„Podle výstupů účastníků tohoto šetření chtějí firmy hledat nové odběratele a přežít. Jako nevhodnější řešení této situace považuji zapojení těchto firem do veřejných zakázek. Například by se mohla v rámci možností co nejdříve spustit plánovaná rekonstrukce železničního uzlu v Ostravě,“ uvedl Unucka.
Těžba ve zbylých černouhelných dolech OKD letos určitě neskončí, myslí si Havlíček |
Hejtman Ivo Vondrák (ANO) řekl, že lidé z těchto firem by se mohli podílet také na stavbách silnic a dálnic. Kraj podle něj získal informace od třetiny oslovených firem, přičemž 47 procent z nich se orientuje právě především na průmyslovou činnost a stavebnictví a 36 procent na obchod a služby.
„Také se předpokládá část budování prodloužení splavnosti Odry. To jsou všechno věci, které potřebujeme, aby byly směřovány a skončily právě u těchto firem, abychom nešli tou cestou, že budeme dovážet do kraje zahraniční pracovníky,“ řekl Vondrák.
Státní příspěvek propuštěným zaměstnancům OKD mimo horníků klesne ze 7000 na 5300 korun měsíčně |
Unucka zdůraznil, že kraj bude s dodavatelskými firmami navázanými na OKD i nadále v kontaktu. Dotazníkové šetření byl první krok k tomu, aby kraj firmám pomohl. „Na začátku března pro ně otevřeme poradenské centrum a budeme pokračovat v tlaku na stát, aby ve svých projektech dal těmto firmám a jejich lidem práci. Jak jsem z několika osobních setkání vyrozuměl, firmy nechtějí i při poklesu obratu o 40 až 50 procent hned všechny zaměstnance propouštět. Budou vyčkávat a aktivně hledat nové zakázky,“ uvedl náměstek.