Proč by nemohly být vlaky bez průvodčích? Když může být pivo bez alkoholu, káva bez nkofeinu a (sojové) maso bez masa?
Ale teď vážně. Dokázal si někdo v padesátých letech představit pražskou tramvaj bez průvodčích. V motoráku a dvou vlečňácích byli dohromady tři průvodčí. A ve vlaku na několik vagonů je jen jeden.
Průvodci má dost zásadní bezpečnostní funkce. Jednak taky při odjezdu ze stanice kontroluje, zda má vlak návěst volno, ale hlavně kontroluje, že jsou správně zavřené dveře. Strojvedoucí tohle nemá šanci obhlídnout, na rozdíl od tramvajáka. Dá se to obejít v případě, že se jedná o nějakou moderní kompaktní soupravu, kde je kamerový systém a signalizace dveří, ale ve vlaku složenému se samostatné lokomotivy a vagónů není šance, tam to strojvedoucí nemůže nijak ohlídat.
Mě byla řidičská oprávnění vzata před třemi lety kvůli mrtvici. Dodnes mi to chybí a dokonale jsem se uzdravil. Ale státu je milejší mě držet na invalidním důchodu než aby mi dovolili zase jezdit .
Člověk po mrtvici není už nikdy dokonale zdravý, část mozku byla poškozena a nikdo si nelajzne pustit ho za volant, zvlášť u hromadné dopravy. To se nemůžete zlobit. I když samozřejmě chápu, že pro vás osobně to je dost hrozné omezení.
No nevím, nestačilo by strojvůdcům, průvodčím a řidičům slušně zaplatit? Třeba by jich potom bylo dost ...
Tuto situaci by to nevyřešilo. Nikdo nebude platit zaměstnance navíc jen proto, že by třeba někdy v budoucnu mohlo dojít k epidemii a jemu možná případně vypadnou desítky lidí.