130 let

Diskuze

A přesto: Řecko je odsouzené

Pravděpodobnost, že Řecko opustí eurozónu, se navzdory dohodám zvyšuje.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

8Man

6. 3. 2012 20:33
Zoufalí lidé (a vlády) se prostě chovají zoufale
Myslím si, že nikdo se nezadlužuje pro zábavu.  Mělo vaše dítě někdy OPRAVDU hlad? Řešili byste přežití DNES a nikoliv splátky v daleké nejistotě času. Volíte menší riziko - SUBJEKTIVNĚ menší zlo. To je mechanismus zoufalství a pokrytectví půjčujících, kteří to dobře vědí.Řekové jsou v zoufalé historické pasti. Jejich situace je výsledkem staletého vývoje jejich žebříčku hodnot, představ a přístupů ve společnosti. Darwin popsal, jak funguje evoluce. Proti takové síle v daném čase prostě nemají šanci odolat ani Řekové ani EU. Budou se chovat zoufale a oslabovat EU. Karty se míchaly celou lidskou historii a na další hru se rozdaly při poslední válce v regionu. Teď jsou rozdány a tak se s nimi i hraje, dokud někdo nesebere poslední štych, tedy  až prohrávajícímu vymění jeho poslední aktiva za jídlo. O jedince nebo národ neschopný vybojovat si (silou anebo lstí a proradností!) svou existenci se historicky postaral nanejvýše nějaký otrokář. Pokud je konkurent prostě nevybil anebo nevyhráli válku a nerozdali karty jinak. Kdo však nezabil ale "humanitárně" vyhnal Židy, indiány, Kurdy, sudeťáky, Tibeťany, Khmery... se JIM stejně nezavděčil a problém nevyřešil ani Hitler nebo Stalin nelidskou "vybikou".  Myslím, že budeme rádi a dlouho platit za to, že se na nás námi podporovaní zoufalci (odkudkoliv) nevrhnou. To nám vydrží, než za pocit pohody a bezpečí vše utratíme a naše etnikum se samo stane  (hospodářskou) menšinou, jako jsou teď Řekové nebo Romové. Museli by se vzdát své identity a to v krátkém čase nedokáže nikdo. Prostě v dlouhodobém hledisku zafungují nemilosrdné zákony přírody a slabí "nedravci" nepřežijí.  Cizí problémy řešíme zbytečně. Nejde to zařídit efektivně, protože "dravci" nerovnováhu stále vytváří. A co je horší, dělají to taky ze zoufalství a kvůli přežití před SVÝMI konkurenty. Viz socializmus nebo globalizace. Maximálně můžeme nesouhlasit, ale to je asi tak všechno... V expanzi se zatím nejvíc vyplatilo postupovat silou a pomalu, jak to po tisíce let dělají Číňani. Jestli ovšem také neudělají nějaké "revoluční" chyby. A pamatujete, jak Amíci vybili původní mírumilovné etnikum? Tak  se nedělejte, že nevíte, kdo spíš přežije a proč. Nikdo nedořešil, co dělat s "hodnými" ale neschopnými a tím i slabšími, aby neoslabili ty silné...
0 0
možnosti

Vaclav Mach

27. 2. 2012 5:02
ad: levne si pujcovat..
..pri Recke statni rozmarilosti, se obavam, ze by si pujcovali i draho...nemyslite?
0 0
možnosti

Psipacka

26. 2. 2012 21:44
lidsky
Drahý autore, pane Zděnku, pořád jako člověk ze sprostých vrstev hledám autora, kterému bysme i my, sprosté vrstvy stály za to, aby třeba slova ''''kontrakce''''(znám pouze z porodu, i když představa, že se to děje s řeckou ekonomikou je tímto výrazem opravdu výstižná), ''''kredebilní program reforem'''' (rozumín pouze útržku''''debilní'''', takže smysl odzírám), věta ''''Expozice zahraničních investorů....se výrazně snížila'''' je také jinotaj - buď je zde epozice myšlena jako ''''osvícení'''' nebo jako ''''vystavení'''' - takto tomu slovu rozumíme my primitivové - bohužel v ani jednom případě nedává věta smysl................nahradil českými slovy stejného významu, která prokazatelně existují.   Za nás blbce bych ráda jen jeden postřeh - byla jsem v Řecku jednou, a to před čtyřmi lety. A už tenkrát jsem z tohoto národa dostala husí kůži. Už v turistických podkladech jsme měli upozornění ve smyslu, že v Řecku nejezdí autobusy na čas, někdy vůbec ne a nemáme si prý stěžovat, je to zde normální. Další úchylka bylo, že denně se po ulicích v noci potulovaly party dětí školního věku (bylo to v květnu). Bylo nám divné, jak ráno vstávají do školy. Nyní zjišťujeme, že děti tam běžně chodí do školy pouze když chtějí. No a za největší průšvih jsem tenkrát považovala smečky bezprizorních toulajících se psů po ulicích. Jsa debilní primitiv, nemohla jsem pochopit, jak země, která je již, v té době, 15let v EU, nemá psí útulky a veterináře a problém přemnožených divokých psů řeší tím, že po sezoně rozházejí otrávené maso po  městě a druhý den sezbírají mrtvoly do kuka vozu. Pár párů přeživších šťastlivců založí v dalším roce rod nových psích žebráčků. Tehdy jsem opět začala být na svůj národ pyšná a tehdy jsem řekla, že tenhle národ dopadne hodně špatně............. málo kdy nemám radost z toho, že jsem někdy měla pravdu :-(
0 0
možnosti

Uplnej Vypatlanec

27. 2. 2012 7:14
no dys tak vidite do budoucna
japa to dopadne u nas ? Vyveze nas CK Kradlousek do Recka nebo ne ?
0 0
možnosti

Mz

26. 2. 2012 20:16
to Marek Kyncl II
Dobry vecer, ad 1) je videt, ze jste nad problemem peclive premyslel a principialne to, co rikate ma logiku. Z ciste praktickeho pohledu je ale Vas  navrh, myslim,  nerealizovatelny. Jiz v tuhle chvili je Recko zmitane socialnimi nepokoji. Dovedete si predstavit k cemu by pak vedlo, kdyby nekdo nahlas a zretelne vyslovil Vasi odvaznou myslenku:".....byla otevřena otázka, kdy a za jaké situace může stát jakožto dlužník zaniknout (spolu se svými závazky) a být nahrazen novým subjektem vykonávajícím státní moc na daném teritoriu....."Dnesni politik se podle mne musi soustredit na dve dimenze spolecnosti, efektivitu a stabilitu. Vase reseni je efektivni, ale ocekavany naklad ve smyslu vysoke nestability, odhaduji, prilis vysoky. ad 2) stejne mam trosku podezreni, ze "working hours vs leisure trade-off" bude u Reka jiny nez u Nemce :-) Ale vazne, souhlasim, ze tragicka statni sprava je kardinalni problem. Btw kdysi jsem studoval s par Reky a nemohl jsem tehdy pochopit, kdyz mi rikali, ze by strasne radi pracovali ve statni sprave. Argument byl jednoduchy: malo prace a spousta penez. Tehdy jsem jim neveril. :-) ad 3) to je na samotnou a velmi obsahlou diskusi, nechame to na jindy:-) Hezky vecer , diky za Vase nazory a zajimavou diskusiMZ 
0 0
možnosti

Mz

26. 2. 2012 10:51
to jkunes
Dobry den,dekuji za komentar.Castecne souhlasim s Vasim tvrzenim, ze "...Protiněmecké nálady jsou naopak naprosto zákonité". Ano, neprekvapuji mne a ano, mate pravdu, ze dluznik casto nema rad sveho veritele. Oboji ovsem plyne z tragickeho nepochopeni vlastni situace a je znakem hlouposti toho dluznika.Uvedu priklad pro ilustraci. Uzavru-li svobodne kontrakt (pujcim si od Vas penize) a nejsem posleze schopen plnit sve zavazky z kontraktu plynouci (nesplacim Vam svuj dluh), musim byt pripraven, ze prijdou sankce a bude se mnou podle toho zachazeno. Co je na tom divneho ? Muzu byt nastvany na sebe, ale ne na Vas. Nebo ne? Co je pochopitelneho na tom, ze jsou Rekove "nastvani" na Nemce?No a k tem premiantum respektive lidske zavisti. To, ze je nekdo momentalne uspesnejsi nez ja by mne melo motivovat. Takhle uvazuju ja. Dekuji MZ 
0 0
možnosti

