4. května 2014 7:01 Lidovky.cz > Zprávy > Design

Módní trend dneška:
návrat kníru a plnovousu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Plnovous je zase v módě. Alespoň ve Francii. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Plnovous je zase v módě. Alespoň ve Francii. | foto: Shutterstock
PRAHA Ještě před deseti lety byl neutěšený porost na obličeji pro obyvatele západního světa známkou zanedbanosti, kterou se vyznačovali především lidé bez domova. Dnes se karta obrací. Plnovous a knír se po metrosexuálním období, kladoucím důraz na hladké oholení, opět vrací na scénu. A to ve velkém. Vkus mužů se během dvou let vlivem diktátu módních a kosmetických značek otočil o 180 stupňů a pěstěnými vousy se dnes chlubí bohémští umělci stejně jako vrcholoví politici a byznysmeni.

Na přelomu nového tisíciletí začal mužský vzhled poprvé v historii výrazně ovlivňovat marketing módních a kosmetických značek. Především mladší ročníky se začaly o svůj vzhled více zajímat a v hlavách se jim pomalu, ale jistě začal zabydlovat ideál krásy, který svými reklamními vizuály diktovaly firmy obchodující s luxusem a prostřednictvím svých filmových rolí i hollywoodské hvězdy.

Závěru 20. století patřilo hladké tělo

Vše odstartoval začátkem 90. let americký návrhář Calvin Klein, který zaplavil svět tehdy velmi inovativní kampaní na spodní prádlo, ve které krom mladičké Kate Mossové zazářil i jeden z prvních topmodelů - Mark Wahlberg. Na sobě měl přitom pouze trenky se slavným logem a nejen tvář, ale i jeho tělo byly kompletně vyholené. Netrvalo dlouho a zastánci přírodního ochlupení, kterých bylo v 80. letech nepočítaně, vzali do rukou žiletky (ti odvážnější i voskové pásky) a svého mužného porostu se začali hojně zbavovat.

Kvůli trvalému odstranění vousů často neváhali sáhnout i po těžším kalibru: „Zálesáckému stylu opravdu neholduji a také kvůli práci musímbýt vždy hladce oholen. Nevíte o salonu, který provádí laserové odstranění vousů?“ visí dodnes v internetovém diskusním fóru dotaz muže, který byl jedním z mnoha novodobých fanoušků hladké tváře. Za trvalé odstranění vousů laserem neváhali muži platit tisíce korun, a to i přes nejistý výsledek.

Vousy jsou často součástí image celebrit, nosí je například i rapper Kanya West.

Během pouhých dvou let se situace obrátila o 180 stupňů. Na přehlídkách i v reklamních kampaních se začali objevovat muži s výrazným strništěm, pod záminkou upozornit na rakovinu prostaty se zrodila akce movember, během které si muži v prudérní společnosti, vyžadující hladké oholení, mohou nechat na měsíc „legálně“ narůst knírek, a plnovousy se z laviček v halách metropolitních nádraží začaly přesouvat i do uměleckých sfér. Doba knírů a plnovousů se naplno vrátila v roce 2013 a metrosexuálové, kteří v minulosti na odstranění svých vousů použili laser, začínají litovat. Dokonce tak, že neváhají jít znovu pod kudlu.

Arabové dobývají Ameriku

Trend vousových implantátů se zrodil před dvěma lety v Turecku. Na tamní kliniky začaly denně proudit desítky arabských mužů, aby jejich mužská chlouba získala na hustotě. Nešlo přitom o žádný módní výstřelek: „V arabských zemích je plnovous znakem mužnosti a jeho nedostatečná hustota s sebou přináší řadu společenských problémů,“ řekl tehdy webu The Guardian plastický chirurg Selahattin Tulunay. „Klienti si stěžují, že bez pořádných vousů s nimi obchodní partneři nechtějí jednat,“ doplnil.

Ačkoliv v té době zažívaly tyto operace v arabském světě nebývalý boom, a turečtí podnikatelé dokonce budovali cestovní kanceláře, které měly do země na tento druh operací dovážet Evropany, západní muži neměli zájem. Zatím si vystačili s vlastním porostem, který na trend dvoudenního strniště stačil. Minulý týden přišel americký časopis New York Post s překvapivou zprávou.

