13. května 2010 16:04 Lidovky.cz > Zprávy > Dobrá chuť

Kdo snídá a svačí, nebude tlustý.
Shodí i nadbytečná kila, tvrdí odborník

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Snídaně - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Snídaně - ilustrační foto. | foto: Shutterstock
PRAHA Nadbytečných kilogramů se podle dietologa a fitness trenéra Víta Chaloupky nemusí obávat ten, kdo pravidelně snídá a dopřeje si také dopolední a odpolední svačinku. Pokud celý den hladoví a jeho jediným jídlem je až večeře, určitě přibere, řekl Chaloupka.

Připomněl, že jiné jsou požadavky na složení dopolední a odpolední svačiny a liší se i potřeby organismu v dětství, dospělosti a stáří.

"Lidé zanedbávají snídaně i svačiny, to je největší chyba. Krevní cukr je po noci vyčerpán, tělu ho má dodat snídaně a dopolední svačina, které by měly obsahovat sacharidy, aby tělo nastartovaly," uvedl. Kdo dopoledne nejí, je ohrožen hypoglykemií - krevní cukr mu klesne, což se projeví třesem, pocením a malátností. Výkonnost klesá, přichází únava.

Tloustnutí tedy souvisí s jediným jídlem denně. Tělo má pocit, že si z něj musí vzít veškerou energii, což také udělá. Když je jídel pět až šest ve dvou až tříhodinových intervalech, tělo se přestane bát, že celý den nic nedostane, a vezme si jen to, co pravdu potřebuje. Postupně se tak zbavuje i nadbytečných kilogramů, vysvětlil Chaloupka.

Dopolední svačina tvoří deset procent denního příjmu, odpolední sedm až deset procent. Dopolední jídlo má být hutnější, více kalorické. Ideální jsou těstoviny, rýže, piškoty, celozrnné pečivo doplněné banány, hrozny, jablky a semínky slunečnic, dýní, pistáciemi či vlašskými ořechy.

Odpolední svačina má být lehčí, má již méně zvednout krevní cukr. Vhodné jsou pufované "racio" chlebíčky a chřupavé chleby, ovoce s odvodňujícím účinkem jako kiwi, ananas, pomeranč, mandarinka, grep či meloun. Zelenina je trávicí složka a má být doplňkem bílkoviny, tedy k obědu a večeři. Podle klasické zdravovědy se k sacharidům nedává, zakázaná ale není.

Rozdílné požadavky na složení svačiny má tělo v dětství, dospělosti i stáří. Děti po chlebu s máslem a šunkou usínají, bílkovina se tráví až osm hodin, po tu dobu se energie soustřeďuje na trávení a organismus se zpomalí. Děti ve škole potřebují být hbité a plné energie, tu jim dodají sacharidy. Dospělí by měli mít v jídelníčku hlavně jednoduché cukry, vybírat odvodňující ovoce a mít dostatek pohybu. Senioři by měli svačit sacharidy v podobě rýže, těstovin a celozrnných výrobků v kombinaci s banánem či kompotem.

Na snídani a svačinu by si lidé podle Chaloupky měli určitě udělat čas. Rodinám prospěje, když alespoň o víkendu všichni společně snídají. Nejde totiž už jen o jídlo, ale i o společný rozhovor a soudržnost rodiny.

ČTK, Lidovky.cz
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz