Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Příkladné studio architektů, kde si materiál na nic nehraje

Design

  7:00
Říká se, že architekti často bydlí v horších domech a bytech, než jaké stavějí pro své klienty. O jejich kancelářích ale rčení „kovářova kobyla chodí bosa“ neplatí. Ve studiu totiž tráví většinu svého času v bdělém stavu...

Vlastní ateliér kanceláře GutGut v Bratislavě foto: Lukáš Kordík/GutGut

Slovenští architekti z kanceláře GutGut zakoupili prostor v přízemí domu z 50. let v bratislavské bytové čtvrti, které se říká 500 domů. Ještě před pár lety ne zrovna atraktivní lokalita je dnes vnímána trochu jinak, mnohem pozitivněji. Ukazuje se totiž, že její urbánní založení, poměry mezi volnými plochami a domy byly stanoveny promyšleně a odpovídají i dnešnímu životnímu stylu.

GutGut se nastěhovali do bývalé prodejny elektropotřeb, jejíž vnitřek zbavili všech nánosů 90. let, až na samu podstatu konstrukce. Odstranění příček proměnilo přední část bývalé prodejny v celistvý prostor členěný pouze nábytkem nebo průsvitnými laminátovými zástěnami. V zadní části se nacházejí další dvě místnosti: intimnější pracovní část, protože ne každý je extrovert, který chce sedět za výlohou, na očích každému kolemjdoucímu, a kuchyňka s toaletami.

Vlastní ateliér kanceláře GutGut v Bratislavě

Už několikrát jsem v této rubrice psal, že podceňované horizontální konstrukce – tedy podlaha a strop – jsou pro navození silné vnitřní atmosféry mnohem důležitější než ty svislé, kterým se mnohdy věnuje pozornosti až moc. Kancelář firmy GutGut tuto tezi dokládá vrchovatě. Sejmutím podhledu a oprýskáním nátěrů vznikl pohled na krásný, hrubý betonový strop v trámovém provedení. Jeho šedivá neutralita je bohatě vykompenzována zářivě žlutým epoxidovým nátěrem podlahy.

Přiblížit se lidem

Umístit architektonickou kancelář do přízemí je v našich zeměpisných šířkách stále poněkud nezvyklé. V parteru běžně očekáváme obchody a služby (restaurace, kavárny, kadeřnictví, opravny obuví, čistírny). I práce architekta je ale jistým druhem služby veřejnosti – je to služba pro klienty, kteří o ni projeví zájem. První architektonická studia za prosklenými výlohami v přízemí se začala objevovat ve Vídni a v Berlíně už v 90. letech – architekti se tak snažili ukázat kolemjdoucím svou práci a často nabízeli i jiné než architektonické služby. Uvědomili si, že díky vybavení své kanceláře mohou veřejnosti nabídnout kopírování, scanování nebo velkoformátový tisk, nemluvě o výborné kávě. K nám tento trend dochází s mírným zpožděním, ale začíná se projevovat. Pražskými průkopníky jsou např. Edit architects v Bořivojově ulici na Žižkově.

Vlastní ateliér kanceláře GutGut v Bratislavě

Drobná úprava obchodu pro potřeby vlastního ateliéru prozrazuje na architekty z GutGut docela dost. Spoléhat se na základní materiály (beton, sklo, překližka, natřené a nijak nemaskované cihly). Nebát se ukázat ty nejobyčejnější. Hodně je to vidět u překližky – zatímco architekti ji milují, laici ji často nenávidí, respektive považují ji za odpadový materiál, který může být leda na nějakém neviditelném místě. Udělat z překližky skříňovou sestavu od podlahy ke stropu, jako je to tady, by většinu lidí asi nenapadlo. Zadní strany skříní pak slouží jako ideální nástěnka, do které se pomocí rýsováčků (špendlíků pro architekty) dají snadno připíchnout jakékoli papíry. Dalším výrazným rysem studia jsou odhalené technické instalace. Vodovodní potrubí vede mimo tělesa zdí, vodorovné kovové lišty k sobě „stahují“ elektrické kabely. Architekti se snažili také o propojení vnitřku a vnějšku, výlohy proto nemají žádné velké stínění. Naopak. Na mnoha prvcích interiéru je také vidět obliba jednoduchých nápadů. Jedním prvkem se tu často řeší více věcí naráz – rozšířené vnitřní parapety z pororoštů unesou těžké květiny v květináčích, modely a spousty dalších věcí. Běžné kloubové stolní lampy jsou vykonzolovány z jedné z kovových lišt pod stropem a vytvářejí tak originální superlustr. Ten je doplněn ještě obyčejnými černými halogeny umístěnými mezi jednotlivá betonová žebra stropu.

Nebojte se kombinovat odlišné

Je tu vidět schopnost nebát se kombinovat odlišné: například židle různého designu, stáří i materiálů spolu fungují velmi dobře. Závěsy nevisí na žádných masivních tyčových garnýžích ze dřeva či plastu, ale pohybují se díky kroužkům na ocelových lankách vypnutých pomocí rektifikačních šroubů. Vztah k přírodě je vidět na velkém množství květin, o které se architekti starají. Okny dovnitř nahlížejí zelené koruny stromů v ulici. Mnoho rozhodnutí ukazuje velkou neformálnost a snahu neschovávat, nezabalovat věci do dalších krycích vrstev.

FAKTA

Autoři: Roman Halami, Števo Polakovič, Peter Jurkovič, Lukáš Kordík, ateliér GutGut www.gutgut.sk Projekt: 2009 Realizace: 2010 Užitná plocha: 140 m2

Na výloze nesmírně potěší absence reklamy, která je redukována na malý bílý nápis v bublině – logo ateliéru. Podstatné je uvnitř, nikoliv na povrchu. Ale i ty horizontální, tmavě hnědé keramické obkladačky, tak typické pro 80. léta, vypadají výborně. Stačí, když jsou očištěny, vyspraveny a nejsou do nich natlučeny destičky s inzertními nápisy. Inzeruje se vlastní přítomnost v práci, která u architektů výrazně překračuje průměrnou pracovní dobu běžné kancelářské práce. Lepení modelů a tvorba výkresů dlouho po půlnoci nepředstavují nějakou mimořádnou anomálii. Množství bicyklů stojících uvnitř ukazuje na častý způsob dopravy zde pracujících. Mít kancelář v širším centru města má své výhody. Zkrátka, veškerá rozhodnutí učiněná při rekonstrukci prostředí pro vlastní práci jsou zobecnitelná a dohledatelná i v dalších realizacích ateliéru GutGut.

Autoři: