Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Ital uspěl v Praze s butikem, který otevřel kvůli své přítelkyni

Design

  7:18
Za nenápadným butikem Lusha v pražské Vězeňské ulici stojí příběh jako vystřižený z červené knihovny. Florentský rodák Ilir Lusha totiž módní značku známou svými koženými doplňky založil jen proto, aby mohl být nablízku své přítelkyni žijící v Praze. Z romantické myšlenky se stal překvapivě skvěle fungující byznys.

Ilir Lusha ve svém pražském butiku, další obchod by chtěl otevřít v italské Florencii. foto:  Petr Kozlík, MAFRA

Charismatický a na první pohled trochu stydlivý florentský rodák Ilir Lusha mne vítá ve svém království uprostřed Vězeňské ulice. Snad je to jen náhoda, že v okolí jeho butiku jsou dvě vyhlášené italské restaurace a skvělá zmrzlinárna. Člověk si tu připadá, jako by se náhle ocitl v imaginární italské uličce.

Uvnitř butiku, v minimalistickém interiéru, který si Ilir sám navrhl, se ukrývá široký sortiment ručně vyráběných doplňků z exotických kůží, které hrají všemi možnými barvami. Nechybí mezi nimi boty, kabelky, psaníčka, peněženky, náramky, ale ani kožešiny. Člověku z těch barev až přechází zrak. Snad žádná z luxusních módních značek nenabízí takovou barevnou škálu doplňků jako Lusha.

A ačkoliv logo značky i její výrobky vypadají světově, vcelku překvapivě najdete její jedinou pobočku právě v Praze. Nejen o tom, proč tomu tak je, ale i o tom, jak doplňky v Itálii v rodinných manufakturách vznikají, jsme si povídali se zakladatelem značky.

* Jak jste se dostal k práci s kůží?

V naší rodině měla výroba kožených doplňků velkou tradici. Když jsem byl malý, otec měl ve Florencii malou dílnu, ve které ručně vyráběl boty. Většinou to byla zakázková výroba pro větší firmy. Tehdy jsem se naučil pracovat s kůží a dodnes zvládám celý proces její přípravy. Botu ale ušít neumím, na šití byl expert můj otec. Moc si přál, abych rodinnou firmu převzal, ale tenkrát to byla úplně jiná situace. Miloval jsem balet a rozhodl jsem se mu věnovat profesionálně. Pro otce to tehdy bylo těžké, nakonec musel firmu zavřít.

* Co vás přimělo změnit názor?

Byla to shoda okolností. Když jsem skončil s baletem, založil jsem ve Florencii interiérovou firmu. Dnes je to už dvacet let. Postupem času jsme začali spolupracovat s jedním architektonickým studiem, díky kterému se k nám dostávají velice prestižní zakázky. Vybavujeme třeba butiky pro italské a francouzské luxusní módní značky po celém světě. Funguje to tak, že od architektů dostaneme koncept s vizuály a naše firma pak celý interiér na míru vyrobí. To propojení s realizací interiérů módních butiků bylo vlastně takovým prvním impulzem k tomu, založit vlastní módní značku.

Ilir Lusha ve svém pražském butiku, další obchod by chtěl otevřít v italské Florencii.

* A tak vznikla Lusha. Proč ale právě v Praze?

Tím hlavním důvodem byla má přítelkyně. Když jsme se poznali, měla v Praze práci i přátele a já nechtěl, aby je kvůli mně musela opustit. Já totiž pracoval a žil ve Florencii, a tak jsem začal hledat různé způsoby, jak bych jí mohl zůstat nablízku a přitom si nevyčítat, že zanedbávám práci. Proto jsem v roce 2011 založil ve Florencii značku Lusha a o rok později ji přivezl do Prahy.

* To zní jako příběh z telenovely. Takové věci se opravdu dějí?

Je to tak. Třeba k logu značky se váže sentimentální příběh. Když byl náš vztah s přítelkyní v začátcích, přijela za mnou do Florencie. Já už tehdy uvažoval, že založím Lushu, a když jsme se tak procházeli po Piazzale Michelangelo a dívali se na to slavné panorama, napadlo mě, že tu chvíli musím zachovat. A vznikl nápad na naše logo s kopulí florentského dómu.

