Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Když Svatý otec pije kolu Zero. Bude Mladý papež Sorrentinovým Twin Peaks?

Kultura

  12:00
benátky - Pokud by třiasedmdesátý ročník benátského filmového festivalu skončil ve své polovině, o vítězi by už bylo jasno. Alespoň mezi přítomnými filmovými kritiky a diváky, kteří se vzácně shodli na filmu La La Land, americkém muzikálu, který aspiruje na hluboký zářez v dějinách novodobého filmu. Ze snímků mimo hlavní soutěž patřil k těm nejvíce očekávaným televizní projekt Mladý papež – minisérie italského režiséra Paola Sorrentina (držitel Oscara za Velkou nádheru) s hollywoodskými hvězdami Judem Lawem a Diane Keatonovou v hlavních rolích.

Režisér Paolo Sorrentino (vpravo) a herec Jude Law představili televizní seriál Mladý papež. foto: Reuters

První dva díly Mladého papeže, které byly na festivalu prezentované, sice dávají jen tušit celkovou podobu seriálu, už nyní je ale zřejmé, že jde o rozpustilou satirickou fresku, která se nestrefuje pouze do církve jako takové, ale ironizuje řadu aspektů širšího společenského života – především machiavelismus mocenských struktur a pokrytectví fungující na všech úrovních. Série nese i surreálný nádech, patrný už z první snové scény, v níž papež po kolenou přelézá hromadu hraček imitujících tělíčka nemluvňat. Když pak jako první americký papež v historii nastoupí do úřadu a jako úvodní gesto si zapálí cigaretu a arogantně požádá o kolu Zero, je jasné, že u Sorrentina nepůjde o jednoduchou parodii, ale o subverzivní dílo. Podle recenzent britského listu The Guardian by se Mladý papež mohl stát „Sorrentinovým Twin Peaks“.

Americká pohádka na Lidu

Zatím nejlépe kriticky hodnocený je na festivalu americký muzikál La La Land, který byl zároveň zahajovacím filmem festivalu a ředitel festivalu Alberto Barbera se nemohl rozhodnout lépe. Hravý, spontánní, přitom pečlivě vybudovaný muzikál vyvolávající k životu zašlou slávu hollywoodské zlaté éry 50. let, je nakažlivý svým optimismem, který si pohrává s kýčem, ale nikdy k němu nesklouzne, a své vzory uctívá chytře a kreativně. Jednoduchý příběh o dvou neúspěšných umělcích – jazzovém pianistovi (Ray Gosling) a herečce (Emma Stoneová) vyvolal potlesk v sále už po úvodní scéně, na jeden záběr natočeném prologu z ucpané dálnice do Los Angeles, v němž se anonymní řidiči a řidičky postupně promění v jeden velký muzikálový ansámbl.

Film režiséra Damiena Chazellea, který na sebe upoutal pozornost předchozím filmem rovněž s hudební tematikou Whiplash, má zatím nejlepší hodnocení od italských i světových kritiků. Přesto nemá vítězství jisté, protože zatím byla představena jen necelá polovina z dvaceti soutěžních snímků, jejichž skladba se nezdá nést příliš společných témat.

Téměř třetina filmů v soutěži je amerického původu – kromě La La Landu je to například sci-fi Příchozí kanadského režiséra Denise Villeneuvea (který loni usiloval o Zlatou palmu v Cannes s filmem Sicario: Nájemný vrah). Amy Adamsová a Jeremy Renner se v tomto snímku coby lingvistka a matematik snaží porozumět zvláštnímu jazyku poslů mimozemské civilizace. V hodnocení kritiků druhý nejlepší soutěžní snímek, který do českých kin vstoupí v listopadu, se dotýká motivů relativity lidské paměti a času a více než „ryzí“ sci-fi se blíží psychologickému dramatu.

Režisér Win Wenders (uprostřed) s herci ze svého filmu Krásné dny v Aranjues Reda Kateb (vlevo), Sophie Semin and Jens Harzer (vpravo).

Asi největším zklamáním z doposud uvedených soutěžních snímků byla akademicky chladná hříčka Wima Wenderse Krásné dny v Aranjues, v níž autor legendárního Nebe nad Berlínem adaptoval divadelní hru Petera Handkeho. Film se odehrává v zahradě na okraji Paříže a je Wendersem poprvé natočen ve francouzštině. „Ta zahrada je ráj, do kterého jsem chtěl diváky pozvat,“ prohlásil Wenders na tiskové konferenci. Ale ani 3D technologie, ani Nick Cave u piána zjevivší se jako deus ex machina uprostřed filmu, divákům vstup do tohoto nekonečného dialogu muže a ženy, odkazujícího na biblický příběh Adama a Evy, neusnadnili.

Vřele byl naopak přijat snímek známého francouzského režiséra Françoise Ozona Frantz. Převážně v černobílých tónech natočené melodrama se odehrává v Německu po první světové válce, kdy jsou emoce na obou bojujících stranách ještě velmi zjitřené. Mladá Němka Hanna právě pochovala svého snoubence Frantze, který padl v boji. Její pravidelné pietní návštěvy u hrobu naruší tajemný mladík kafkovského vzhledu. Jen velmi pomalu se začne odkrývat tajemství tichého Francouze, kterého všichni po prvotní averzi vůči „nepříteli“ začnou pokládat za Frantzova přítele. Na Ozona nezvykle melancholický snímek přináší kromě příběhu ztracené lásky především téma viny a odpouštění.

Mel Gibson uvedl na benátském festivalu mimo soutěž svůj nový film Hacksaw...
Michael Fasbender a Alicia Vikander

Benátský festival potrvá do 10 .září a v hlavní soutěžní sekci se očekávají ještě další velká jména: například chilský režisér Pablo Larrain, který představí ve filmu Jackie biografii někdejší první dámy Spojených států, filmový vizionář Terrence Malick, jenž uvede dokument Voyage of Time, nebo Emir Kusturica, který o filmu On The Milky Road hovoří jako o „novodobé pohádce“ vycházející z jeho vlastního života.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!