Restaurování zajistil Národní filmový archiv s finanční podporou projektu Plzeň - Evropské hlavní město kultury 2015 a Ministerstva kultury ČR, práce proběhly pod dohledem odborníků z NFA v laboratoři Magyar Nemzeti Filmalap v Budapešti.
Samotnému procesu opravy filmového materiálu předcházejí vždy náročné rešerše a zkoumání všech souvisejících materiálů. V případě Starých pověstí českých bylo takovýchto souvisejících materiálů téměř dva tísíce stran. Teprve poté, co jsou připraveny podklady, může přistoupit k samotnému restaurování. Nejprve se nakenuje negativ filmu, ten se pak upravuje v počítači tak, aby digitální výsledek byl co nejpodobnější původní filmové kopii.
Staré pověsti české - ukázky restaurování from Národní filmový archiv on Vimeo.
Odstranit stopy času, ale ne vylepšovat
„Snažíme se, aby film i v digitální podobě vypadal jako v prvního uvádění. Na jednu stranu tedy odstraňujeme škrábance či nečistoty, které přinesl čas, na druhou stranu se snažíme zachovat podobu filmu vyrobeného v 50. letech minulého století s použitím tehdejší techniky a pracovních postupů a dostupné filmové suroviny. Oproti předchozím projektům je tento specifický v tom, že se jedná o animovaný snímek, využívající loutky a krokovou animaci,“ vysvětluje Anna Batistová, ředitelka sekce audiovizuálních sbírek NFA.
Restaurování Pověstí v číslech:- V přípravě na digitalizaci provedli archiváři NFA rešerši ve stovkách archivních kartonů nezpracovaných fondů, výsledkem je 1 678 stran naskenovaných dokumentů týkajících se příprav, natáčení a uvádění filmu Staré pověsti české. - Staré pověsti české jsou v NFA uchovávány na filmových materiálech různé generace, které mají dohromady délku téměř 30 kilometrů. - Z dochovaných filmových materiálů k filmu restaurátoři prošli 11 328 metrů potenciálních zdrojových materiálů a 18 170 metrů potenciálních referenčních materiálů. - Každé z okének mělo po naskenování velikost 4 096 x 3 112 pixelů, skenování jednoho okénka trvalo průměrně 1,23 sekundy. - 36 filmových okének v digitalizovaném filmu se nedochovalo v kamerovém negativu a pochází tedy z jiného zdroje – duplikačního pozitivu nebo z dobové kopie – tj. pouhých 0,03 % z celkové délky filmu. - V celkové délce má film 119 879 okének obrazu, každé z nich bylo čištěno samostatně. |
Zároveň s premiérou restaurované verze vychází kniha věnovaná Trnkově filmu, která zahrnuje šest původních studií věnovaných podrobné analýze produkce filmu a zhodnocujeme pozici Jiřího Trnky jako svébytného tvůrce ve strukturách znárodněné kinematografie. Dále se studie zabývají stylem a vyprávěním filmu, specifiky Trnkových loutek a jeho spoluprací s hudebním skladatelem Václavem Trojanem. Kniha zahrnuje také rozhovory a je doplněna edicí archivních materiálů. Přináší také bohatý obrazovým doprovod.