11. ledna 2019 16:05 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Je český byznys v Číně ohrožen? Pro Kellnerovu banku a Škodu je asijská velmoc největším trhem

Miloš Zeman s čínským prezidentem Si Ťin-pchingem. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Miloš Zeman s čínským prezidentem Si Ťin-pchingem. | foto: ČTK

PRAHA Prezident Miloš Zeman ve čtvrtek v pořadu Týden s prezidentem upozornil, že Čína kvůli sporu o používání technologií od společnosti Huawei chystá proti Česku odvetná opatření. Jmenoval také konkrétně dvě firmy, které by to mohlo poškodit - investiční skupinu PPF a Škodu Auto. O co tyto společnosti ve sporu hrají?

Jak důležitý je čínský trh pro Petra Kellnera?

Pro investiční skupinu PPF by podle Zemana mohla mít odvetná opatření negativní dopady, zejména by se potom mohl její majitel Petr Kellner obávat o své aktivity společnosti Home Credit, která na čínský trh vstoupila v roce 2007. Tento poskytovatel spotřebitelských úvěrů se v Číně dostal mezi největší hráče a má přes 14 milionů aktivních uživatelů. Navíc je čínský trh pro Home Credit stěžejním a největším - co se týče počtu aktivních klientů. Podle údajů, které má společnost uvedené na svých webových stránkách, tak Číná tvoří více než polovinu všech klientů po celém světě.

O velikosti Home Creditu v Číně svědčí i fakt, že zde má více než 250 tisíc míst, kde si mohou klienti půjčit. Celkem zde pracuje 64 tisíc zaměstnanců. Investiční skupina PPF a Home Credit se mimochodem netají tím, že stáli u budování lepšího byznysového vztahu Česka s Čínou. Je třeba také dodat, že Home Credit odvádí daně v Nizozemsku, takže by dopady pro Česko nebyly tak výrazné.

A co Škoda Auto?

Neméně důležitý je čínský trh i pro automobilku Škoda Auto. Čína je pro ní dokonce největším trhem na světě. Loni zde dosáhla Škoda nejlepšího výsledku v historii, tamním zákazníkům prodala 341 tisíc vozů, meziročně tak zaznamenala růst o 4,9 procenta. Celosvětově přitom škodovka prodala 1,25 milionů aut. V Číně tak skončí zhruba každý čtvrtý vůz značky Škoda Auto. Velkou měrou tomu přispívá i to, že zde své vozy vyrábí, nejedná se tak o klasický dovoz ze zahraničí.

Jaká odvetná opatření by mohla přijít?

  • Podobně jak vypadá situace mezi USA a Čínou by mohla dopadnout i kauza společnosti Huawei a ČR. Čína by mohla hypoteticky zavést cla na české produkty, které jsou do Číny dováženy.
  • Vztah mezi Čínou a Českem by se mohl změnit. Zemanovi návštěvy Číny, u kterých jsou přítomni i byznysmeni, by nemuseli být tak přátelské jako doposud. Cestička, kterou si Kellnerova PPF vyšlapala do slunce vycházejícího slunce, by tak mohla utržit rány.

Význam Číny pro Škoda Auto je patrný i tím, že některé modely prodává jen na tamním trhu. Letos v Číně například zahájila prodej malého SUV Kamiq, který je dostupný jen na čínském trhu. Loni v listopadu automobilka oficiálně představila další čínské SUV Kodiaq GT. V budoucnosti by měly tvořit SUV vozy 60 procent prodejů Škody Auto v Číně.

Firmy PPF i Škoda Auto se k výroku prezidenta Miloše Zemana nevyjádřily. PPF v pátek uvedla, že nikdy nekomentuje vyjádření politiků. „Obecně můžeme pouze konstatovat, ze obchodním vztahům nikdy neprospívají politické či obchodní rozmíšky mezi jednotlivými státy, ať už jsou jejich důvody jakékoliv,“ sdělila PPF. K situaci se nechtěl vyjádřit ani vedoucí komunikace Škody Auto Tomáš Kotera.

Politická hra nebo opravdové riziko pro české firmy?

Podle sinologa Martina Hály by se celá nynější situace dala popsat jako „politická práce“. Huawei je ale podle něj pro Čínu důležitým nástrojem vlivu a Peking na jeho obranu nasadí všechny dostupné prostředky. 

„Čína zahájila diplomatickou ofenzívu, aby zvrátila varování Úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost. Poté, co se znemožnil čínský velvyslanec nepravdivým tvrzením po schůzce s Babišem, nastupuje prezident Zeman, aby tlumočil temné výhružky odvetnými opatřeními. Ty mohou případně nastat, ale zatím je vše v poloze psychologických operací - v čínském žargonu ,politické práce’,“ řekl pro Lidovky.cz Martin Hála.

Doposud bez problémů

„Zatím necítíme žádné zhoršení podmínek pro fungování českých firem v Číně,“ prozradil Radomil Doležal, generální ředitel CzechTrade, což je státní agentura pro podporu exportu. Pod agenturu spadají zejména malé a střední firmy.

V Číně každoročně probíhá mezinárodní veletrh China International Import Expo, na který CzechTrade zve české zástupce firem. Jeho zástupci byli před týdnem v Česku a Doležal s nimi o česko-čínském byznysu mluvil.

„Aktivně nás žádali abychom zvýšili akvizici českých firem na akci a více se v Číně angažovali. Doprovázeli je také lidé z obchodní rady čínské ambasády. Nepřijde mi tak, že by z jejich strany toužili po nějakých překážkách pro zdejší firmy,“ řekl pro Lidovky.cz.

O tom, že by Čína chystala nějaká odvetná opatření, neví ani Andrej Babiš. Naopak tvrzení Zemana v pátek popřel. „Nemám informaci, že by čínská strana chtěla přistoupit k nějakým opatřením,“ uvedl Babiš po jednání vlády.

Patrik Kozlík

Autor

Patrik Kozlíkpatrik.kozlik@lidovky.czČlánky

Najdete na Lidovky.cz