6. listopadu 2016 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Když může Uber, tak my taky. Další aplikace v Česku využívá řidiče bez licence

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Mobilní aplikace Uber. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Mobilní aplikace Uber. | foto:  František Vlček, MAFRA

PRAHA Aplikace Taxify v Praze v tichosti pustila mezi své taxikáře i řidiče bez licencí, kteří si odvozem lidí jen přivydělávají. Podle firmy jsou u zákazníků oblíbenější než profesionálové, což by magistrát mohlo přesvědčit ke změně zastaralé legislativy.

Dopravní aplikace Uber leží v žaludku českým taxikářům. Za mnohdy nižší ceny totiž nabízí odvoz řidičem, který nemá taxikářskou koncesi ani taxametr. Na Uber se proto stále častěji zaměřují i magistrátní kontroloři.

Uber ale není jediný, kdo v hlavním městě jezdí s nelicencovanými řidiči. Už pár měsíců to v poklidu dělá i původem estonská služba Taxify.

„Chceme rovné podmínky na trhu, a pokud je tu hráč jako Uber, který si může dělat, co chce, pak to chceme taky,“ vysvětluje Roman Sysel, country manažer Taxify pro Českou republiku. Jako jeden z argumentů mu přitom slouží hodnocení řidičů, které zákazníci provádí na škále od jedné do pěti hvězdiček po každé jízdě.

Taxify na rozdíl od Uberu ve své aplikaci totiž využívá oba druhy řidičů. Profesionály i ty, kteří si chtějí jen přivydělat. A právě řidiči-neprofesionálové jsou podle hodnocení cestujících lepší v průměru o dvě desetiny bodu, což je v situaci, kdy se většina řidičů Taxify pohybuje v rozmezí 4,5 až pět bodů, velký rozdíl.

Automobil řidiče/střelce z noci na pondělí. Taxikáři již neváhali jej polepit a propíchnout mu gumy.
Stejně jako Alexandr, ani Jan u sebe nemá všechna potřebná oprávnění, ba co víc, nemá žádné. Ani taxikářskou licenci, která jeho kolegovi nechyběla.

„Osmdesát procent našich řidičů stále tvoří taxikáři. Privátní řidiči ale mají za sebou tisíce jízd, takže vzorek rozhodně je dostatečně reprezentativní. Hodnocení navíc sledujeme na týdenní bázi a tento trend se nám neustále potvrzuje,“ říká Sysel.

Taxify v tomto „duálním režimu“ v Praze funguje už pár měsíců. Zatím jde o testovací provoz, takže rozlišit mezi taxikářem a řidičem-neprofesionálem v aplikaci zatím není možné. V budoucnu ale zákazníci možnost volby dostanou. O tom, zdali firma u tohoto modelu setrvá, rozhodne do konce letošního roku.

Praha není úplně prvním městem, kde Taxify tento systém zavedlo. Stejně se zachovalo po příchodu Uberu do domovského Tallinnu. V Estonsku to vyšlo. Obě firmy společně prosadily změnu potřebných zákonů a privátní řidiči tu měsíčně uskuteční desetitisíce jízd.

„O změnu zastaralých zákonů se snažíme, ale ne nijak aktivně. Více úsilí vynakládáme na trzích, kde jsme déle. Například v lotyšské Rize, kde už je zákon v parlamentu,“ uvádí Sysel s tím, že situaci v Praze ztěžuje nejednotnost snah. Aplikace využívající pouze licencované taxikáře bojují proti privátním řidičům. Uber zase za ně. Dispečinky pak stojí zcela stranou proti všem aplikacím, protože jim berou „kšefty“.

Kontroly bez problémů

Budoucnost dopravních aplikací v Praze je tak nejistá. Uber v poslední době čelil nejen útokům ze strany taxikářů, ale také několika kontrolám ze strany magistrátních úředníků. Jeho řidiči přitom pohořeli ve všech případech. Firma poté zablokovala inspektorům klientské účty, čímž jim ztížila případné další kontroly.

„Po poslední kontrole byly našim lidem opět zablokovány dva účty,“ řekla serveru Lidovky.cz primátorka Adriana Krnáčová. Nestalo se to poprvé. Na zablokování účtů lidí, kteří řidiče Uberu kontrolovali, už magistrát upozornil koncem loňského roku.

Taxify využívání privátních řidičů zatím prochází. „Úředníci nás kontrolují, ale ne často. Drtivá většina kontrol dopadla dobře. Z těch, které se dotkly privátních řidičů, byl problém jen u jedné,“ vypočítává Sysel.

Uber své problémy v Praze komentovat nechce. Větší oblíbenost řidičů-neprofesionálů oproti profesionálům, které sám využívá v prémiové limuzínové službě UberBlack, však potvrzuje.

„Je pro nás obtížné vyjádřit se k činnosti jiných společností. Dobré zkušenosti jsou ale po ceně druhým nejčastějším důvodem, proč lidé používají Uber a dopravní aplikace obecně,“ uvedla Ilona Grzywinska, manažerka komunikace Uberu.

  • 4Diskuse