O festivalu Punkt, který nyní poznáme naživo, se na mezinárodní scéně dobře ví už deset let. Vymyslela si ho generace norských umělců, která generačně i zájmem stojí mezi tamější světově úspěšnou jazzovou scénou, ambientní hudbou a elektronikou. Zakladatelé a umělečtí ředitelé, muzikanti Jan Bang a Erik Honoré, chtěli zjistit, nakolik lze vyjít z ústraní nahrávacího studia před publikum a zapojit nové technologie do živého hraní. Vybrali si formu živého remixu: hudebníky si přímo při produkci nahrávají a samplují jejich kolegové, kteří na ně posléze navážou a v druhé části koncertu odehrají variaci prostřednictvím spontánního přetvarování jejich zvuku.
Remix jako metafora důvěry
„Sami jsme na počátku nevěděli,“ řekl v Praze před festivalem Erik Honoré, „zda si nevymýšlíme spíš jen technologický test: to by bylo samo o sobě nudné. Ale rychle se ukázalo, že živý remix má řadu vrstev. Existuje dost muzikantů z elektronické scény, kteří chtějí dělat tak rychlá rozhodnutí jako improvizátoři; potvrdil nám to třeba Brian Eno, když dorazil na Punkt. Živé remixy provází adrenalinová atmosféra. Zásadní je, že mezi hudebníky panuje důvěra a respekt – a vůbec se s tím nevylučuje, že někdy se v remixu hudba dostane do poloh, s nimiž původní ,remixovaný‘ hudebník vůbec nepočítal.“
Takhle nějak nakonec Punkt prolomil důvěru jednoho ze svých prioritních hostů: vyhlášeného německého souboru pro soudobou klasiku Ensemble Modern. Ten byl zprvu dost skeptický k myšlence volného přepracování svého koncertního výkonu. Nakonec se zvuk současných skladeb, bohatých na zvukové detaily a jemné témbry, ukázal jako dobrý materiál pro taktiku kultivovaného remixu (žánrové taneční remixování se Punktu netýká). Ensemble Modern od té doby vytvořil s Punktem tři projekty.
Punkt v ČRPraha, Palác Akropolis Živě: Nils Petter Molvaer, Hamid Drake, Eivind Aarset, Jan Bang Live remix: Per Martinsen * 9. dubna Živě: Erik Honoré: Heliographs (feat. Nils Petter Molvaer, Ingar Zach, Eivind Aarset) 10. dubna Živě: Streifenjunko + Sheriffs of Nothingness Brno, klub Fléda Živě: Fennesz
|
V Česku operuje Punkt společně s koncertní sérií Music Infinity, která v průběhu let řadu „jeho“ muzikantů uvedla (Jon Hassell, David Sylvian, Nils Petter Molvaer, Arve Henriksen...). Výlet do Česka je součástí letošního roku v pohybu: Punkt slaví deset let, a tak vystoupí v lokální symbióze v řadě evropských měst, od Tallinnu přes Berlín a Amsterdam až po španělský San Sebastian.
Festivaly se mění
U nás stráví Punkt tři dny v Praze a jeden v Brně, každý den proběhnou dva dvojkoncerty; nabízí se tak poměrně reprezentativní vhled do taktik a poetik přehlídky. Za českou stranu vystoupí tři akustická tělesa a jeden elektronik: kvartet Clarinet Factory, komorní Orchestr Berg (ve skladbě Petra Wajsara doprovázející němý film Město bez Židů), multiinstrumentalisté Irena a Vojtěch Havlovi a producent elektronické hudby Floex.
Je dobré vidět, že norská základna českomoravskou akci neodbyla a dováží velmi silnou sestavu. Trumpetista Nils Petter Molvaer je otcem skandinávské cooljazzové elektroniky, v nejlepších momentech je jak srozumitelný, tak nelaciný a původní. Tentokrát spolu s nímpřijede HamidDrake, chicagský bubeník, který stál po boku velikánům free jazzu. Ve dvojroli remixovaných i (jiný den) remixujících se ocitnou Christian Fennesz (se svou hlasitou nostalgickou zvukovou stěnou se dostal už i k remixování Mahlera) či výtečná improvizující zpěvačka Sidsel Endresenová. Pořadatelé přivážejí i výrazné zástupce mladé generace – třeba dechové duo Streifenjunko. Zahrají si i ti, kteří festival po deset let vedou – Jan Bang a Erik Honoré.
Norové (s řádnou podporou Norských fondů) k nám přivážejí festival, který odráží světový posun k přehlídkám nabízejícím ne „něco pro každého“, ale jedinečnou vlastní koncepci. Bylo by prima, kdybychom časem podobné festivaly nejen hostili, ale také mohli na oplátku nabídnout coby plod současné české kultury.