1. května 2016 14:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Nebát se vzlétnout. Ptáci a lidé
nabízejí nečekaný únik ze stereotypu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Múza v odlidštěném světě. Anais Demoustierová jako Audrey. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Múza v odlidštěném světě. Anais Demoustierová jako Audrey. | foto: FILM EUROPE
Francouzské drama se surrealistickým dotekem nahlíží téma odcizení a samoty z nečekané perspektivy.

Čtvrtý film francouzské režisérky a scenáristky Pascale Ferranové (Lady Chatterleyová) byl na mezinárodním filmovém festivalu v Cannes uveden o rok dříve než Humr Yorgose Lanthimose. Ústředním tématem, strukturou vyprávění i některými dějovými motivy jde nicméně o pozoruhodně spřízněné tituly, které by mohly být promítány bok po boku. Oba se snaží diagnostikovat současnou společnost, kombinují magické s realistickým a jsou tvořeny dvěma odlišnými částmi. První polovina Ptáků a lidí patří americkému inženýrovi Garymu (Josh Charles), druhá mladé francouzské pokojské Audrey (Anais Demoustierová).

Ptáci a lidé.

Ptáci a lidé.

Příběhům obou uvedených hrdinů předchází několikaminutový prolog, během něhož sledujeme ruch na pařížském letišti Charlese de Gaulla. Mnozí lidé mají sluchátka na uších, někteří upřeně hledí na displeje svých elektronických zařízení, jiní si se stejným zaujetím čtou noviny. Všichni jsou uzavřeni ve svých privátních světech a ten okolní nevnímají. Slyšíme útržky jejich myšlenek, z nichž je zřejmé, že nepřemítají o nesplněných snech, neskládají básně a neuvažují, jak udělat radost druhým. Řeší ryze praktické záležitosti. Až jednu dívku ze všednosti vytrhne vrabec za oknem. Poznáváme Audrey, první ze dvou postav, které by se rády odpoutaly od země.

Život v kritickém bodě

Audrey uklízí pokoje ve stejném letištním hotelu, v němž během své služební cesty nachází útočiště Gary. Ten by měl z Paříže pokračovat do Dubaje a tam pro firmu dojednat milionovou zakázku. Jeho život se ale octl v kritické fázi. Nenachází v něm naplnění a nedokáže pokračovat v zajetých kolejích. Vzlétnutí letadla, v němž měl sedět, sleduje z okna hotelu. Sám však vzlétnout nedokáže ani poté, co se zbaví přítěže v podobě stresující práce a neuspokojivého vztahu. O rozvodu svou manželku (Radha Mitchellová) zpravuje během dlouhého, pro oba partnery i diváka emocionálně vysilujícího rozhovoru přes Skype. Jeden druhému hledí do tváře, a přitom je dělí oceán. Díky technologiím se mohou rozejít, aniž by se skutečně setkali. Jednotlivé fáze Garyho zpřetrhání veškerých vazeb jsou zachyceny zvnějšku, v dlouhých a odtažitých záběrech. V průniku do jeho nitra nepomáhá ani vševědoucí vypravěč (Mathieu Amalric), jehož nenadálý vstup do světa filmu nás připravuje na radikálnější změnu perspektivy ve druhé polovině. Třebaže nemáme možnost muže lépe poznat, film je vystavěn tak, abychom zažívali podobné pocity jako on – odtažitost, chlad, opětovné procitnutí.

Nový pohled

Gary režisérce slouží jako modelový člověk globalizovaného věku, který pracuje pro nadnárodní firmu, cestuje z kontinentu na kontinent a většinu času tráví v odosobněném prostoru letišť a hotelů. Audrey je pro ni naopak múzou ve světě, který se brzy obejde bez inspirace. Čím méně budete předem vědět o podobě dívčina úniku z ubíjející životní rutiny, tím spíše v kině zažijete stejně povznášející pocit jako ona.

Výprava Audrey za hranice fádního je příznačně iniciována výpadkem proudu, tedy situací, kdy nám nezbývá než skutečnost zakoušet bezprostředně, nikoli skrze monitory počítačů. Aniž by zvěstoval digitální apokalypsu, naznačuje film, že moderní technologie přispívají k mezilidskému odcizení i ztrátě kontaktu s realitou. Předzvěstí budoucnosti, v níž se kreativita stane zbytečným luxusem, je piano v hotelové restauraci. Hru na něj simuluje počítač. Stejný pocit nahraditelnosti vysvětluje i Garyho rozhodnutí přenechat své místo ve firmě někomu jinému.

Ptáci a lidé

Francie 2014

Režie: Pascale Ferranová

Scénář: Guillaume Bréaud, Pascale Ferranová

Kamera: Julien Hirsch

Hudba: Béatrice Thiriet

Hrají: Josh Charles, Anais Demoustierová, Geoffrey Cantor, Radha Mitchellová

Premiéra 28. 4.

Umění na druhé straně představuje prostředek k propojení obyčejného s nadpřirozeným. Skici mladého japonského kreslíře Audrey i po skončení jejího neobvyklého dobrodružství připomínají, že svět nabízí mnohem více rozmanitosti než strohé hotelové chodby. Stačí se na něj podívat z nového úhlu.

Ptáci a lidé jsou unikátní tím, že schopnost nahlédnout nově to, co se nám jeví známé, předvídatelné a nezajímavé, nevyjadřují pouze svým příběhem, ale i neotřelou vyprávěcí strukturou. Začínají jako seriózní psychologické drama, aby se změnili v hravou alegorii. Stačí nelpět na konvencích a nebát se změny. Svou ochotou měnit zaběhnutá pravidla tento podmanivě „jiný“ snímek nabízí přesně to, co dnes mnozí marně hledáme – inspiraci a osvobození.

MARTIN ŠRAJER
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.