bez taxikářské koncese, nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby a nemají taxametry. Často také nemají vozidla označená názvem provozovatele a svítilnou s nápisem.

Po velkých protestech loni v září a v říjnu taxikáři odvolali akci plánovanou na listopad a chtěli jednat o podmínkách pro kontroly taxislužeb, aby platily stejné i pro řidiče Uberu. V prosinci pak ministerstvo dopravy oznámilo, že chystá nová pravidla pro taxislužby, aby mohly legálně fungovat i alternativní provozovatelé taxi, kteří doposud odmítali například používání taxametru a označovali se nikoliv za taxislužbu, ale za sdílenou ekonomiku.

Autor: