Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Kostel, beton a tichá pošta. Vítejte ve světě Nacho Carbonella

Design

  7:00
Řada obrovských kokonů na židlích přímo před kostelem? Helmy na sušení vlasů jako v kadeřnictví? Nebo snad gigantické dýně či lebky? Nikoliv. Hra na tichou poštu je správně. Známý španělský designér Nacho Carbonell připravil obyvatelům a návštěvníkům Eindhovenu během Dutch Design Weeku překvapení a docela dobrou zábavu.

Španělský designér Nacho Carbonell a jeho instalace Communication Line. foto: Jitka Prokopičová

Jeho projekt „ Communication Line“ sestává z řady 13 betonových židlí, které mají zastřešení v podobě obrovských, vzájemně se dotýkajících dutých boulí. Na židle se můžete posadit a zasunout hlavu pod jejich zastřešení přesně jako pod sušáky v kadeřnictví. Ty jsou opatřeny otvory, a tak můžete případně něco pošeptat případnému sousedovi jako při hře Pošli to dál.

Přečtěte si reportáž z týdnu designu v Eindhovenu

Dutch Design Week

Projekt zachycuje způsob, jakým se přenášejí informace. Při komunikaci jste filtrem původní zprávy, která může být zkreslena, reinterpretována nebo znovu nalezena. Je to taková společenská lavice, která vás dostává do situace, kde jste sami klíčovou součástí této komunikační l linky, kde se přenáší zpráva a umožňuje vám prozkoumat způsoby, jak komunikovat mezi sebou. Podle Nacho Carbonella je kostel je právě to nejlepší a nejdůležitější pozadí pro toto dílo, protože kostely byly vždy silným symbolem komunikace a přenosu informací pro miliony lidí. Proto také umělec hned od počátku usiloval o tento prostor.

Svoje dílo, které je vytvořené formou sprejování betonu na kovové konstrukce, dokončil Nacho před kostelem vlastníma rukama, protože, jak sám říká: „Rád vytvářím objekty vlastníma rukama, pak jim můžu vtělit jejich osobnost. Proměňuji je v komunikační objekty, které mohou vzbudit představivost a senzaci. To, co chci vytvořit, jsou objekty s fikcí a fantazií, které vám umožní uniknout z každodenního života“.

Nacho Carbonell při práci

„Communication Line“ jako komunikační objekt opravdu slouží. Stačilo jen chvilku pozorovat, jak se lidé zastavují, podivují, sedají na židle, fotí se, smějí a konverzují a je jasné, že toto dílo svému jménu jistě dostojí. Docela by slušelo kostelu napořád. Po skončení festivalu ale bylo rozebráno a čeká ve studiu Nacho Carbonella na svůj další osud. Marketingová organizace města Eindhovenu EHV365, která si dílo objednala, teď hledá jiné vhodné místo, kde by mohlo být znovu instalováno.

Nečekané interakce

Dutch Design Week

Instalace Nacho Carbonella byla součástí projektu nazvaného „ Unexpected Interactions“ Nečekané interakce, kde přední designéři v rámci festivalu Dutch Design Week instalovali svá díla na šesti frekventovaných místech ve středu Eindhovenu. Na jednom náměstí jste si například mohli vylézt na veliký barevný posed, který tam nainstalovalo známé holandské designérské duo Kiki &Joost, a pozorovat okolní ruch pod sebou jako lovci. Na jiném místě jste se mohli každý večer stát svědky startu velkého balónu přímo z historického náměstí. Tuto úchvatnou půlhodinovou podívanou, kdy se osvětlený balón vznášel nad obzorem jako noční slunce, zase přichystal Lucas Maassen. Přímo před nádražím pak upoutal vaši pozornost převrácený minibus Maartena Baase, ve kterém jste mohli okénkem ve střeše prohlížet jeho objekty. Původně chtěl prý tento známý designér dělat pojízdné výstavy po Eindhovenu a „zrovna náhodou se mu auto převrátilo na bok před nádražím“.

Všechny instalace byly večer propojeny laserovým paprskem a dokazovaly, že v Eindhovenu se design neuzavírá do studií, obchodů a výstavních hal, ale jde přímo k lidem, jeho každodenním uživatelům.

NACHO CARBONELL

Španělský designér Nacho Carbonell je absolventem Design Academy Eindhoven. V Eindhovenu po skončení školy také zůstal a založil svoje studio. V roce 2009 byl nominován na Designéra roku Londýnským Design Muzeem a získal ocenění Designer of the Future od DesignMiami Basel. Jeho díla s rozpoznatelným organickým stylem jsou v muzeích a galeriích jako v Groningen Muzeu v Holandsku nebo v Muzeu 2121 v Japonsku, ale také v mnoha soukromých sbírkách. Je také jedním z nejoblíbenějších designérů známé italské galeristky Rossany Orlandi, která před nedávnem navštívila Prahu a měla přednášku v rámci Designbloku.

Autoři: