Triky, jak projet mýtnou branou a nezaplatit, se objevily hned v prvních dnech po zpoplatnění českých silnic. Za necelé dva týdny provozu mýtného si už řidiči našli i trasy, kde se dá jízdou mimo dálnice ušetřit, a přitom si moc nezajet.
„Nemůžeme přeci jen tak zvednout dlouholetému zákazníkovi kilometrovné o čtyři nebo pět korun,“ zlobí se jeden z chrudimských dopravců. Přiznává, že aby ušetřil, některé trasy objíždí. Stejné tendence mají i samotní řidiči, kteří mají strach, aby nepřišli o prémie.
Starosty obcí, do kterých kamiony ve snaze ušetřit míří, ale pohnutky autodopravců nezajímají. Mají strach z dalšího přírůstku kamionů, až se řidiči „rozkoukají“.
„Někteří řidiči teprve hledají nějakou náhradní trasu, aby neplatili,“ říká starosta Straškova-Vodochod, obce u dálnice vedoucí z Prahy směrem na Ústí nad Labem, kterou prochází kamiony používaná paralelní silnice. „Pokud by se to u nás vrátilo do toho původního stavu, byl by to průšvih,“ dodává.
Stará silnice na Ústí ale není zdaleka jediná, kterou autodopravci používají ve snaze ušetřit. Objížďky našli i na cestě z Prahy do Plzně, z Brna směrem na Bratislavu i na Vyškov. Trasu Jihlava-Plzeň jezdí v rámci šetření přes Tábor a Písek.
Když nemusí náklad doručit za každou cenu rychle a nejsou zácpy, vyhledávají takové trasy i větší autodopravci. „Platím mýto bez problému. Sem tam ale jezdíme do Brna a dalších měst namísto po D 1 přes Hradec Králové, pokud tam nejsou zácpy,“ přiznává autodopravce Vladimír Rundt.
Spolu s nejrychlejší trasou po dálnici si mnoho řidičů kamionů automaticky vyhledává náhradní trasu. Během jízdy se pak podle aktuální situace rozhodují, kterou variantu zvolí.
O problému ví i sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. Podle něj ale není důvod k panice. „Slyšel jsem dopředu, že se to bude dít. Dělají to převážně menší dopravci na lokální úrovni,“ říká mluvčí Česmadu Martin Felix. Ostatním se to podle něj nevyplatí.
Kamiony objíždějí mýto, obce...
Problémy kvůli mýtnému musí řešit i některá velká města. Například v Plzni řidiči kamionů od ledna musí platit mýto na obchvatu města i přesto, že Plzeň zatím nemá dokončený městský okruh, a je tak problém dostat se z jednoho konce na druhý.
Místní mají proto obavy, že kamiony budou více využívat cestu centrem. Za pravdu jim dávají i někteří autodopravci. „Jeho zpoplatněním vrazili nám všem kudlu do zad - ale hlavně městu.
Ty kamiony budou raději jezdit přes centrum, aby ušetřily nějakou korunu,“ tvrdí chrudimský dopravce, který nechtěl být jmenován. Obchvat vadí i plzeňským řidičům kamionů a osobních aut. Často jej totiž musí využít i ti, kteří se pouze potřebují dostat pouze do jiné části města.
Ačkoli zavedení mýtného stejně jako dříve u našich rakouských i německých sousedů přineslo nárůst „objíždějících“ kamionů ve městech a obcích, Martin Felix z Česmadu tvrdí, že se bude situace časem jen zlepšovat. „V Německu a Rakousku nyní objíždějí jen zhruba dvě až tři procenta dopravců,“ říká. Ostatní totiž prý zjistili, že se jim to nevyplatí.
Kamiony objíždějí mýto, obce jsou zděšeny
PRAHA -
Silný provoz, smog, hluk. Takový je v mnoha českých městech a vesnicích výsledek snahy řidičů kamionů vyhnout se placení elektronického mýta. Starostové postižených obcí se bojí, že bude ještě hůř.
Mýtné. foto: Viktor Chlad, Lidové noviny
Neosvobodili nás jen Sověti a Američani. Loupeže, vraždy či znásilňování byly běžné, říká historik
Rusko ničí zbraně Západu. Účinnost ukrajinské techniky prudce klesá, střely za miliony selhávají
Jak může skončit válka na Ukrajině? Mluví se o výměně kusu země za vstup do NATO i hrozbě „třetího majdanu“
Lobbisté uspěli, Češi přijdou o plně hrazené léky. Podle právníka ministerstvo ignoruje výroky soudů
Nová finta v podvodných SMS: odhlaste si zpoplatněnou službu. Můžete přijít o peníze i citlivé údaje
Za guláš už přes 200 korun. Restaurace vysvětlují, proč od začátku roku opět zrychlily zdražování jídla i nápojů
Prodej ateliéru 1+kk, 55 m2, Líšnice, ul. Spálený Mlýn
Spálený Mlýn, Líšnice, okres Praha-západ
4 375 000 Kč