Neděle 19. září 2021, svátek má Zita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Ekonomika

Chceme v Česku aspoň jednu továrnu na baterie pro auta, zájem má VW a LG, tvrdí Havlíček

Karel Havlíček foto: Stanislav ĎoubalMF DNES

Aktualizováno
Stát chce, aby v Česku vznikl minimálně jeden projekt továrny na baterie pro elektromobily, takzvané gigafactory. Na úterní tiskové konferenci to řekl vicepremiér a ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček (za ANO). Zájem podle něj má Volkswagen (VW), jehož součástí je i česká automobilka Škoda Auto, a korejská LG. Havlíček a generální ředitel energetické společnosti ČEZ Daniel Beneš v úterý podepsali memorandum o podpoře plánovaného projektu.
  11:15aktualizováno  13:52

Znění podepsaného memoranda v pondělí schválila česká vláda. Z materiálu, který má ČTK k dispozici, vyplývá, že investice má v první fázi činit minimálně 52 miliard korun a v souvislosti s ní se předpokládá vznik minimálně 2300 nových pracovních míst. Lokalita Prunéřova je favoritem také podle Beneše. „Zatím to tak vypadá,“ řekl na dotaz ČTK. 

Beneš v úterý dále uvedl, že plánovaná stavba gigafactory souvisí s plánovanou těžbou lithia v ČR. O závodě na jeho zpracování chce ČEZ rozhodnout příští rok a zahájit v něm výrobu v roce 2025. Továrna na baterie pro elektroautomobily by pak podle něj při optimistickém scénáři mohla v ČR stát mezi roky 2026 až 2028. Dodal, že výše podpory státu pro plánovanou stavbu gigafactory v tuto chvíli není dojednaná, tvořit ji podle něj má přímá podpora i daňové úlevy.

„Skládala by se z přímé podpory v řádu jednotek procent a z nepřímé podpory ve formě daňových úlev. Také by to bylo o investicích státu do související infrastruktury. Opravdu to ale není dojednané, a to, co se dojedná, se musí stvrdit v Evropské komisi,“ řekl v úterý ČTK Beneš. Významně větší část by podle něj měli vložit investoři. „To jest, ne že to bude zaplacené ze strany státu,“ uvedl.

„Kolik bude podíl ČEZ, v tuto chvíli není jasné, protože se tam mohou potkat jak ČEZ jako developer a firma, která do toho dodá pozemky, dodávku energie, služeb okolo a lithium, tak by tam měl být i technologický partner a případně partner z oblasti automotive. Tito dva až tři partneři by dohromady dávali část té investice,“ dodal. Připustil, že jedním z těchto partnerů by mohla být Škoda Auto.

ČEZ se loni prostřednictvím Severočeských dolů v dubnu stal majoritním vlastníkem společnosti Geomet, která je držitelem přednostních práv na průzkum a využití ložiska lithia u Cínovce v Krušných horách. Ve firmě drží 51 procent, 49 procent patří australské společnosti European Metals Holdings (EMH).

Lithium je považováno za kov budoucnosti, v Česku jsou podle odhadů asi tři procenta světových zdrojů lithia - naprostá většina na Cínovci a malé množství ve Slavkovském lese. Ložisko u Cínovce je největší v Evropě. Možnost těžby lithia v Česku se stala jedním z diskutovaných témat před parlamentními volbami v roce 2017. Bývalá vláda pod vedením ČSSD tehdy krátce před volbami podepsala s EMH memorandum o těžbě. Česko memorandum nakonec vypovědělo, premiér Andrej Babiš (ANO) ho několikrát označil za nesmyslné a neplatné.

ČEZ a vláda společně chtějí podle memoranda rozvíjet celý bateriový hodnotový řetězec, zahrnující široké spektrum činností, od těžby surovin až po zpracování baterií k druhotnému použití a jejich recyklaci. Jeho značnou část je podle nich vhodné umístit do ČR. Havlíček v úterý uvedl, že kvůli masovému přechodu k elektromobilitě mají v Evropě vzniknout desítky továren na baterie. „Není vyloučeno, že by do budoucna mohly být v Česku podobné projekty dva,“ dodal.

V uplynulých třech dekádách byly v automobilovém průmyslu v ČR proinvestovány stovky miliard korun. Škoda Auto například za více než devět miliard korun výrazně modernizovala kvasinský závod na Rychnovsku, nejméně 18 miliard vložila i do nového závodu v Mladé Boleslavi. Celkové investice firmy v ČR od roku 1991 po spojení s koncernem Volkswagen přesáhly 300 miliard korun.

Zahraniční investice v řádu desítek miliard korun do automobilového průmyslu pak zprostředkovala vládní agentura pro podporu podnikání a investic Czechinvest. Největší akcí byla stavba automobilky Hyundai v Nošovicích za 34,4 miliardy korun. Druhá je japonsko-francouzská továrna TPCA u Kolína za 23,5 miliardy korun a třetí korejská Nexen Tire se závodem na pneumatiky za 22,8 miliardy korun. 

Autor:

Nesmysly o inflaci v Česku. Znovu bude nízká, uvidíte, tvrdí ekonom Michl

Premium ČSÚ zveřejnil, že inflace je nejvyšší od roku 2008, 4,1 %. Hned v pátek jsem k tomu vydal v MF DNES článek „Nebojte se...

Chci přidat 20 tisíc. Generaci Z kuráž nechybí, s trpělivostí už je to horší

Premium Sedmatřicetiletý Libor vede pobočku banky v krajském městě. Za poslední měsíce přijal několik mladých lidí, dvacátníků...

Hladovění je to nejlepší, co pro sebe lidé mohou udělat, říká neurolog

Jde o největší problém současné medicíny, a to bez ohledu na covid-19 - Alzheimerova nemoc, nejčastější typ demence....

Mohlo by vás zajímat