13. prosince 2014 19:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Gangy, pašeráci, koženky. Legendární rychlík Excelsior po 20 letech skončil

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 5Diskuse
Rychlík (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Rychlík (ilustrační foto) | foto: Václav Šlauf, MAFRA

PRAHA/KARLOVY VARY V sobotu dopoledne přijel rychlík číslo 441 do Košic naposledy. České dráhy po více než dvacetiletém provozu zrušily zdánlivě legendární a pro jiné odstrašující mezistátní spoj Excelsior.

Ukrajinec zemřel poté, co z vlaku vypadl nebo jej někdo vyhodil. Listopad 1995 – celníci v kupé našli 792 kartonů neproclených cigaret. Leden 1998 – gang slovenských lupičů okradl spícího cestujícího o marky a koruny, průvodčí je postřelil perkusním revolverem. A třeba ještě březen 2006 – policie zadržela hledaného vraha, jel načerno.

Dalo by se pokračovat. Kriminalisté zkrátka noční spoj mezi Chebem a Košicemi znali velmi dobře. I proto s ním cestoval jen ten, kdo musel. „Posledních deset let jsem se s ním každý druhý pátek vracel po práci domů,“ přibližuje třicetiletý Petr z Karviné, který se živí jako obchodní zástupce v Praze. „Nejhorší to bylo před Vánoci, to jsem si místenku kupoval i několik týdnů dopředu. Stálo se i na chodbičkách,“ pokračuje.

Vlaková bitva o Košice

■ Kromě toho, že s novým jízdním řádem platným od 14. prosince několik legend zaniká (třeba středoevropská Vindobona), dopravci hlásí denní útok na Košice. Z Prahy tam budou jezdit ČD, RegioJet i Leo Express.

■ České dráhy na trasu Praha–Ostrava–Žilina–Košice nasadí soupravy Pendolino. Trasu dlouhou 705 kilometrů zvládnou za sedm a půl hodiny.

Domů na svátky se vlakem vraceli nejen lidé z Moravy a východního Slovenska, ale třeba i ukrajinští gastarbeitři. „Dodnes si pamatuju na cestu z 22. prosince 2006. V Pardubicích se už do tak přeplněného vlaku chtěli narvat opilí Ukrajinci. Ale nešlo to a začali řádit. Ze služebního vagonu najednou vyskočili obrnění policisté a začali dělat pořádek, zatímco se vlak rozjížděl. Policajti pak naskočili za jízdy a sledovali, aby se o něco podobného nepokusili ti Ukrajinci,“ vybavuje si Petr.

I přesto, že České dráhy na vlak vyjíždějící po šesté večer z Chebu s příjezdem do Košic druhý den v 9.52 dopoledne nasazovaly hlavně starší vagony, Petr měl přetopená koženková kupé rád. „Byl to poslední závan 80. let na české železnici,“ směje se.

ČTĚTE TAKÉ:

Dnes po půlnoci vyjel z Prahy Excelsiorem naposledy. České dráhy rychlík s novým jízdním řádem zrušily. Ministerstvo dopravy už vlak neobjednává i kvůli klesajícímu počtu cestujících. „K útlumu noční dopravy dochází postupně iv zahraničí od 90. let. Některé železnice lůžkové a lehátkové vozy v podstatě zrušily,“ reaguje Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah.

Počet nočních rychlíků mezi Českem a Slovenskem se sníží ze tří na dva páry vlaků. „Spojení Prahy a Košic má tradici od vzniku Československé republiky,“ doplňuje Šťáhlavský. V začátcích trvala cesta kolem třinácti hodin, cestování mezi Prahou a východním Slovenskem v 50. letech výrazně zrychlila elektrifikace Štrbské rampy vedoucí od Liptovského Mikuláše do Spišské Nové Vsi.

Rychlík (ilustrační foto)
Excelsior naposledy vyjel z chebského nádraží.
České dráhy po více než dvacetiletém provozu zrušily zdánlivě legendární a pro...
Poslední cesta rychlíku Excelsior. Na snímku je vlakvedoucí Ludvík Dvořák.

Rychlíky nesly řadu jmen – Vihorlat, Thermal či Hornád. Právě ten 29. ledna 1981 mezi Markušovcemi a Spišskou Novou Vsí najel na nákladní vlak, zraněno bylo 23 lidí, škody se vyšplhaly na tehdejších devět milionů korun.

Největší legendou zůstává Košičan, Prahu a Košice propojuje od května 1974. V 80. letech jej dráhy sestavovaly z nejnovějších vagonů z východního Německa. I Košičan ale s novým jízdním řádem platným od zítřka sestupuje do zapomnění. Stane se z něj pouze posilový spoj jedoucí v pátek na Slovensko a v neděli zpět.

  • 5Diskuse
Ondřej Stratilík

Autor

Ondřej Stratilíkondrej.stratilik@lidovky.czČlánky

Najdete na Lidovky.cz