130 let
Tesco

Tesco | foto: Pavel Wellner , Lidové noviny

Doporučujeme

Chystá se revoluce ve světě tabletů – vlastní přístroj představí Tesco

Ekonomika
  •   7:00
PRAHA - Maloobchodní řetězec Tesco chce razantně vstoupit na digitální trh s hudbou či filmy. Konkurovat bude Applu i Amazonu. Chystá se na trh uvést vlastní tablet. Podle britských médií má jít na trh ještě před Vánoci.

Britské Tesco, které se potýká se stagnací tržeb, hledá, kde by vydělalo. Velkou šanci vidí na digitálním trhu s hudbou, filmy a e-knihami, který ročně roste o 17 procent a podle analytické společnosti Technavio v roce 2018 dosáhne globálního obratu 20 miliard dolarů.

Amazon, Apple a další provozovatelé digitálních tržišť s hudbou, filmy a elektronickými knihami výrazně narušili donedávna výnosný byznys Teska – prodej DVD a papírových knih. Řetězec teď ale chce vrátit úder. Sám se pouští do víru digitálního obsahu.

Britský maloobchodní řetězec už v roce 2011 koupil službu Blinkbox, která nabízí databázi tisíců filmů a seriálů a rozšířit se má i o nabídku hudby a e-knih. Blinkbox má konkurovat podobnému digitálnímu tržišti od Applu iTunes, nabídce elektronických knih od Amazonu i službám na streamování videa, jako je například Netflix.

Klikněte pro zvětšení.

Zásadním krokem pro rozšíření dosahu Blinkboxu teď má být představení vlastního Tesco tabletu. Stát má kolem 100 liber (zhruba 3 tisíce korun) a podle zdrojů z Teska chce vybavením soupeřit s tablety Nexus 7 od Googlu nebo Fire od Amazonu.

"Uvedení vlastního tabletu, který je napojený na služby digitálního stahování Blinkbox, je ze strany Teska chytrý tah," řekla britskému deníku The Independent Fiona Keenanová z Kantar Worldpanel.

"Vlastníci tabletů jsou totiž neuvěřitelně věrní tomu digitálnímu tržišti filmů nebo hudby, ke kterému se připojí jako k prvnímu. Devadesát dva procent zákazníků Applu, kteří stahují videa, to dělá přes iTunes. Googlu se zase úspěšně daří nasměrovat uživatele svých tabletů do digitálního obchodu Google Play," vysvětluje Keenanová.

Tesco aplikace a bankovní služby

Tak silnou loajalitu si bude chtít vybudovat i Tesco. Vydělat může i na prodeji samotného hardwaru. Je ovšem pravděpodobnější, že bude tlačit prodejní cenu tabletu co nejníže. Vydělávat pak bude dlouhodobě na rozšiřování prodeje digitálního obsahu.

Kromě digitálního tržiště s hudbou, filmy a e-knihami má Tesco tablet nabízet i různé aplikace pro online nakupování v obchodech řetězce a také propojení s online bankovními službami.

Analytici odhadují, že se britská firma domluví s některým ze zavedených výrobců, který pro něj tablety s logem Tesco bude vyrábět. Není ale vyloučeno, že se bude podobně jako Amazon snažit vybudovat unikátní operační systém s navázanými službami.

ČTĚTE TAKÉ:

I když na trhu s digitálním obsahem už fungují zkušené firmy, podle analytiků má Tesco solidní šanci i v tvrdé konkurenci obstát. Řetězec má totiž velkou výhodu v obrovské několikamilionové základně svých zákazníků. Ti jsou navíc často zapojeni do různých věrnostních programů s širokou paletou různých motivačních pobídek.

Pokud tedy třeba iTunes a Tesco budou nabízet zhlédnutí nějakého filmu za stejnou cenu, může při rozhodování, kterou ze služeb si vybrat, nakonec rozhodnout třeba bonus ve formě slevy při nákupu potravin v obchodech řetězce.

Autoři: ČTK
  • Vybrali jsme pro Vás