Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Villa Park Strahov: Zlom v kariéře ateliéru A69

Design

  7:00
PRAHA - Výjimečné místo na kopci nad Prahou znamenalo zlom v kariéře architektů z ateliéru A69. V roce 2003 tu podle jejich návrhu vznikl komplex domů pro exkluzivní bydlení. A poprvé ve větším měřítku naplnili jedno ze svých hlavních témat: hledání rozhraní mezi soukromým a veřejným.

Nejcharakterističtějším znakem celé stavby jsou oplechované arkýře obrácené směrem do údolí. Pomáhají také lépe proslunit jednotlivé byty. foto: Filip Šlapal

V roce 1999 vypsal soukromý investor vyzvanou anonymní soutěž podle pravidel České komory architektů (ČKA), v jejíž porotě zasedli například profesoři Rostislav Švácha nebo Miroslav Masák. První místo nebylo uděleno, ale jedno ze dvou druhých míst, návrh ateliéru A69, se o čtyři roky později dočkalo realizace.

Dnes se již k podobnému kroku investoři takřka neuchylují. Běžně si rovnou vyberou pár ateliérů, ty osloví a vyzvou je k úvodní nabídce. Ta, včetně studie, bývá zcela zdarma. Na výsledcích to pak samozřejmě bývá znát. Komplex na Strahově, ač dokončený v roce 2003, ovšem dosud příliš nezestárl – ani materiálově-technicky, ani koncepčně. Soutěžní návrh A69 tematizoval jednu z dlouhodobých myšlenek ateliéru: hledání rozhraní.

Na nejtatraktivnější část pozemku byly umístěny tři vily s vlastními 600 metrů čtverečních velkými parcelami.

Rozhraní mezi soukromým a veřejným, mezi více atraktivním a méně atraktivním. V podstatě všechny stavby komplexu (s výjimkou recepce) umístil na terénní zlom, na místo s nejlepším výhledem a nejlepším napojením na Kinského zahradu. Pro návrh byly charakteristické dvě věci: šlo o jedinou souvislou zalomenou stavbu, kterou „narušovalo“ množství intimních lodžií. Oba tyto prvky vzaly v následném projektování za své, ale návrhu to kupodivu příliš neublížilo.

Arkýře jsou lepší než lodžie. Pro developery i obyvatele

Hlavní objem stavby byl nakonec rozdělen na pět samostatných viladomů, zůstalo však zachováno jejich funkčně logické propojení v podobě podzemních garáží, společných pro všechny domy. Namísto původního zalomení byly domy půdorysně posunuty, lodžie pak nahradily naopak arkýře, které se staly hlavním poznávacím znamením realizace.

Lodžie nahradily arkýře.

Důvody, které vedly k tomuto rozhodnutí, byly mnohé, ale jeden je zajímavý z hlediska stavění po celé Praze. Lodžie jsou, na rozdíl od balkonů, započítávány do vnitřních ploch objektu, a ukrajují tak metry čtvereční z celkového koeficientu zastavění. Není se tedy co divit, že se jim developeři u bytových staveb vyhýbají, jak jen mohou. Je pravda, že arkýře představují v tomto případě vyšší přidanou hodnotu. Kromě lepších výhledů, včetně těch do stran, nabízejí intimnější balkony na střeše každého z nich. Díky zesílení konstrukce o tepelné izolace tak mezi objemy nad sebou umístěných arkýřů zbývá výškově něco málo přes dva metry.

ČTĚTE TAKÉ:

Arkýře ve Villa Parku Strahov jsou navíc kompletně, tedy od podlahy ke stropu, proskleny vertikálními, otvíravými okny ve dřevěných rámech. Pomáhají navíc netradičně i na severní fasádě, kdy ty krajní mírně „vykukují“ mimo hlavní objem domů a obyvatelům těchto bytů nabízejí alespoň částečný přístup slunce z jižní strany a rovněž podíl na nádherném výhledu do údolí. 

Villa Park Strahov

Beze změn oproti původnímu projektu zůstala zástavba v nejatraktivnější, východní části pozemku. Od počátku zde byly situovány tři samostatně stojící vily s jednoduchým, ale krásným konceptem. Technické zázemí leží v podzemí (z pohledu od zahrady jde o přízemí), hlavní obytná místnost je výrazně prosklená a přímo z ní vede přístup na terasu, horní intimní patro je obloženo tropickým dřevem a do ulice je zcela uzavřené, vily shora uzavírá velkorysá střešní terasa. Z ekonomického hlediska je zajímavé, že část pozemku s nižší hustotou zástavby (tedy s menším vytěžením stavební hmotou) přinesla vyšší zisk.

Kritická hranice mezi soukromým a veřejným

Pro A69 představoval projekt Villa Park Strahov zásadní zlom v kariéře. Nejenže kvůli němu definitivně přemístili sídlo své firmy z Chebu do Prahy, ale mohli si poprvé otestovat koncept vymezení se vůči okolí ve větším měřítku. V tomto projektu jej realizovali především pomocí dutých gabionových košů, které postupně mizí v zeleni.

Villa Park Strahov:

Autoři: Boris Redčenkov, Prokop Tomášek, Jaroslav Wertig
www.a69.cz
Spolupráce: Miroslav Veselý
Dodavatel: Metrostav, a. s.
Investor: Metrostav
Navatyp, a. s.
Cena: 311 mil. Kč
Počet byt. jednotek: 58
Projekt: 1999
Realizace: 2003

Zvlášť viditelné je to na severní straně pozemku, kde se hledala hranice mezi studentskými kolejemi a luxusním bydlením – hranice mezi dvěma hodně odlišnými světy.

Řešením byla přímo gabionová kolonáda, která prokazovala překvapivé estetické kvality ještě před tím, než stačila obrůst rostlinstvem. Zvlášť působivý pohled se pak nabízel z vnitřní strany, z prostoru kolonády (viz foto dole uprostřed). Méně přívětivě působí takřka deset metrů vysoká bariéra na západní straně pozemku. Striktní vymezení soukromého vůči veřejnému je něco, na co nejsme v Česku příliš zvyklí, a podobné řešení se často setkává s velkou nelibostí. 

Gabionová kolonáda

Tu mohli architekti pocítit o pár let později u realizace svého dalšího bytového komplexu Central Park Praha (věnovali jsme se mu v této rubrice přesně před rokem, 12. února 2011 – pozn. red.), pro který navrhli vnitřní soukromý park.

Setkáváme se tu s těžko řešitelným kontrastem. Ze strany developera a budoucích obyvatel vždy vychází požadavek klidu a bezpečí, řešení ale často ústí do izolace od okolí. Např. na jižní straně komplexu na Strahově se balkony přibližují terénu zahrady takřka na jeden metr, a to právě proto, že se jedná o soukromý pozemek, oddělený od veřejně přístupné zahrady gabionovým plotem. Přiblížit se takto veřejnému prostoru by si investoři netroufli. Na druhé straně leží logický požadavek veřejnosti po maximální prostupnosti a otevřenosti města, což je ale něco jiného než hustota zastavění.

Extrémním příkladem budiž Los Angeles, kde je hustota zástavby velice nízká, ale
množství veřejných prostorů, a tedy i prostupnost města je naprosto minimální. Jakékoliv bariéry, ploty a vysoké zdi bývají chápány jako výrazné negativum. Jsme ochotni je tolerovat nebo dokonce i oceňovat u historických staveb typu Valdštejnské zahrady, ale u současných realizací je nenávidíme. Škoda že se toto téma zatím objevuje jen okrajově a pouze v diskusích nad jednotlivými architektonickými realizacemi. Zasloužilo by si výraznější pozornost. Pro kvalitu našich životů má dost zásadní význam.

Autoři:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!
Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!

Hledáte udržitelnou a kvalitní hygienickou péči pro sebe i vaše miminko? Už dál nemusíte. Zapojte se do testování a vyzkoušejte produkty ECO by...