Kde není třeba hluku, tam jej nevytvářet. A nějaký jasně specifikovaný zvuk (s podmínkami podle nějaké normy) pro prostředí, kde jsou chodci.
Zatizeni zivotniho prostredi hlukem je zname.
Jak to resit? Ze dvou ruznych aspektu. 1. co nejmene hluku. 2. maximalni bezpecnost. To znamena pravidla pouziti zvuku pro ruzne komunikace a doporucena hlasitost v zavislosti na rychlosti vozidla a navic pouziti senzoru, nebo kamery na identifikaci chodcu a cyklistu v ohrozenem prostoru.
Konkretne: na dalnicich zadny dodatecny zvuk. Na dvousmernych silnicich mimo obce vystrazny ton nesplyvajici s beznym hlukem (ale ne s hlasitosti soucasne houkacky) pokud je na krajnici, nebo ve vozovce nemotorizovany ucastnik silnicniho provozu. V obcich v nocnich hodinach podobne reseni jako na silnicich mimo obce. A pres den v obcich zvuk soucasnych motoru (fantasie vyrobcu) ale s definovanou maximalnia minimalni hlasitosti pro ruzne rychlosti - napr.: 0 - 5 km/h (krizovatky) zadny zvuk, 5 - 30 km/h 45 dB, 30 - 50 km/h 55dB. Narust hlasitosti muze byt skokovy, nebo kontinualni - primo umerny rychlosti....samozrejmne v pripade nutnosti bude i nadale existovat klasicka houkacka...
Vsadím se, že kdyby to dlai na starost automobilce Škoda, jeden z návrhů by byl Heligon napojený na klimatizaci - znáte přece film "Jáchyme, hoď ho do stroje", kdy auto za jízdy hrálo veselou melodii :-)