Marek Kyncl

26. 2. 2012 9:34
Trochu jednostranné
Veškeré dění okolo Řecka není zaměřeno ani tolik na záchranu této země, ale na pomoc jejím věřitelům, aby mohli vyjít ze svých pozic a dluhy Řecka ve výsledku zaplatili občané druhých zemí EU. To se mi zdá trochu zvrhlé z několika důvodů. Předně by měla existovat odpovědnost věřitele a půjčování státům by mělo být v zásadě stejným podnikáním, jako půjčování kterémukoliv soukromému subjektu (včetně možnosti jeho krachu). Tak by se banky byly nuceny vrátit ke klasickému úvěrování podniků a projektů, které je mnohem pracnější a tudíž se do něj nikomu moc nechce. Zatímco na klasický podnikový úvěr ve výši desítek milionů je zapotřebí majetkové krytí, likvidita dlužníka, spousta posudků, vyjádření a vnitřních bankovních rozhodnutí, o nákupu státních oblikací v řádech miliard v bankách a penzijních fondech rozhodují pomalu sekretářky. Navíc jsou podobné produkty v aktivech rovny téměř hotovosti a takovým způsobem se i započítávají do kapitálové přiměřenosti. Momentální úsporná opatření v Řecku k žádným úsporám nevedou a všimněme si, že nejsou dodržována ani klasická pravidla ochrany před věřiteli, která se používají v případě insolventních nebo bankrotujících podniků. Podmínky, které stanovil MMF a EU pro své půjčky mají za cíl pouze donutit řeckou vládu tu a tam něco zprivatizovat a snížit důchody a platy. Nevím, jestli je to dobře či špatně, jisté je pouze, že pro řešení problému to má zcela okrajový význam. Konečný cíl vůbec není vidět nebo je zcela směšný (snížit poměr dluhu k HDP na 120 procent v průběhu deseti let),  a proto je zcela pochopitelné, že lidé těmto machinacím už vůbec nevěří. Restrukturalizace způsobem, který se nyní aplikuje na Řecku by v případě soukromého subjektu vedla k trestní odpovědnosti jak jeho managementu, tak i těch věřitelů, kteří tím získávají přednostní uspokojení. Proto je postup ohledně Řecka nikoliv morálním hazardem, ale samotným výsměchem tomuto pojmu. Záchranou se rozumí, že někomu chci pomoci žít a ne mu pomoci na onen svět. S lidmi v Řecku soucítím, protože většinou nejsou ani líní, ani neschopní a z rozkradení své země měli jen pramalý užitek. Ti, kteří dovedli zemi ke kolapsu mají své "úspory" již dávno schovány tam, kde je bezpečněji a čekají, až se situace doma destabilizuje natolik, aby bylo výhodné za babku skupovat majetky druhých, kteří je budou muset prodat. Řecko je malým experimentem, který se bude, v případě jeho úspěchu, opakovat i v druhých zemích. Česká republika není podobnému scénáři až tak vzdálena.
0 0
možnosti

Mz

26. 2. 2012 11:04
to Marek Kyncl
Diky za Vas nazor.S vetsinou toho, co pisete souhlasim. Moje pointa je, ze Recku v soucasne chvili neni pomoci a bankrot je nevyhnutelny. K jeho rizene verzi se melo pristoupit jiz davno, nenasla se ovsem politicka odvaha. To, co se tento tyden dohodlo samozrejme ultimatnim resenim neni. O tom, kdo konkretne je a neni liny si netroufam vynaset soudy. Nicmene agregovane statistiky produktivy prace jsou dostupne. Kouknete se, jak vychazi srovnani Recko vs Nemecko:-) Nemohu souhlasit ohledne Vasi klasifikace CR. Co Vas k tomuto zaveru vede?A propos, jake reseni v otazce Recka navrhujete? Diky a hezkou nedeliMZ
0 0
možnosti

J73a90n 61K27u14n19e75s

26. 2. 2012 8:48
Protiněmecké nálady
Věta "Protiněmecké nálady jsou skutečně jenom těžko pochopitelné" je jak z jiného světa. Protiněmecké nálady jsou naopak naprosto zákonité a každý, kdo má minimální společenskou zkušenost, je musí očekávat. Žádný dlužník nemiluje svého věřitele. Premianti nejsou u svých spolužáků buhvíjak oblíbení a starší sourozence taky zrovna nemusíme, když nám je rodiče dávají za vzor. Řecké nálady jsou přirozenou reakcí na podřadné (ať už přímo či nepřímo) postavení vůči Německu. Kroky, které EU a Německo "k záchraně Řecka" podnikají, tyto negativní nálady jen podněcuje. Je to velmi nebezpečné a navíc zbytečné, protože v dlouhodobý úspěch nevěří asi nikdo.
0 0
možnosti