Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Zemanovy výroky o vzdělávání postižených jsou skandální, míní odbornice

Česko

  22:29aktualizováno  22:31
PRAHA - Naprosté nepochopení pro kritiku prezidenta Miloše Zemana na téma inkluzivní vzdělávání vyjádřila v rozhovoru pro Lidovky.cz předsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání Klára Laurenčíková. „Je to skandální, prezident Zeman tímto výrokem opět rozděluje společnost a je to pro nás všechny krok zpátky.“

Předsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání Klára Laurenčíková foto: Dalibor Glück, MAFRA

Lidovky.cz: Co si myslíte o slovech prezidenta Zemana o tom, že inkluzivní vzdělávání je neštěstím pro handicapované i pro zdravé děti a že jsou štastnější v rovnocenných skupinách (VÍCE ZDE)?
Je neuvěřitelné, že v současné době může někdo vyjadřovat tak zastaralý a naprosto protichůdný názor tomu, co ukazují moderní vzdělávací systémy. Výrok pana prezidenta považuji za skandální, opět jím rozděluje společnost na místo toho, aby ji stmeloval a přispíval k soudržnosti a sociální citlivosti. 

Lidovky.cz: Mohl by své argumenty něčím podložit?
To by mě také zajímalo, protože to podle mě podložitelné není. O tom, že inkluzivní vzdělávání funguje, nás mohou přesvědčit vzdělávací systémy ve Skandinávii, v Německu nebo v Rakousku, které se k inkluzi systémově přihlásily a dosahují v mezinárodních srovnáních nejlepších výsledků. Všechna dostupná data tvrdí pravý opak prezidentova výroku, tedy že inkluze je velmi obohacující a prospěšná pro obě skupiny dětí. Inkluze je možná jedinou šancí na to, jak mít soudržnou funkční společnost. Když se člověk už v dětském věku snaží a učí spolupracovat, rozumí v životě tomu, že je úplně normální a přirozené, že nejsme všichni stejní, ale přesto k sobě patříme a můžeme se vzájemně obohacovat

Lidovky.cz: Jak funguje inkluzivní vzdělávání, kterému se dlouhodobě věnujete, v současné době u nás?
V současnosti je u nás už přes sedmdesát procent dětí s nejrůznějšími handicapy vzděláváno v běžných školách formou individuální integrace. Jsou to zejména děti smyslovým nebo tělesným postiženým. V rámci určitých systémových změn máme v této věci spíše řadu možností, které by pan prezident mohl podpořit, spíše než vracet zpět. 

Autor: