„Za poslední týden skokově vzrostly prodeje sáněk a bobů, meziročně sledujeme nárůst o více než 100 procent. Letos také po dlouhé době vidíme, že Češi o něco více upřednostňují běžky před sjezdovými lyžemi,“ řekla serveru Lidovky.cz mluvčí e-shopu Mall.cz Pavla Hobíková. Lyže naopak o to dříve míří rovnou do výprodejů.
V Beskydech ztracený chlapec sám došel do bezpečí. Dobrý výkon, pochválila ho horská služba |
S nadsázkou lze říct: zájem o boby je tak velký, že se na horách i kradou. Opět na úkor lyží, jindy oblíbeného terče nepoctivců. „Ještě jsme nestihli sjet kopec, a než jsme si objednali v okénku čaj, naše nové červené boby byly pryč,“ vypráví pro Lidovky.cz otec tříleté Štěpánky, který s rodinou a karavanem vyrazil na přelomu roku do Krkonoš. „Dceři zůstaly oči pro pláč a po zbytek dovolené mohla z kopce maximálně válet sudy,“ dodal.
Bez sněžných bobů nebo sáněk se letos obejde jen málokdo. Obrovský zájem lidí o nákupy „vozítek“ určených pro zimní radovánky potvrzují prodejci napříč republikou. „U bob a saní registrujeme více než šedesátiprocentní nárůst v prodejích oproti loňskému roku,“ sdělil serveru Lidovky.cz marketingový ředitel sítě obchodů Sportisimo Zdeněk Morávek.
„Na nákupních košících našich zákazníků vidíme, že Češi stále věří v poctivou zimu se sněhem a nízkými teplotami, protože zájem o zimní sortiment je napříč různými kategoriemi. Konkrétně u sáněk a bobů je nárůst zájmu nejvýraznější,“ popsala mluvčí e-shopu Mall.cz Hobíková.
Dvojnásobně „špatná zima“
Vládními protivirovými opatřeními vypnuté vleky naopak zásadně snížily poptávku po sjezdových lyžích. „Zájem o lyžařské vybavení odpovídá aktuálnímu stavu a kopíruje trend takzvané špatné zimy, kdy není mnoho sněhu a hlavně není moc možností pro lyžování v celé Evropě,“ sdělil serveru Lidovky.cz Tomáš Novotný z e-shopu Lyže.cz.
Horská služba bude příští rok hospodařit s rozpočtem přes 290 milionů korun. Zásahů záchranářů přibývá |
Doplnil, že prodejci lyžařského vybavení jsou na střídání lepších a horších sezon už zvyklí kvůli tradičně proměnlivému počasí. „Nějak se s tím popereme i letos,“ prohlásil Novotný.
Výrazně slabé prodeje lyžařského vybavení oproti minulým sezonám potvrdilo také Sportisimo. „Prodeje lyží, lyžáků a dalšího vybavení na sjezdovky jsou významně horší, ve srovnání s loňským rokem klesly o více než polovinu,“ říká Morávek.
Ještě před Vánocemi přitom podle e-shopu Alza.cz zákazníci věřili, že lyžařské vybavení upotřebí, a zájem o něj byl. Stále více lidí se však od sjezdových lyží uchyluje k nákupu vybavení na běžecké lyžování.
„Běžky, které přece jen neomezuje zavření skiareálů – ať už u nás, nebo v zahraničí, se letos prodávají lépe,“ popisuje současný trend Morávek.
Areály poslední den zaplavily tisíce lyžařů. Klínovec vyprodal všech 2500 skipasů |
Obrovský zájem o ně proto evidují také e-shopy Mall.cz a Alza. „Letos po dlouhé době vidíme, že Češi o něco více upřednostňují běžky před sjezdováním, což přisuzujeme tomu, že stále není jasné, jestli vůbec a za jakých podmínek se otevřou lyžařská střediska,“ říká k současné nejisté situaci v Česku i Evropě Hobíková.
Nízký zájem poslal sjezdovky rovnou do slev
A slova předchůdců o běžkové renesanci potvrzuje i mluvčí Alzy Daniela Chovancová. „Běžecké lyžování zažívá v souvislosti s koronavirovými opatřeními opravdový boom. Evidujeme zde nárůst o 150 procent oproti předchozí sezoně,“ řekla serveru Lidovky.cz.
Sjezdové lyže pak dosud „mrtvá zima“ poslala v plné sezoně do slev, níže než obvykle však jejich ceny zatím neklesají.
„Slevy jsou atraktivní, ale do dramatičtějších škrtů cen než v minulých letech jsme nešli. Nedá se očekávat, že bychom tím smysluplně vykryli celkový pokles poptávky,“ vysvětlil Morávek ze Sportisima.
Výrazně níže by podle Novotného z e-shopu Lyže.cz mohly klesnout ceny lyžařského vybavení maximálně u prodejců, kteří jsou finančně slabší a sortiment prodávají prakticky nepřetržitě ve slevě.
Obecně lze podle Jakuba Balady ze serveru Hlídač shopů říct, že letošní povánoční výprodeje jsou srovnatelné s těmi, které proběhly v rámci listopadové akce Black Friday, ne vždy však musí být hodnoty uváděné jako ceny před slevou a po ní založené na realitě.