30. listopadu 2017 16:58 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Odstraňování nelegálních billboardů? Desítky jsou pryč, další tisíce stále stojí

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Silničáři začali s likvidací nelegálních billboardů. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Silničáři začali s likvidací nelegálních billboardů. | foto: ČTK

PRAHA Po třech měsících od zákazu billboardů v ochranném pásmu silnic a dálnic se zatím podařilo odstranit jen zlomek nepovolených reklamních poutačů. Ministerstvo dopravy na začátku měsíce uvedlo, že vydalo na pět desítek výzev k jejich odstranění, novější čísla neposkytlo. Podle informací ČTK ale od dálnic ve skutečnosti nebylo odstraněno ani těchto 50 poutačů. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přitom novému zákonu odporuje umístění zhruba 3000 poutačů.

Nejednoznačná je i situace v regionech; jen některé kraje billboardy aktivně odstraňují. Jihočeský kraj tak například od září vyzval provozovatele k odstranění 89 poutačů, z nichž majitelé sami odstranili 38. Řekl to mluvčí krajského úřadu Radek Šíma. Naopak v Moravskoslezském kraji zatím neodstranili jediný billboard a čekají na podklady od ŘSD.

„Pasportizaci reklamních zařízení u silnic I. třídy mají na starosti jednotlivé složky ŘSD. Ve spolupráci s orgány státní správy mají ověřovat jejich povolení i skutečný stav a u provozovatelů, kteří aktuální podmínky neplní, připravit další kroky,“ uvedla mluvčí kraje Miroslava Chlebounová.

Na dálnicích začali silničáři s odstraňováním inzertních ploch začátkem října, kdy za účasti médií zakryli a demontovali první reklamní zařízení. Vyvolalo to reakci majitelů poutačů, kteří prostřednictvím Svazu provozovatelů venkovní reklamy vzkázali ministerstvu dopravy ochotu jednat o harmonogramu, podle kterého nelegální plochy sami odstraní. Doposud ale tato jednání nevedla k tomu, aby billboardy od silnic začaly hromadně ubývat.

Silničáři začali 9. října na dálnici D1 s likvidací nelegální reklamy.
Silničáři začali s likvidací nelegálních billboardů.

Podle mluvčího Svazu provozovatelů venkovní reklamy Lukáše Váni začali majitelé poutače sami odstraňovat v polovině listopadu. Práce postupují ale vzhledem k zimnímu období pomalu. Navíc ještě neexistuje definitivní dohoda s ministerstvem, svaz proto zatím nechce zveřejňovat harmonogram, podle kterého chtějí majitelé billboardy odstraňovat. Podle odhadu svazu se však nepodaří billboardy od silnic odstranit do konce letošního roku.

Novela zákona o pozemních komunikacích nařizuje majitelům odstranit reklamy, které jsou blíž než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy. Silničáři v září napočítali kolem dálnic a silnic první třídy téměř 7000 reklamních zařízení, z toho asi 3000 jich odporovalo zákonu.

Nařízení motivované zvýšením bezpečnosti silničního provozu, se netýká zastavěných území, kde je ale reklamních ploch nejvíc. Celkem se odhaduje, že je v Česku na 25 tisíc reklamních poutačů. Reklamní zařízení podle zákona o pozemních komunikacích může zobrazovat nejen klasickou reklamu, tedy sdělení s cílem dosažení zisku, ale může šířit i nekomerční informace, třeba kulturní, politické nebo vzdělávací.

ČTK
  • 4Diskuse




Volvo XC60 D4 2014 · ČR/Automat
Volvo XC60 D4 2014 · ČR/Automat

r.v. 2014, naj. 49 302 km, diesel
670 000 Kč (s DPH)

Najdete na Lidovky.cz