4. února 2019 11:35 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Nástupce mazačky? Praha má nový hit, tramvaj s pluhem bojující s přívaly sněhu

Podvozkový pluh PSP 01, který dopravní podnik v Praze nasazuje při větší... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Podvozkový pluh PSP 01, který dopravní podnik v Praze nasazuje při větší... | foto: Facebook Pražské tramvaje

PRAHA Proslulá mazačka získala konkurenta v pomyslné soutěži popularity tramvají. Stala se jím souprava s pluhem, kterou pražský dopravní podnik vyslal na městské koleje v sobotu kvůli hustému sněžení. Vůz s připojenou radlicí záhy upoutal pozornost tisíců uživatelů sociálních sítích.

Takzvaný Podvozkový pluh PSP 01 byl poprvé nasazen do ostrého provozu počátkem roku 2013. Po nástupu nízkopodlažních tramvají totiž bylo nutné zvýšit plochu a objem sněhu odstraňovaného z kolejí, aby nedocházelo k poškozování souprav.

„Tehdejší sněhové pluhy, i přes úpravy spočívající v přidání doplňkových radliček na bocích, nebyly schopny zajistit v obloucích dostatečný průjezdní průřez a nízkopodlažní vozy se vracely do svých vozoven s poškozeným lakem bočních plent od zmrzlého sněhu,“ píše se na specializovaném serveru Pražské tramvaje.

Podle Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) bývá pluh nasazován při sněhové pokrývce pět až šest centimetrů, odklidit zvládne ale až třiceticentimetrový nános sněhu. Nejvýše může jet rychlostí 30 kilometrů za hodinu.


Organizace momentálně disponuje pouze jediným exemplářem. Od samého počátku jeho využívání se však objevuje myšlenky, že časem bude pořízený ještě jeden kus, aby byly pražské ulici v případě potřeby odklizeny rovnoměrně.

Pluh se sestává z radlice, podvozkových komponentů a přidaného balastu, jenž zajišťuje jeho stabilitu. Jeho celková hmotnost je přibližně deset tun. Více než polovinu přitom váží zmiňovaný balast, jejž tvoří kolejnice zalité betonem.

„V rámci zachování co největší unifikace dílů vozového parku a na základě pozitivních zkušeností z ostatních měst, byl jako základní stavební díl pluhu použit podvozek vozu T3, na němž jsou ponechány elektricky nezapojené trakční motory, převody a brzdiče sloužící jako přenos brzdného momentu z funkční standardní zajišťovací čelisťové brzdy vozů T3 i na pluh,“ informuje dále odborný web.

Využíván může být pluh pouze se speciálně upravenou soupravou dvou vozů typu T3R.P. Sněhová radlice funguje ve čtyřech režimech v závislosti na tom, zdali se pohybuje po zmrzlém sněhu, nerovném terénu, zatravněných úsecích či se přemisťuje.

Miliony diváků pro mazačku

Pozornost veřejnosti už dříve upoutala takzvaná mazačka, tedy mazací tramvaj, jež se aplikací maziva stará o snížení hluku a menší opotřebení kolejnic a kol. Metropolí projíždí od ledna 2015, denně najede v průměru přes 200 kilometrů.

Mazačka je nově vybavena cisternou pro zavlažování travnatých tratí a vánočními...
Mazací tramvaj se aplikací maziva stará o snížení hluku a menší opotřebení...

Mazačka má dokonce svůj vlastní profil na sociální síti Facebooku, kde ji sleduje téměř 11 tisíc fanoušků. Živý internetový přenos z její jízdy Prahou v minulosti viděly dohromady necelé dva miliony diváků. Díky přirozené publicitě nejen mezi širokou veřejností, ale i v médiích se stala symbolem tramvajové dopravy v hlavním městě.

rsaRobert Sattler

Najdete na Lidovky.cz