Američtí muži začínají dle diktátu módních značek zarůstat a k dokonalému porostu neváhají využívat služby newyorských plastických chirurgů. „Klienti chtějí plnovousy, protože díky nim vypadají mužně,“ prozradil časopisu plastický chirurg Jeffrey Epstein, který dle svých slov provádí v New Yorku tento druh operace až třikrát týdně. Při zákroku, který klienta vyjde v přepočtu na 180 tisíc korun, lékaři odeberou chloupky z různých částí těla a podobně, jako se to již léta dělá s vlasy, vytvoří na tváři drobné vpichy, do kterých zasadí vlasové, v tomto případě vousové cibulky.

„Je to jedna z nejlepších investic, kterou jsem kdy udělal. V minulosti jsem si kvůli nerovnoměrnému rozložení vousů musel inkriminovaná místa zabarvovat tužkou na obočí,“ prozradil časopisu sedmadvacetiletý klient, který zákrok podstoupil.

Teenageři už nejsou v módě?

Nově vznikající trend zásadním způsobem ovlivňuje i pánský módní byznys. Také české a slovenské modelingové agentury, které si doposud vystačily pouze s vyhublými teenagery bez náznaků počínajícího strniště, začínají do svých řad povolávat i mužně vypadající modely. Ti mají uspokojit stále se zvyšující zájem klientů, mezi které patří i značky jako Lanvin, Etro, Zegna nebo Givenchy.

„Poptávku po zarostlých modelech jsme zaregistrovali i u nás,“ říká bookerka pánské divize slovenské agentury Exit Model Management Dominika Svetiková. „Největší zájem o ně byl koncem minulého roku v Paříži. Riccardo Tisci tou dobou hledal pro svou chystanou přehlídku Givenchy zarostlé muže, a proto jsme jednomu z našich modelů doporučili, aby se měsíc neholil. Přineslo to ovoce, na přehlídku byl vybrán,“ řekla Svetiková, která dodává, že u českých klientů se obličejový porost stále považuje spíše za extravaganci.

Vousy nosí i slavné návrhářské duo Domenico Dolce (vpravo) a Stefano Gabbana.

O problému sehnat v Čechách zarostlého modela mluví i kadeřník studia Bomton Jan Balcařík, který se do letošního ročníku soutěže Czech & Slovak Hairdressing Awards přihlásil s kolekcí pánských účesů. „Hledání modelů je vždy alfou a omegou celého projektu. Představu o konkrétních jménech jsemměl jasnou, ale otázka visela nad vousáčem, kterých je v Čechách stále minimum.

Nakonec se mi podařilo sehnat modela Michala Klose z agentury Bohemia Management, který je ve výsledku nejvýraznější osobou celé kolekce,“ říká Balcařík, jehož extravagantní kolekce, ve které nechybí plnovous ani knír, si už stačila vysloužit nominaci na Cenu tisku. To je důkazem, že tento trend pomalu, ale jistě začíná dobývat i naši republiku.

Český náskok

I když v modelingu je vousáčů nedostatek, běžní čeští muži v uplynulých dvaceti letech zahraniční trend hladce oholených tváří nijak výrazně nekopírovali a stále si udržovali své standardy z 80. let. I první dva porevoluční prezidenti se po celou dobu svého vládnutí pyšnili knírem a na rozdíl od světových metropolí nebylo v Čechách během posledních let výjimkou potkat v ulicích muže s více či méně bohatými plnovousy a kníry.

Dá se proto říci, že vizáž běžných českých mužů se po delší době opět dostává do módy. I když lze předpokládat, že transplantace vousů na našich klinikách nebude mít velký úspěch, salony postavené na základech klasického lazebnictví, kde muže nejen ostříhají, ale poradí si i se zastřižením vousů, jsou na vzestupu. Ať se vám to líbí, nebo ne, po dvou dekádách trendu hladkého oholení přichází doba vousatá.

Petr Jansa, autor je redaktorem časopisu InStyle
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!