* Jak dlouho trvalo, než značka vznikla?

Než jsem vypracoval přesný koncept a značce udal jasný směr, trvalo to zhruba rok. Pak jsem musel najít vhodné dodavatele a zároveň řemeslníky, kteří by pro Lushu kožené a kožešinové produkty vyráběli. Některé malé rodinné manufaktury jsem díky otcovým vazbám dobře znal. Jedna z nich pro nás tedy začala vyrábět kožená psaníčka. To ale nestačilo. Chtěl jsem rozšířit sortiment a na boty či peněženky jsem potřeboval další výrobce. Naštěstí to nebylo tak těžké. Stačilo se poptat, jedna rodina doporučila druhou a spustil se řetězec, který skvěle fungoval. Dnes pro nás každý typ produktu zpracovává jiná rodinná manufaktura.

* Kolik rodin pro vás pracuje?

V současnosti je jich deset, ale stále hledám nové. Před pár měsíci jsem třeba objevil jednu rodinu z Toskánska, která vyrábí doplňky ze vzácného dřeva olivovníku. V obchodě už od nich máme náramky. V Itálii je to teď s řemeslnou výrobou těžké, některé z rodinných firem jsou na tom tak špatně, že se chystají zavřít. Mnoho rodin totiž pracuje i pro mezinárodní luxusní značky, které se cenu výroby snaží srazit na minimum. A to je ten rozdíl mezi nimi a mnou. Já se snažím manufaktury podporovat. Myslím si, že je životně důležité, aby italská řemeslná tradice přežila i do budoucna. Neumíte si představit, jaký je to pocit, vidět tu radost v očích řemeslníků, když mohou na chvíli nechat sériové výroby pro módní značky a pracovat na unikátních kusech pro nás. Vlastně je tak vytrháváme z jejich stereotypu. Vidím na nich to nadšení pro práci a v tom si absolutně rozumíme.

* Máte i nějaké negativní zkušenosti?

Samozřejmě že ne se všemi jsme si sedli. Někdy bylo těžké najít takovou manufakturu, která by vše zpracovala přesně podle mých představ. U některých výrobků se to povedlo až na několikátý pokus. Nejtěžší ale bylo zajistit, aby všechny produkty Lusha měly stejné standardy, stejnou typologii, i když se vyrábějí v deseti různých rodinách. Myslím si ale, že se nám to daří.

* Kdo vaše výrobky navrhuje?

S nápady přicházím já. Bohužel, ne každá má vize je realizovatelná, a proto v každé rodině funguje designér, se kterým vše konzultuji. Společně navrhneme finální produkt, následně ho otestujeme a teprve pak přijde na řadu realizace. Tento postup je nejlepší i z toho důvodu, že pracujeme výhradně s exotickými kůžemi, které nejsou nejlevnější, a než přejdeme k samotné výrobě, je důležité mít vše do detailu promyšlené.

* Je pro vás důležité označení „Made in Italy“?

Made in Italy je obchodní značka, která zaručuje, že minimálně 80 % výrobku bylo vyrobeno v Itálii. Často se stává, že italské značky tuto podmínku obcházejí tak, že si materiál nechávají zpracovat za hranicemi a finální produkt se následně v Itálii pouze došije. Já jsem hrdý na to, že výrobky Lusha vznikají stoprocentně na území Toskánska, a to třeba i včetně kování na kabelkách. Samozřejmě že by se část komponentů dala vyrábět levněji mimo Itálii, ale naše firma není založena na potřebě vydělat. Jde spíše o to, aby klient dostal luxusní a maximálně kvalitní produkt.

* Znamená to, že i kůže pocházejí z Itálie?

Ne tak úplně. Surové kůže nakupujeme z Asie a Jižní Ameriky. Máme štěstí, že právě v Itálii je jedna z největších světových firem na zpracovávání a barvení exotických kůží. To mi umožňuje vybrat si jakoukoliv barvu. Co se týče hadí kůže, tu pro nás zpracovává opět jedna z malých rodinných firem, která ji ručně barví přírodním barvivem. Vatovou tyčinkou nanáší barvu na šupinu za šupinou, aby vznikl dokonalý přirozený odstín. Trvá to i měsíc a půl, nabarvit jednu kůži. Právě ruční práce a rozdílné vlastnosti kůže zajišťují pro klienta jednu příjemnou věc - žádný z produktů vyrobených z hadí kůže už nikdy nebude stejný.

* To je ten důvod, proč jste se rozhodl vyrábět zboží výhradně z exotických kůží?

Těch důvodů je několik, ale ten hlavní je, že taková kůže vydrží téměř celý život. To je třeba případ krokodýla. Ačkoliv se to nezdá, i had je velmi rezistentní, protože jeho kůže je uzpůsobena k plazení po zemi.

* Existuje u kůží nějaké hodnocení kvality, jako je tomu třeba u drahých kamenů?

Samozřejmě, existují různé třídy. Osobně vždy vybírám tu nejkvalitnější. Záleží také na tom, z jaké oblasti a z jakého chovu ta kůže pochází. Já dám většinou na pocit. Kvalitu už poznám na první pohled.

* Která z exotických kůží je nejtěžší na zpracování?

Možná vás to překvapí, ale je to rejnok. Jeho kůže je hodně tlustá a tvrdá, a když se šije, je třeba na ni použít speciální stroj s jehlou, která se neohne. Rejnok se dá zpracovat i lisováním, což je ale velmi složité. Musí se uříznout ta nejtvrdší část, a vznikne tak druhý extrém, tedy že kůže je velmi křehká a musí se s ní zacházet opravdu velmi jemně. Z ní se pak šijí boty, peněženky, nebo náramky.

* Z exotických kůží vyrábějí doplňky i jiné módní značky. V čem se lišíte?

To je jednoduché. Pro mě je důležité, aby se naši klienti cítili výjimečně, a proto výrobky produkujeme maximálně ve čtyřech stejných exemplářích. Lišíme se i v tom, že klientům nabízíme možnost personifikace a výběr z opravdu široké palety barev.

* Vyrábíte i doplňky na míru?

Samozřejmě, a dokonce jsme schopni realizovat i netradiční přání klientů. Pro jednoho zákazníka z Paříže jsme třeba vyráběli jízdní kolo s doplňky z krokodýlí kůže. Ještě se nestalo, že bychom nějaké přání nedokázali splnit, a já vyloženě čekám, s jakou další výzvou kdo přijde. Nechci si připustit, že bychom nebyli schopni nějaké přání splnit. Vyráběli jsme i nábytek z exotické kůže a chystáme se na výrobu interiéru luxusního automobilu. Když přijdete s nápadem, nic není problém.

* Jak dlouho trvá ušití bot či tašky na míru?

U většiny produktů je to 40 pracovních dnů, samozřejmě krom speciálních objednávek, které vyžadují více času na studii či složitější výrobu. Když se budeme bavit o botách, standardně si můžete vybrat barvu podrážky, kování, tkaniček, barvu podšívky, druh kůže, iniciály. Když budete chtít vlastní vzor na podrážce, i to je možné, ale jelikož jde o unikátní kus, samozřejmě to musí být zohledněno v ceně.

* Kolik procent vaší produkce tvoří výrobky na míru?

Zhruba 30 %. Stále převažují zákazníci, kteří si vyberou již hotový produkt.

* Jak je možné, že vaše výrobky jsou mnohonásobně levnější než ty, které nabízejí luxusní módní značky?

Je to tím, že jsme rodinná firma a naše náklady nejsou tak vysoké. U nich představují podstatnou část ceny výdaje na marketing a samozřejmě platíte i za slavné jméno.

* Zatím máte obchod jen v Praze. Uvažujete o dalších pobočkách?

Máme poptávku z New Yorku, Moskvy a Mexika. Přemýšlím o tom, ale nerad bych se dostal na úroveň velkých firem, které chrlí své produkty ve stovkách exemplářů, aniž by si udržely adekvátní kvalitu. Chtěl bych Lushu zachovat jako exkluzivní značku pro vybranou klientelu. O čem však vážně uvažuji, je druhý obchod ve Florencii, pro který teď hledáme vhodné místo. Stále nemohu uvěřit tomu, že se Lusha, která byla jen jakýmsi koníčkem a projektem vzniklým z lásky, tak úspěšně rozjela.

Autor: