Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Vysněný byt architekta? Dům v centru města

Design

  7:00
PRAHA - Nechtěl jsem půdní byt,“ vysvětluje své racionální rozhodnutí architekt Petr Hájek, mimo jiné spoluautor ceněné vily v Berouně, „prostorové struktury“ složené ze 24 krychlí. „Romantika půd mě nikdy nepřitahovala. Připadaly mi klaustrofobní. Chtěl jsem rodinný dům v centru města. Půda představovala nejlevnější pozemek. Chtěl jsem ji odstranit a nahradit novostavbou.“

Kontejnery“ vestavěného bytu jsou zřetelně odlišeny od původního domu foto: Ester Havlová

Občas to vypadá, že v ochranném pásmu památkové rezervace centra Prahy není možné vyměnit ani okno. Byt Petra Hájka ale dokazuje, že může "projít" i mnohem radikálnější zásah.

 Axonometrické schéma vyznačuje objemy přidané k původnímu domu

Svůj plán se architekt rozhodl realizovat v pražské Bubenči, "na střeše" činžovního domu z počátku 20. století. Jenže narazil – takhle výrazná změna byla na památkáře až příliš. Nicméně po měsících dohadování společně dospěli ke kompromisu, který kvalitu návrhu paradoxně posílil.

Fakta

Autor: Petr Hájek www.hajekarchitekti.cz

Projekt: 2004–2006 Realizace: 2007–2009

Užitná plocha: 152 m2 Obestavěný prostor: 539 m3

Náklady: cca 4 miliony korun (včetně koupě původní půdy)

Omezení byla jednoznačná: zásah do střechy nepřesáhne výšku hřebene, a nebude tak nijak viditelný z ulice, z veřejného prostoru. Za střešním hřebenem se naopak může projevit radikálním materiálovým odlišením, ale tak, aby nenarušil původní figuru domu. Aby bylo jasné, co je původní a co už nové. Dobrá zpráva je, že jednání napomohla architektova dobrá reputace. Památkáři s Hájkem jednali jako s tvůrcem, u kterého nehrozí poškození původního objektu a jehož představy o stavbě je třeba odborně respektovat.

Šťastné "plýtvání" prostorem Návrh Petra Hájka precizně rozpracovává zřetelný koncept: jasně odlišit staré od nového, venku i uvnitř. Zvenčí pomocí materiálů, uvnitř především pomocí barev. To původní má hrubší charakter (staré krokve byly doplněny odhalenými izolacemi nebo nenatřeným sádrokartonem), vše nové je naopak velmi hladké, lesklé a přesné.

V nově přidané části úplně zapomenete, že jste v podkroví.

Vzájemné setkávání starého s novým kupodivu nepůsobí rušivě, ale vytváří výrazný, harmonický celek. Po vystoupání tradičním schodištěm činžáku je první dojem z bytu velmi silný. Působí exkluzivně a chvíli máte pocit, že snad ani nejste v Praze. Dojem exkluzivity však vzniká především díky velkoryse dimenzovanému prostoru (dvoupodlažní obývací pokoj a jídelna) a výraznými okenními otvory, nikoliv vysokou cenovou náročností nebo okázalou propracovaností detailů.

Setkání starého a nového v jednom prostoru

Říká se, že architektura je umění plýtvat. V bytě Petra Hájka se zcela záměrně plýtvá pouze prostorem. Do stejného objemu by se hravě vešlo více metrů čtverečních podlažních ploch. Ale ničemu by to neprospělo. Naopak. Vším ostatním se šetří.

Precizní ležérnost, levná atypická řešení a další paradoxy Většina moderních staveb se fotografuje krátce po dokončení, tedy když jsou zcela prázdné, nezařízené. Tak tomu je i v tomto případě. Nezřídka se ale stává, že ve chvíli, kdy architekt své dílo "pustí z ruky" a jeho obyvatelé se dají do jeho zabydlování podle svých představ, čistota původního konceptu bere zasvé. U bytu Petra Hájka je tomu přesně naopak.

Užívání bytu odstraňuje určitou sterilitu, která je z prázdných interiérů jasně patrná, a vhodně doplňuje velkorysý prostorový koncept. Detaily jsou řešené se sympatickou neformálností, která zcela odpovídá sloganu "udělej si sám". Při bližším zkoumání zaujme racionalita i rukodělnost jednotlivých částí. Takřka vše je vyrobeno speciálně, atypicky. To ale vůbec neznamená s mnohem vyššími náklady, jak by leckdo očekával.

Například ocelové schodiště vzniklo nařezáním 4mm ocelového plátu tak, aby zůstalo minimum odpadu. Jednotlivé stupně jsou jednoduše našroubovány do ocelových bočnic, které zároveň představují zábradlí. Mimořádná tíha schodiště se z boku opírá do mezipatra, čímž přispívá k menšímu průhybu stropní konstrukce vloženého patra. Cena schodiště nepřesáhla 25 000 korun.

Běžné dveře, vyrobené z odpadní oceli a překližky, vyšly každé na 500 korun. Corianová vana, Hájkem navržená, byla součástí expozice výrobce a až později doputovala za odměnu k jejímu autorovi. Kuchyň je vyrobena z překližkových a dřevoštěpových desek.

Barevné kontrasty v interiéru - Barevné kontrasty v interiéru. Žlutá koupelna s pravoúhlou vanou.

I sama stavba byla provedena s pečlivou ekonomickou rozvahou. Bourací práce si architekt udělal svépomocí. Vyšly ho na 80 000 korun, tedy pětinu sumy, kterou mu nabízely různé stavební firmy. Konstrukce oplechovaného kontejneru nástavby není ocelová, ale pouze dřevěná. Původní krokve byly vesměs zachovány, některé z nich byly místo nahrazení jen zesíleny.

Střešní světlíkové střílny posloužily jako otvory, skrze které se do interiéru dostalo obrovské okno orientované do dvora. Pochopitelně jeřábem a celé to stálo 50 000 korun. Na první pohled velká částka, ale jen na první pohled – za stejnou cenu pořídíte dvě zcela obyčejná střešní okna.

Masivní dřevěná podlaha v jídelně vyšla rovněž velmi levně. Tak jako u všech výrobků se vyplatilo kontaktovat přímo výrobce, nikoliv zprostředkovatele – stavební firmy. Tento postup sice zabere mnohem více času, ale pokud nedisponujete nekonečnými finančními prostředky, je jediný, který vám zbývá. Celková cena nového zásahu se rovnala 2,5 milionu korun.

Výhled z kominické lávky Charakteristickým prvkem většiny interiéru jsou posuvné dělicí příčky, které přispívají k jeho větší flexibilitě. Byt tak může být z velké části zcela otevřený a průchozí, např. při pořádání večírku, nebo jej lze rozdělit podle potřeby na drobnější části. To se ukázalo jako velmi výhodné řešení ve chvíli, kdy jeden ze členů domácnosti onemocněl.

I menší pokoje si ale uchovávají velkorysost, a to především díky své výrazné barevnosti. Použití jedné dominantní barvy snadno sceluje jednotlivé různorodé prvky do homogenního celku. Detaily jsou tak zcela potlačeny. Pokoj architektova syna je na jeho vlastní přání celý modrý, koupelna a toaleta zase žluté.

Barevné kontrasty v interiéru - modrý pokoj pro architektova syna

Původně zamýšleného dojmu rodinného domu se nakonec přeci jen podařilo částečně dosáhnout. Mohou za to venkovní prostory, například intimní terasa v úrovni patra (v létě stíněná plachtou). Úplně na střeše "kontejneru" nás pak čeká úžasný panoramatický výhled na celou Prahu z další velkorysé terasy o výměře 16 m2 (korektně řečeno, ze značně předimenzované lávky na vymetání komínu).

Petr Hájek koupil půdu v roce 2003, za tehdejší, z dnešního pohledu nízkou cenu. Ceny půd se od té doby výrazně změnily a už zdaleka nepředstavují lacinou variantu stavební parcely. "Jejich majitelé již předem počítají s možným zhodnocením, podobným, jaké jsem provedl já," dodává architekt. Jeho inspirativní přístup "udělej si sám" ovšem může přinést významné úspory i dnes. Chce to jen sehnat někoho s dobrým, důsledným konceptem a vyhradit si nezanedbatelné množství času.

Autor:

Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!
Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!

Hledáte udržitelnou a kvalitní hygienickou péči pro sebe i vaše miminko? Už dál nemusíte. Zapojte se do testování a vyzkoušejte produkty ECO by...