Pátek 10. května 2024, svátek má Blažena
130 let

Lidovky.cz

Björk pod maskou: Proč se minula s Colours?

Colours of Ostrava

  11:10
OSTRAVA - Očekávaný koncert Björk, který ve čtvrtek večer obstaral zahájení ostravských Colours, mohl leckoho pořádně překvapit – i když pro současnost islandské hvězdy byl typický. Čím se mohlo publikum cítit zaskočeno? Pořadatelé jim nabídli program, který se pro letní festival pod širým nebem vlastně nehodí.

Björk na Colours od Ostrava. foto: Matyáš Theuer, Colours of Ostrava

Anebo hodí: pokud se rozhodnete soustředit na devadesát minut komorní hudby s experimentálními prvky, u níž nelze sledovat téměř žádnou živou show – už proto, že protagonistka nosí letos na vystoupeních masku, kterou nesnímá. Předem jsme ovšem věděli nejen toto: počítá se i to, že Björk má na kontě nespočet výrazných nápadů, které od hudby přesahují k životu s přírodou a technologiemi. Každé setkání s ní nese otisk celého jejího díla: bylo tedy možné odnést si satisfakci i z téhle, byť přímo fyzicky namáhavé seance.

Björk na Colours od Ostrava.
Björk na Colours od Ostrava.

Sama hvězda se dostavila se skulpturou na tváři, která jí z hlavy dělala jakousi odkvetlou pampelišku. Po celou dobu tedy nebylo možné odečítat jí z tváře emoce, zaujetí, nic: docela drsná zkouška na koncertě pro desetitisíce. Björk vystoupila s patnáctičlennou smyčcovou sekcí (tvořily ji ženy, až na dvě výjimky), protipól klasickým nástrojům tvořila dvoučlenná obsluha elektroniky a bicích (byl tu i renomovaný venezuelský producent Arca, šedá eminence dnešního futuristického popu).

První třetina vystoupení, věnovaná bolestnému, lyricko-psychologickému albu Vulnicura, byla skutečně hodně statická: meandrovité melodie jsou spíš úctyhodné než strhující a celá událost by se tak hodila spíš do divadelního sálu (což by ovšem v kulturně podfinancovaném Česku nikdy nemohlo nastat). Po třetím songu se začali trousit odcházející diváci, jiné bylo vidět esemeskovat, hledat v brožuře jiný program, organizovat donášku piva či hlasitým dialogem přehlušovat hudbu z pódia. To je osud velkých „zábavných“ festivalů, kam většinoví návštěvníci – řečeno bez obalu – jedou nejméně tolik „propařit“ víkend jako setkat se s kulturou.

Björk na Colours od Ostrava.

Pokud vystoupení něco na poslední chvíli pomohlo k akceleraci, pak to byly projekce. Zatímco romantické popové zpěvačky jako Sade si za sebe promítají mořskou pláž v zapadajícím slunci, Björk ke svým písním ukazuje ve velkých detailech sex slimáků, boj sršňů a to, jak motýli kladou vajíčka, ze kterých se líhnou housenky. Můžeme si tak připadat jako na ČT 2, ale je to součást příběhu, kterému zasvětila své letošní album Vulnicura: rozchod s otcem svých dětí je pro ni šancí k přerodu, chce si naplno projít truchlení, aby se na jeho konci vynořila celistvá pro další životní fázi, jako vykuklený motýl, jako had, který svlékl kůži.

V té hlavní transformační písni spustily ohňostroje: ale i u nich bylo spíš rozumově pochopitelné, proč tu jsou, než že by přispěly k nějaké živelné extázi profesionálního, lehce odtažitého vystoupení. Většina publika si velmi oddechla, když přišly na řadu starší hity Bachelorette, Army of Me nebo Possibly Maybe, které Björk ještě psala v popovém modu a lze se při nich vrtět do rytmu. Tlumená antishow pochopitelně nezastínila, že vokálně je na tom Björk báječně: letos jí bude padesát, dávno vyrostla z pitoreskní ukníkanosti a v songu Wanderlust jí hlas silně a pevně vlál jako vítězný prapor. Tady nastal vrchol ostravského koncertu.

Masku nesundala, několikrát poděkovala polským „dziękuję“ a bez přídavku zmizela. Část publika odcházela s pocitem, že si odkroutila porci vyšší kultury na dlouho dopředu. K pouťovému koloritu Colours patří, že nenechaly publikum vydechnout a vstřebat zážitek, ale obratem pustily na projekční plochy večerníček.

Björk na Colours od Ostrava.

Ze všech tří českých koncertů Björk byl tenhle nejrozpačitější a hlavně nešťastně předhozený davům na open air akci s masovou dynamikou (pořadatelé hlásí 33 000 návštěvníků, opticky jich bylo na Björk o mnoho méně). Jako by někdy Colours sbíraly prestižní jména, ale nepromýšlely, v jakém kontextu s nimi zacházet. Björk připadla úloha zdobit letošní program v téže roli, v jaké tu byl dřív BobbyMcFerrin: coby slavné jméno humanistického, chytrého popu, které má dát programu punc přesahu a vyšších úmyslů. Jistě i z tohoto pragmatického důvodu bylo festivalové paní ředitelce Zlatě Holušové zatěžko vzdát se hvězdného lákadla. Vyústilo to do seance, která nebyla zrovna strhujícím lobbingem za vyšší hudební kulturu.

Björk

Koncertní zahájení festivalu Colours of Ostrava.

Ostrava, areál Dolní Vítkovice, 

16. 7. 2015.

 

Autor: