Přeměnit bývalou kancelářskou budovu na pronajímatelné obchodní centrum – tak znělo zadání pro architekty Petra Pinkase a Jana Žalského. Investor chtěl z půdorysně dosti členitého objektu státního podniku Transporta Chrudim vytvořit halový prostor, který by budoucímu nájemci umožňoval volně si jej přizpůsobit podle svých potřeb. Architekti dostali k dispozici jen omezený rozpočet, přesto jejich řešení není co vytknout. Původní stavbu zjednodušili a existující okenní otvory doplnili novými tak, aby tvořily pravidelně se opakující řady a sloupce: na přízemní velkorozměrové výklady, které jsou v kontaktu s chodníkem a silnicí, navazují o patro výše přisvětlující horizontální střílny stejné šířky. Vstup architekti umístili na nároží a zvýraznili pomocí markýzové stříšky a typograficky jednoduše provedeného nápisu Obchodní centrum Port.
Vnitřek zpevnili nově vloženou sloupovou konstrukcí z pohledového železobetonu, betonový je také kubus výtahové šachty a výrazný solitér interiéru – schodiště do druhého patra. A aby každý návštěvník zažil pocit vzdušnosti a velkorysosti celého prostoru, na němž se podílí i horní přisvětlení, neopomněli architekti vynechat část podlahy v patře. Zezadu objekt doplnili venkovní krytou rampou – zásobování tak může v klidu probíhat nezávisle na prodeji. Z hlediska stylu úprav nepřekvapí, že veškeré technické rozvody – a to jak vnější, tak i vnitřní – nejsou nijak maskované. Návrh je dotažený a promyšlený do nejmenšího detailu, za pozornost stojí např. geometricky jednoduché, ale výrazné rozmístění zářivek ve směru nosné konstrukce.
Fasáda s dekorem podle šablony
Obchodní centrum leží při velmi frekventované silnici, a tak jeho
FaktaAutoři: Petr Pinkas, Jan Žalský – Pinkas Žalský architekti (Praha) www.pza.cz |
Na první pohled to není výrazný zásah, ale jeho dosah je významný. Mění celé měřítko stavby a díky jiné lesklosti barvy vzhledem ke zbytku fasády vzniká zajímavá, ve světle proměnlivá struktura. Nepřímo tak odkazuje k teorii slavného amerického architekta Roberta Venturiho o jednom ze způsobů navrhování jako o dekorované bedně (decorated shed).
Jak je pro autory typické (viz Multifunkční dům v Pardubicích, Relax 22. 1. 2011), vystačili si s pouhými třemi barvami. Černou (ocelové rámy oken, okapy, plechová střecha, vnitřní zábradlí), šedou (vnitřní betonové podlahy, vnější omítka, betonové konstrukce – sloupy, průvlaky a výtahová šachta, schody) a bílou (vnitřní omítka). Barevnou strohost architekti odůvodňují tak, že dostatečnou barevnost vnese dovnitř sám život, tedy budoucí provozovatel. Jak velkou měli tentokrát pravdu, během navrhování ovšem ještě netušili.
Forma a obsah v protikladu, či nikoliv?
Zejména u ryze užitkových staveb se občas stane, že se forma (navržená architekty) dostane do disproporce s vnitřním obsahem (který dotváří nájemce). Jen dodejme, že tato disproporce může být třeba jen zdánlivá. Architekti o halových prostorech, které navrhli, často rádi tvrdí, že jsou univerzální. A že se v nich může odehrávat prakticky cokoliv. Tuším, že i přes podobná tvrzení nebyli autoři Obchodního centra Port připraveni na to, co nastalo.
Svou přestavbu směřovali k budoucímu prodeji zahradní techniky a železářství (odtud motiv matky na fasádě), ale pro něj se objekt ukázal příliš veliký. Po několika měsících bez nájemce se konečně jeden našel: provozovatel vietnamské tržnice. Máloco by svou vizualitou bylo v tak příkrém kontrastu k výtvarným hodnotám vyznávaným autory. Jejich strohá, čistá, jednoduchá, monumentální a střízlivá stavba byla doplněna vrstvou spotřebního, netrvanlivého, nepříliš kvalitního a všemi barvami zářícího zboží. Atmosféru dokreslují stovky umělých květin a krajinomaleb rozvěšených na zdech.
Ze vztahů mezi muži a ženami známe úsloví "protiklady se přitahují". Naprosto stejný pocit jsem měl z návštěvy obchodního centra v Chrudimi. Zcela odlišné přístupy tvůrců domu a jeho obyvatel se k sobě výborně hodí a vytvářejí vzájemně posílený celek. Vietnamské zboží zbavuje architekturu určité snobské akademičnosti a dodává jí na užitnosti. A dokazuje mimo jiné, že je navržena kvalitně a funkčně. Na druhou stranu, robustní stavba se s vrstvou zboží dokáže bez problémů vyrovnat, její univerzální strohost doplněná o monumentální přisvětlení obrovskými okny pod stropem by dokázala unést doopravdy cokoliv. A díky ní nepůsobí tržnice dojmem chaotického bludiště, jak bývá často zvykem. Právě naopak.
Obchodní centrum v Chrudimi a jeho následné využití pro mě představují jasný důkaz, že současná špičková architektura by neměla být poptávána pouze pro mimořádně důležité objekty typu divadel, koncertních síní, muzeí nebo exkluzivních rodinných domů a kondominií. Má své místo i v každodenním životě a bylo by skvělé, kdyby si to drobní živnostníci a podnikatelé uvědomili a začali využívat její potenciál. Může pro ně zprostředkovat výhody, které si třeba ani neumí představit.