"Jednou se udělal pořádný led, ale pak přišla obleva, odtálo to a pak zase přišel mráz a po něm se vytvořila taková krustička, po které jsme lítali. Začalo se to s námi houpat, ale my jsme předstírali, že je pod krustou ještě starý pevný led a nic se nám nemůže stát, i když jsme tušili, že tam asi tak pevný led není...," popsal Ságl inspiraci pro název své výstavy.
ČTĚTE TAKÉ: |
Dvojitý led
"Dvojitý led" je ale podle něj hlavně metafora, i pro život za normalizace. "Dvojitý led je hlavně o hře, kdy se sám v sobě přesvědčíš a utvrdíš v tom, že nebude žádný průšvih. Sice víš, že tam nakonec zahučíš, ale chceš věřit tomu, že tě nedostanou. Dostali nás úplně všechny, uvedl fotograf narozený v roce 1942 v Humpolci.
O Janu SágloviPracoval jako nezávislý fotograf pro časopisy Výtvarná práce a Výtvarné umění. Na přelomu 60. a 70. let Ságl začal dokumentovat prostředí českého undergroundu a disentu, jeho žena, výtvarnice Zora Ságlová, je sestrou básníka a hudebníka Ivana Martina Jirouse. Fotografoval prostředí undergroundových kapel The Primitives Group a The Plastic People of the Universe. |
"Do roku 1976 vznikala série fotografií, které dokumentují akce a koncerty obou kapel a s nimi zachycují jejich přátele a příznivce z řad osobností českého undergroundu a disentu," uvedla Zajoncová.
Mnohé z nich jsou podle ní zveřejněny poprvé. "Svou lehkou atmosférou nedávají tušit, že vznikly v nelehkém období normalizačního Československa. Lidé na nich se svobodně baví, slaví a tančí, poddali se oné iluzi zdánlivě bezpečného dvojitého ledu, který pod nimi ale pomalu praská," dodala galeristka.
Domovní prohlídka a Vlaštovky
Výstavu doplňují dva samostatné cykly ze 70. let. Série Domovní prohlídka vznikla jako reakce na neustálou hrozbu zatýkání. Fotografie a negativy pokládal Ságl za dávno ztracené, protože je před hrozbou domovní prohlídky ukryl pod podlahou i mezi známými. Našly se až vloni.
Druhý cyklus Vlaštovky zachycuje ptáky na elektrickém vedení. Hlavním zájmem Ságlových snímků se nakonec stala krajina, kterou fotil i pro zahraniční periodika. Jeho dílo je zastoupené ve sbírkovém fondu českých i světových galerií.