Na státní České dráhy si u úřadu stěžoval slovenský konkurent ŠPED-TRANS Levice, ČD podle něj zvýhodňovaly některé zákazníky, a tak si je vázaly ke dlouhodobé spolupráci. To omezovalo konkurenci a také znevýhodňovalo jiné zákazníky, kteří lepší cenu nedostali.
ÚOHS zjistil, že se dráhy dopustily řady prohřešků, a to v letech 2003 až 2007. Původně o pokutě vůbec neuvažoval a chtěl případ vyřešit dohodou. Dráhy ale své jednání napravili až po roce od zahájení správního řízení, což je pro úřad pozdě, uvedl předseda ÚOHS Martin Pecina. Doplnil, že k pokutě by se měla vyjádřit ještě Evropská komise. "Je pravděpodobné, že stanovisko zohledníme v případném druhostupňovém řízení, pokud tedy vůbec přijde," dodal.
Pokuta mohla být až v miliardách korun
Nákladní doprava byla pro České dráhy dlouho hlavním zdrojem obživy. Zisky z ní dotovaly ztrátové osobní spoje. Ročně šlo o více než 600 milionů korun. Loni v prosinci vznikla dceřiná firma drah - ČD Cargo, která nákladní dopravu převzala. Pokutu ale dostanou přímo ČD. "Nemůžeme pokutovat firmu, která je nástupcem drah. To by si pak každý hříšník mohl
založit nástupnickou společnost, a případné sankci se tak vyhnout," uvedl už dříve Pecina. Dráhy mohly dostat pokutu podstatně vyšší, až v miliardách korun, při jejím výpočtu ale úřad zůstal na dolní hranici.
V minulosti podnik od antimonopolního úřadu dostal několik sankcí v souhrnné výši ve stovkách tisíc Kč za chybná výběrová řízení. Nyní například prověřuje sporné pronájmy desítek českých vlakových nádraží. Narušení hospodářské soutěže ale ještě nepokutoval.
- 16. července 2008 12:22