To, že bylo ročně přijímáno 10-12 lidí, platilo za komára. V posledních 10ti letech došlo k boomu, kdy byly na bc. archeologie přijímány každý rok stovky studentů. V archeologické ročence z minulého roku bylo uvedeno něco mezi 190-200 doktorandů archeologie - náhodou jsem na ni narazil a nestačil se divit. K čemu nám jsou? Kde se uplatní? Většina absolventů mgr. skončí mimo obor nebo na další 3 nebo 4 roky na doktorátu a až pak následně ve svých 30 letech bez pořádných zkušeností v CV a na podpoře. O smysluplnosti grantů taky škoda mluvit.
FF UK přijala loni na bakalářský obor Klasická archeologie 14 lidí, na magisterský 12 lidí - zjistit lze zde : http://cuni.cz/FF-9674.html . A to ještě ne všichni nastoupili.
Otrocké lpění na "Boloňském" dělení studia se zdá být i tady (po japanologii) příčinou tohoto opravdu absurdního přístupu akreditační komise. Jako další kandidáty odejmutí akreditace bych jim proto doporučil veterinární a humánní lékařství. I tyto dva obory nejsou stále "in" co do rozdělení na bakalářský a magisterský stupeň. Chtělo by to někdy používat i vlastní hlavu, alespoň v případě této komise. Je to přesně dle klasika pana Murphyho. Co je to posudková (v našem případě akreditační) komise? Odpověď: Jediná známá forma života s několika žaludky bez mozku. I naprostému idiotovi by mělo být jasné, že egyptologie, stejně jako japanistika, jsou ze své podstaty velmi komplexní a rozsáhlé obory, které se nedají pořádně zvládnout ani za celý život, natož za tři resp. dokonce dva roky. Těch pět let neděleného magisterského studia je jen takový základní rychlokurz.
zřejmě nebyly spokojeny s úrovní podlézání skutečných vědců (což čeští egyptologové na rozdíl od nich jsou). Jak jinak si vysvětlit, že obor, ve kterém patříme ke světové elitě akreditaci nedostane, zato spousta soukromých "menežerských" školiček, které produkují v praxi neuplatnitelné blbečky, akreditaci má.
Ano, ti "středoškoláci" z college pak v US nastupují do práce
na pozice, které i u nás dříve zastávali středoškoláci s maturitou z gymnázia případně z průmyslovky, či SEŠ. Bohatě na ty posty stačili a zpravidla schopná středoškolačka/průmyslovák si s většinou laborantské práce, nebo administrativy poradí výrazně lépe než Mgr. nebo Ing. s hlavou plnou teorie a romantických představ a velkých očekávání, když už ten titul získal... V situaci kdy magisterské programy pak studuje 60% příslušníků populačního ročníku, neb Bc. je jim k ničemu, stává se z toho všeho Absurdistán. Původně bohulibý záměr, konečně umožnit studovat každému kdo na to má a chce to, tak došel do extrému jenom kvůli institucionálnímu alibismu, kolektivní nezodpovědnosti a pseudodemokracii.Než aby někdo vzal na sebe odpovědnost a kvalifikovaně nastavil pravidla a rozumné příděly peněy na jednotlivé VŠ a aspoň nějaká směrníá čísla na počty studentů (kolik % populačního ročníku reálně má studijní předpoklady pro absolvování kvalitního magisterského programu???) , tak se nastavilo alibisticky financování podle počtu nabraných studentů, se všemi perverzními důsledky, jichž jsme svědky.
Dovolím si pouze poopravit vaše představy o prostupnosti. Ono bylo navzdory velkohubým proklamacím od začátku jasné, že "mezioborové" studium realizované jako kombinace bakalář (a případně dlouhý magistr) v jednom oboru a navazující magistr v druhém oboru bude spíše možností teoretickou, protože něco takového vyžaduje od studenta velké nasazení při samostudiu při vyrovávání znalostí. Přesto znám několik lidí, kteří se o něco takového úspěšně pokusili.
Já to snad raději nechci chápat. Takže AK schválila LF v Ostravě (bez odpovídajícího zázemí pro výuku prvních tří let), s právy v Olomouci i v Plzni se mazali tak dlouho, až se Olomouc dokopala se sebou alespoň něco udělat (a Plzeň si získala vlivné spojence v politice), soukromým "vysokým" školám schválí spoustu békovin, ale tady jsou rozhodní. Vážně by mě zajímalo, jak by se experti z AK tvářili na to, že by se FF rozhodla prodloužit akreditaci dlouhého magisterského programu..
dělají, že ano a léta jim to prochází. I od toho je ale akreditačníí komise, aby veřejnosti která nemá tušení (zvláště zájemcům o studium) sdělila, co je universita opravdická a co garážová.Viz 18.prosince CRO6, pořad "Pro a proti", kde se na příkladu švýcarské university registrované na Bahamách a působící v Česku (na níž pokoutně přednáší lidé z VŠE) ilustroval ten vzdělávací Klondajk. Paní Dvořáková, zjevně zaskočená, tam popleteně zdůvodňovala, jak "náš školský zákon komisi nedovoluje prošetřit....bla bla "Pro mne: všechen kredit této dámy z dob zviditelnění Plzeňských práv, se včera rozplynul.