8. září 2018 16:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Fotbal pomohl pivovarům. Zatímco domácí trh ve vedrech stagnoval, vývoz piva z Česka roste

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Za studena chmelený ležák Krušovice | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Za studena chmelený ležák Krušovice | foto: Heineken

PRAHA Víc fotbalu, víc piva. Ukazuje se, že tohle spojení úspěšně funguje. Nejen tropické počasí nebo větší vývoz piv v plechovkách, ale také letošní světový šampionát v Rusku pomohl pivovarům k lepším prodejům a výdělkům. Paradoxně si však nepolepšily ani tak na domácím trhu, ale nevídaným způsobem v exportu.

Na rozdíl od klesajícího tuzemského odbytu vývoz meziročně stoupá už řadu let a pokaždé zaznamenají pivovary rekordní čísla. Letošní první pololetí však překonalo všechny dosavadní nárůsty. Export piva za prvních šest měsíců narostl podle údajů svazu pivovarů za celý trh meziročně o víc než 14 procent. Květen a červen pak o 25 a 19 procent. A v červenci vyrostla křivka strmě až k 29procentnímu nárůstu oproti stejným měsícům loňska. Pro srovnání – loňský rekordní vývoz dosáhl za celé Česko 4,6 milionu hektolitrů, meziročně o 4,5 procenta více.

Export pravidelně vylepšuje hospodaření zejména Plzeňskému Prazdroji, který je ročním vývozem 1,5 milionu hektolitrů a skoro třetinovým podílem na exportu všech zdejších pivovarů vývozní jedničkou.

„Za prvních sedm měsíců letošního roku nám celkový export vzrostl dvouciferným číslem. Co se týká zemí, pak na dobrých výsledcích má podíl především Německo, Chorvatsko a Rusko. Nárůst exportu byl ovlivněn počasím, ale i vlivem mistrovství světa ve fotbale,“ reaguje mluvčí Prazdroje Jitka Němečková.

Na lepší zisky z exportu se těší i v Pivovarech Staropramen, kterým roste letos vývoz o víc než desetinu. K tradičním vývozním zemím jako Slovensko, Německo, Švédsko v posledních letech úspěšně rostou třeba v Chorvatsku, Srbsku, Maďarsku i Polsku.

Horko, fotbal, plechovky

Počasí pomohlo k prodejům piva i jiných nápojů prakticky v celé Evropě, která je největším odbytištěm i pro české pivovary. Fotbalový šampionát pak podle Němečkové zafungoval na pijáky piva nejen v Rusku, ale i jinde, třeba ve velké fotbalové zemi Německu. Pokud statisíce lidí sledují v hospodách i doma přenosy zápasů, znamená to i větší konzumaci piva. Zejména v tak fotbalové a současně pivní zemi, jako jsou naši západní sousedé.

Pivo grafika

Nemalým faktorem letošního vysokého nárůstu prodeje českých piv v zahraničí je i boom prodeje piv v plechovkách. Jejich odbyt roste i v Česku, ale plech je žádaný obal zejména v zahraničí. Všechny velké i řada menších pivovarů si do loňska pořídily nové nebo větší stáčecí linky na plechovková piva, která nyní víc než dosud míří i za hranice. Takže například teď v červenci se vyvezlo do ciziny v plechovkách o 92 procent víc piva než v loňském červenci.

Export piva v lahvích stále převládá, ale ten narostl „pouze“ o 24 procent. To do určité míry potvrzuje i vývozní statistika. Z ní vyplývá, že vysoké nárůsty zaznamenal český export nejen v letních měsících, ale i třeba v letošním lednu, kdy se meziročně vyvezlo o 22 procent víc piva.

Podle odborníků z oboru však nemusí být pivo v plechu, horko a fotbal zdaleka jedinými důvody k nárůstu exportu. „Sportovní události na to budou mít nepochybně vliv. Nepodceňoval bych ale ani přirozený vliv globalizace a jisté zkracování vzdáleností. Jde zkrátka o to, že ekonomice se daří v mnoha částech světa, zlepšují se možnosti přepravy, roste odbyt i v zemích mimo Evropskou unii,“ připomíná například Tomáš Maier, který přednáší na České zemědělské univerzitě ekonomiku pivovarnictví.

Tomu, že pivovary mohou očekávat lepší rok než ten loňský, kdy celková produkce u nás meziročně klesla o necelé procento a propad nebyl ještě horší jen díky rostoucímu exportu, svědčí i dosavadní výsledky některých dalších pivovarů. I těch středně velkých nebo menších.

Například letošní léto znamená příjemný pohled do účetních knih i pro humpolecký pivovar Bernard. Loni uvařil celkem přes 330 tisíc hektolitrů, tedy v průměru nějakých 28 tisíc hektolitrů měsíčně. Letos v červnu už vyrobil 40 tisíc hektolitrů a v srpnu pak až 45 tisíc, což je největší měsíční výroba Humpolce v jeho historii.

„Roste nám úměrně výstav pro domácí trh i pro export. Dříve se tvrdilo, že pokud teplota extrémně vzroste, odbyt piva pak už klesá. Mám ale dojem, že tohle pravidlo už neplatí,“ komentuje dosavadní výsledky letoška spolumajitel pivovaru Stanislav Bernard.

Venku sláva, doma bída

Skutečností však je, že nedávná tropická vedra na domácím trhu pivovarům příliš nepomohla. Podle některých odhadů prodej (zejména v obchodech) zřejmě mírně vzrostl, ale výroba piva například v červenci oproti loňsku stagnovala.

„Ze zkušenosti víme, že ideální je spíše chladnější počasí pod 25 stupňů,“ říká výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová. „Když je přes třicet stupňů, lidé pijí obecně méně. Alkoholické nápoje pijí až večer, když se trochu ochladí. A vzhledem k tomu, že některé venkovní zahrádky, zejména ve větších městech, zavírají v deset hodin večer, lidé toho tolik nevypijí,“ soudí Ferencová.

  • 2Diskuse




Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz